خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

قانون در کانادا

 

کشور کانادا مانند سایر کشورها توسط سیستم و قانونمندی های مخصوص خود اداره می شود. این قانون ها، توسط دولت های استانی و فدرال که به طور مستقیم توسط مردم انتخاب شده اند، وضع می شوند. قوانین کانادایی شامل حال همه مردم است. از جمله قضات، افراد پلیس، سیاستمداران و خود اعضای دولت ها. هدف اصلی قوانین، برقراری نظم در جامعه است.

چرا که در جامعه منظم، هر کانادایی  و مهاجرت به کانادا می تواند زندگی با آرامش و دلخواه خود را طبق عقایدش داشته باشد. همچنین، هر کسی در کانادا – شامل افرادی که اقامت دائم یا تبعیت کانادایی دارند- دسترسی برابری به نظام قضایی دارد.

 

پلیس

 

نیروهای پلیس برای محافظت از مردم و اجرای قانون فعالیت می کنند. می توانید در هر شرایطی که لازم است، از پلیس کمک بخواهید. مثلا وقتی تصادفی رخ داده، سرقتی صورت گرفته، شخصی مفقود شده، تحت هر نوع حمله یا تجاوزی قرار گرفته اید، یا شاهد ارتکاب جرمی هستید و ... می توانید با پلیس تماس گرفته و انتظار کمک داشته باشید.

نیروهای پلیس در کانادا انواع مختلفی دارند. شامل دپارتمات پلیس استانی، و پلیس سوار رویال کانادا( Royal Canadian Mounted Police (RCMP),). ولی هدف اصلی تمامی این نیروها کمک به مردم است. در صورت بروز هرگونه مشکل، بلافاصله با 911 (یا 0 برای اتصال به پلیس از طریق اپراتور) تماس بگیرید.

اگر به هر دلیلی، پلیس شما را بازجویی یا بازداشت کرد، مقاومت نکنید. به خاطر باشید که در کانادا تا زمانی که جرم کسی کاملا ثابت نشده، بی گناه محسوب می شود. با مسئول مورد نظر به واضح ترین حالت ممکن صحبت کنید و مستقیما به او نگاه کنید.

 آماده ارائه کارت شناسایی خود به مسئول باشید. اگر به بازداشتگاه منقل شوید، حق دارید علت آن را بدانید و یک وکیل و در صورت لزوم یک مترجم بخواهید. به خاطر داشته باشید که طبق قوانین کانادا، اقدام برای دادن رشوه –پول نقد، هدیه، و یا هر نوع خدمت مادی و غیر مادی دیگر- جرم بزرگی محسوب می شود.

 

خدمات حقوقی

اگر برای دفاع از خود در دادگاه، احتیاج به وکیل دارید، می توانید با پرداخت دستمزد، وکیل مورد نظر خود را استخدام نمایید. اما ممکن است دولت با در نظر گرفتن درآمد شما به طور رایگان وکیلی در اختیار شما بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید به مراکز خدمات مهاجرت مراجعه فرمایید.

 

حقوق کودکان

در کانادا، والدین کودکان وظیفه دارند تا زمانی که فرزندانشان به سن 16 سالگی برسند، نیازهای اولیه زندگی را برای آن ها فراهم نمایند. در کانادا، هر گونه سوء استفاده از کودکان –شامل سوء استفاده جسمی، روانی و جنسی به شکل کتک زدن کودکان تا جایی که دچار آسیب و زخم شود؛ ترساندن یا تحقیر کردن کودکان، رها کردن آن ها، هرگونه تماس جنسی با آن ها، ختنه دختران و... - غیر قانونی بوده و از جرایم بسیار بزرگ محسوب می شود. در صورت وجود احتمال وقوع چنین جرایمی، پلیس، معلمان و مددکاران کودکان وارد عمل خواهند شد.

 

حقوق زنان

در کانادا زن و مرد یکسان بوده وطبق منشور کانادایی حقوق و آزادی ها حقوق یکسانی برای آن ها در نظر گرفته می شود. تبعیض و خشونت علیه زنان، هر دو غیر قانونی اند. زنانی که توسط همسرانشان مورد سوء استفاده قرار می گیرند، می توانند برای خود و فرزندانشان تقاضای پناه قانونی کنند.

در کانادا سازمان های متعددی برای دفاع از حقوق زنان و همچنین دفاع از حقوق زنان "مهاجر" وجود دارد. اطلاعات دقیق درباره این مراکز را می توانید از مراکز خدمات مهاجرت بخواهید. همچنین می توانید به بخش های Distress Centres، Child Abuseو Sexual Assault کتاب تلفن خود مراجعه کنید.

 

خشونت خانگی

در کانادا، خشونت دربرابر هر شخصی –مرد، زن یا کودک- غیر قانونی است. هیچ کسی حق کتک زدن، تهدید یا مجبور کردن شخص دیگری برای رابطه جنسی را ندارد. این قانون برای همه افراد و رابطه ها –از جمله والدین و فرزندان، زن و شوهر، یا هر هم خانه و آشنای دیگر- صادق است.

اگر شما یا فرزندانتان مورد سوء استفاده قرار گرفته اید، با پلیس 911 یا پلیس محلی تماس بگیرید.

 در مهاجرت به کانادا پلیس می تواند در صورت لزوم، به قربانی خدمات بهداشتی لازم ارائه دهد و یا او را به جای امنی برساند. پناهگاه های اضطراری، مشاوره و دادن اطلاعات حقوقی به طور رایگان به کودکان و بزرگسالان در صورتی که بخواهند، نیز وجود دارد.

همچنین مراکز حمایت از قربانیان تجاوز جنسی (Rape Crisis and Sexual Assault Support Centres) نیز وجود دارد. لیست این مراکز را می توانید در کتاب تلفن خود بیابید. در برخی استان ها همچنین تلفن های 24 ساعته ای وجود دارد که در زمانی که احساس می کنید می خواهید با کسی حرف بزنید، می توانید با آن ها تماس بگیرید. این خطوط، همچنین می توانند به شما مراکز دیگری را برای حل مشکلتان معرفی کنند.

 

حقوق سالمندان

در کانادا، فرد بالای 65 سال، سالمند محسوب می شود. سالمندان در کانادا، از حقوق و امتیازات ویژه ای –مانند امنیت سنین بالا the Old Age Security (OAS) ، درآمد مکمل تضمین شده Guaranteed Income Supplement (GIS) و...- برخوردارند. برای دریافت این امتیازات، باید شرایط خاص و معین اقامتی داشته باشید. همچنین باید طبق قوانین ایران، برای دریافت امتیازات سالمندان واجد شرایط بوده باشید. برخی از استان ها، علاوه بر این برنامه ها، امتیازات دیگری نیز به سالمندان ارائه می دهند؛ مانند امتیازاتی برای گرفتن داروهای با نسخه. برای کسب اطلاعات بیشتر با 1.800.277.9914 یا 1.800.277.9915 (فرانسوی) تماس بگیرید.

 

حقوق زبانی

طبق قانون زبان رسمی، کانادا یک کشور دو زبانه است. این بدان معنی است که مردم کانادا حق دارند خدمات ارائه شده توسط دولت را به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی دریافت کنند. البته، در استان ها و شهرهای مختلف، احتمال وجود یا عدم وجود این خدمات به هر دو زبان هست. نیو برانزویک تنها استان رسما دو زبانه کانادا می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.