خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

ورود به کانادا با کارت اقامت در حال ابطال

 

اقامت کانادابه استناد قانون اساسی کانادا Constitution Act 1982، افراد دارنده اقامت دائم کانادا Permanent Residency که در اصطلاح مقیم دائم Permanent Resident (یا PR) خوانده می شوند اجازه دارند در هر کجای خاک کانادا کار و زندگی کنند. همچنین این افراد می توانند بدون هیچ محدودیت خاصی به دفعات وارد خاک کانادا شوند. دو مدرک بسیار مهم نماد اقامت دائم و مهاجرت به کانادا هستند.

 

    برگ لندینگ COPR یا Confirmation Of Permanent Residency (تأییدیه اقامت دائم کانادا) – این برگ هنگام دریافت ویزای اقامت کانادا صادر می شود و موقع اولین ورود به خاک کانادا به عنوان یک مقیم دائم به فرد اعطا می شود. در گذشته این برگ تنها مدرک نشان دهنده اقامت دائم کانادا بود ولی از سال 2003 میلادی به این سو، برای عبور از مرزهای کانادا قابل استفاده نیست.

    کارت اقامت دائم Permanent Resident Card یا PR Card – این کارت به طور معمول چند هفته بعد از ورود فرد به کانادا به عنوان یک مقیم دائم، صادر و برای وی پست می شود. در مورد کسانی که در داخل کانادا مقیم دائم می شوند، در اصطلاح ورود مجازی Virtual Landing خواهند داشت و کارت را در داخل کانادا دریافت می کنند.

 

گرچه دو مدرک فوق نماد اقامت دائم کانادا هستند، اقامت دائم به وسیله آنها تعریف نمی شود. از نظر قانون کانادا اقامت دائم کانادا تحت شرایط خاصی حاصل و سپس تحت شرایط خاصی حفظ می شود. ماده 12 قانون مهاجرت کانادا شرایط کلی دریافت اقامت دائم کانادا را تعریف می کند و ماده 28 قانون مهاجرت کانادا شرایط حفظ آن را منعکس می نماید. البته بجز ماده 28 قانون، بخشی از مواد 33 تا 43 قانون مهاجرت به مسایلی اشاره می کنند که ممکن است منجر به ابطال اقامت دائم شود. شرح این موارد از حوصله این نوشته خارج است و در اینجا تنها روی اصل 28 قانون مهاجرت کانادا تمرکز می کنیم. طبق این اصل که در اصطلاح تعهدات اقامت Residency Obligation خوانده می شود هر مقیم دائم کانادا باید در یک دوره پنج ساله حداقل 730 روز را در خاک کانادا اقامت داشئه باشد یا آنکه شرایط خاصی داشته باشد که از نظر قانون می تواند با حضور فیزیکی برابری کند (مثلا مأموریت توسط شرکت های کانادایی به خارج از کانادا یا همراهی همسر کانادایی خارج از کشور کانادا). برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به نوشته زیر مراجع کنید:

 

    اطلاعات تکمیلی در مورد حفظ اقامت دائم کانادا

 

برای مثال فرض کنید فردی در تاریخ اول ژانویه 2017 به عنوان یک مقیم دائم برای اولین بار وارد خاک کانادا شده است (این تاریخ روی برگ COPR وی ثبت خواهد شد). دوره پنج ساله از این روز شروع می شود و به 31 دسامبر 2021 ختم خواهد شد. این فرد باید در این فاصله 730 روز را در کانادا حضور فیزیکی داشته باشد (یا شرایط قابل قبول دیگر). این مهم نیست که زمان غیب این فرد از کانادا چند روز است، بلکه مهم این است که تا 31 دسامبر 2021 تعداد 730 روز را پر کند. برای مثال اگر وی کل سال 2017 را در کانادا بماند 365 روز را پر کرده. سپس اگر وی از کانادا خارج شود و اول سال 2021 به کانادا برگردد و تمام آن سال را هم در کانادا باقی بماند باز 365 روز دیگر را هم پر می کند که با مجموع 365 روز قبلی می شود 730 روز. این فرد اقامت دائم و مهاجرت به کانادا خود را از دست نخواهد داد، به رغم آنکه به مدت سه سال تمام خارج از کانادا زندگی کرده است.

 

همان طور که در دو پاراگراف قبلی ملاحظه می کنید هیچ صحبتی از کارت اقامت دائم نشد. دلیل آن هم این است که کارت اقامت نماد اقامت دائم است نه خود اقامت دائم. طبق پارگراف b بند 2 ماده 28 قانون مهاجرت کانادا وقتی که یک مقیم دائم کانادا در حال ورود به کاناداست، افسر مهاجرت می تواند محاسبه کند که آیا وی 730 روز را پر خواهد کرد یا نه. اگر این فرد 730 روز را پر کند، آن وقت به وی اجازه ورود به کانادا داده خواهد شد.

 

اگر افسر مهاجرت هنگام ورود فرد به کانادا متوجه شود که وی 730 روز را پر نخواهد کرد (یعنی در پایان دوره پنج ساله)، به وی اجازه ورود به کانادا را می دهد ولی وی را به اداره مهاجرت معرفی می کند. اداره مهاجرت هم از این فرد به دادگاهی به نام Immigration Division یا ID شکایت می برد تا اقامت وی را باطل کنند و در نهایت وی را از کانادا اخراج کنند. اگر خدای نکرده با چنین مشکلی مواجه شوید، می توانید با استخدام یک وکیل مهاجرت یا یک مشاور رسمی مهاجرت از خود دفاع کنید.

 

به این ترتیب گرچه کارت اقامت نزدیک به ابطال ممکن است سوال برانگیز شود، ولی موجب ممانعت از ورود به کانادا نخواهد شد.

علیرضا پارسای

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.