خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

سیاست های اشتغالی در کانادا

 

وزارت‌ صنایع‌ کانادا

 

وزارت‌ صنایع‌ کانادا در حوزه‌ دولت‌ فدرال‌ سیاست گذاری‌ و برنامه‌های‌ حمایتی‌ کسب‌وکار متوسط را در چارچوب‌ PORTFOLIO INDUSTRIAL که‌ دربرگیرنده‌ 13 سازمان‌ دولتی‌ است‌ تعیین‌ و ابلاغ‌ و هماهنگ‌ می‌کند. حوزه‌ ستادی‌ وزارت‌ صنایع‌ کانادا نقش‌ مرکزی‌ در توسعه‌ سیاست‌های‌ مربوط‌ به ‌بخش‌ صنعت‌ دارد‌ و دارای‌ زیربخش‏های‌ تخصصی‌ است (بخش‌سیاست‏های‌ کسب‌ و کار کوچک برای مهاجرت به کانادا‌) .

 

‌وزارت‌ صنایع‌ کانادا، تنها سازمان‌ در دولت‌ فدرال‌ است‌ که‌ مسئول‌ نظارت‌ بر فعالیت‏های‌ کسب‌وکار کوچک‌ و متوسط در مناطق‌ مختلف‌ و زیربخش‏های‌ صنعتی‌ است و تحولات‌ بازار را زیرنظر دارد. این‌ بخش‌ با همکاری‌ و هماهنگی‌ سایر سازمان‌های‌ فعال‌ در حوزه‌ کسب‌ وکار کوچک‌ و متوسط درجهت‌ توسعه‌ سیاست‏های‌ هماهنگ‌ و مؤثر توسعه‌ کسب ‌وکار کوچک‌ و متوسط در کشور، پیشنهادهای‌ لازم‌ را برای‌ دولت‌ فدرال‌ تهیه‌ می‌کند و امر مهم‌ اطلاع‌رسانی‌ و اشاعه‌ تحلیل‏ها و گزارش‏های‌ مربوط‌ را به‌عهده‌ دارد.

 

سازمان های‌ فعال‌ توسعه‌ در مناطق‌ و استان‏ها

 

وزارت‌ صنایع‌ کانادا چهار سازمان‌ یا دپارتمان‌ با مسئولیت‌ توسعه‌ اقتصادی‌ در مناطق‌ و با تکیه‌ خاص‌ بر توسعه‌ کسب‌وکار کوچک‌ و متوسط زیر نظر دارد. این‌ سازمان‌ها با همکاری‌ دولت‌های‌ استانی‌ و مسئولان‌ استانی‌ و حمایت‏های‌ مالی‌ با عنایت‌ به‌ مقتضیات‌ هر منطقه، برنامه‌ریزی‌ و اقدام‌ می‌کنند. بعضی‌ از این‌ خدمات‌ به طور مستقیم‌ توسط‌ این‌ مؤسسات‌ تامین‌ مالی‌ و اجرا می‌شوند و بعضی‌ دیگر با هماهنگی‌ و تجهیز و به‌کارگیری‌ امکانات‌ و نهادهای‌ محلی‌ و بخش‌ خصوصی‌ هر منطقه‌ به‌ ثمر می‌نشینند.

 

این‌ سازمان‌ها عبارت‌اند از:

 

    ابتکارات توسعه اقتصادی دولت فدرال در انتاریوی شمالی

    آژانس فرصت یابی در کانادای آتلانتیک

    توسعه اقتصادی کانادا در منطقه کبک

    تنوع به اقتصاد غرب در کانادا

 

بانک‌ توسعه‌ کسب‌وکار کانادا

 

این‌ بانک‌ که‌ به طور کامل متعلق‌ به‌ دولت‌ کاناداست‌ نقش‌ اصلی‌ را در اعمال‌ سیاست‌های‌ دولت‌ در حوزه‌ توسعه‌ کسب‌وکار کوچک‌ و متوسط دارد و به‌عنوان‌ بازوی‌ اصلی‌ دولت‌ و بانک‌ تخصصی‌ بنگاه‌های‌ کوچک‌ و متوسط‌ در بازار مالی‌ عمل‌ می‌کند.

 

‌این‌ بانک‌ با به‌کارگیری‌ سرمایه‌ اولیه‌ و سودهای‌ به دست آمده از‌ عملیات سالیانه‌ خود و نیز با تأمین‌ منابع‌ مالی‌ از بازار، با تضمین‌ دولت‌ به‌عنوان‌ مکمل‌ بانک‌ها و مؤسسات‌ مالی‌ بخش‌ خصوصی‌ در حمایت‌ از کسب‌وکار کوچک‌ و متوسط عمل‌ می‌کند. همچنین،‌ برحسب‌ تغییر شرایط‌ بازار، محصولات‌ مالی‌ و ابزارهای‌ جدید و منعطف‌ را ابداع‌ کرده‌ و به‌ کارآفرینان‌ در مرحله‌ شروع‌ کار و نیز در بقیه‌ مراحل‌ وام‌ پرداخت‌ می‌کند. این‌ بانک‌ حق‌ دریافت‌ سپرده‌ ندارد و تنها از طریق‌ سود خدمات‌ عرضه شده‌ با‌ حدود 19000 مشتری‌ در بخش‌SME اداره‌ می‌شود.

 

بانک‌ توسعه‌ صادرات‌ کانادا

 

این بانک‌ دولتی است و زیرنظر وزارت‌ امورخارجه‌ و تجارت‌ بین‌المللی‌ کانادا اداره‌ می‌شود. بانک‌ توسعه‌ صادرات‌ کانادا فقط به‌ صادرکنندگان‌ و سرمایه‌گذاران‌ کانادایی‌ در بازارهای‌ دیگر سرویس‌ می‌دهد. این‌ بانک‌ تخصصی‌ به‌ صادرکنندگان‌ در‌ ارزیابی‌ بازارهای‌ هدف‌ و نیز مدیریت‌ شرایط‌ پیچیده‌ و پرخطر‌ بازارها یاری‌ می‌رساند و به‌عنوان‌ پوشش‌ دهنده‌ ریسک‌ صادرات‌ عمل‌ می‌کند. در سال‌ 2009 مبلغ‌ 45 میلیارد دلار کانادایی‌ حجم‌ قراردادهای‌ صادراتی‌ و سرمایه‌گذاری‌ ازطریق‌ این‌ بانک، ساماندهی‌ شده‌ و 90 درصد مشتریان‌ این‌ بانک‌ بنگاه‌های‌ کوچک‌ و متوسط‌ بوده‌اند.

 

شورای‌ تحقیقات‌ ملی‌

 

این‌ شورا بخشی‌ از دارایی‌های صنعتی است و به‌عنوان‌ پیشروترین‌ مؤسسه تحقیق‌ و توسعه‌ در کانادا و بازوی‌ مؤثر در توسعه‌ نوآوری‌ها و توسعه‌ اقتصادی‌ مبتنی‌ بر علم‌ و تکنولوژی‌ فعالیت‌ دارد. با انجام‌ تحقیقات‌ کانونی‌ و هدفمند با همکاری‌ با بخش‏های‌ صنعتی، دانشگاه‌ها و سایر بخش‏های‌ دولتی‌ به‌عنوان‌ بازیگر اصلی‌ در نظام نوآوری‌ کانادا عمل‌ کرده‌ و در این‌ مهم‌ به‌ تهیه‌ توصیه‌های‌ استراتژیک‌ مبادرت‌ می‌کند. همچنین، در چارچوب‌ شبکه‌ تکنولوژی‌ کانادا و برنامه‌ تسهیل‌ تحقیقات‌ صنعتی‌ کانادا با بنگاه‌های‌ اقتصادی‌ همکاری‌ دارد. این‌ همکاری‌ جهت‌ توسعه‌ کالاها و فرایند‌ تولید بنگاهها تنظیم‌ شده‌ و از طریق‌ 16 مؤسسه تحقیقاتی‌ و 4 مؤسسه مطالعاتی‌ تکنولوژی‌ زیرنظرNRC انجام‌ می‌شود. مؤسسات کوچک و متوسط بیشترین‌ استفاده‌کننده‌ خدمات‌ این‌ مؤسسات‌ تحقیقاتی‌ در مراحل‌ تهیه‌ امکان‌سنجی‌ها، انتخاب‌ تکنولوژی‌ تولید و بهبود و فرایندهای‌ فعال‌ هستند.

 

سایر مؤسسات‌ فدرال‌عرضه کننده خدمات‌ تخصصی

 

این‌گونه‌ مؤسسات‌ مانند سایر کشورها، در حوزه‌های‌ تخصصی‌ به‌ سیاست‌ها و روش‌های‌ مالیاتی، برنامه‌ریزی، توسعه‌ منابع‌ انسانی، توسعه‌ صادرات‌ و سایر خدمات‌ تخصصی‌ مؤسسات کوچک و متوسط کمک می‌کنند.

 

مراکزعرضه کننده خدمات‌ متمرکز

 

 این‌ مراکز زیرنظر وزارت‌ صنایع‌ کانادا فعالیت‌ دارند و دسترسی‌ به‌ اطلاعات، خدمات‌ و برنامه‌های‌ دولت را در‌ تمام‌ سطوح‌‌ را برای‌ بنگاه‌ها تسهیل‌ می‌کنند. مراکز عرضه کننده خدمات‌ با 12 مرکز در تمام‌ استان‌ها فعال‌اند و نمودار عینی‌ همکاری‌ و هماهنگی‌ مؤسسات‌ فدرال‌ با مسئولان‌ و مؤسسات‌ استانی‌ در جهت‌ توسعه‌ فعالیت‌ بنگاه‌ها به‌شمار می‌روند و مورد مراجعه‌ روزمره‌ کارآفرینان‌ هستند.

 

شرکت‌های‌ مسئول‌ توسعه‌ محلی

 

بیش‌ از 250 شرکت‌ از این‌ نوع‌ در سراسر کانادا فعال‌اند. این‌ مؤسسات‌ عام‌‌المنفعه‌ جهت‌ کمک‌ به‌ توسعه‌ اقتصادی‌ مناطق‌ پراکنده‌ روستایی‌ تشکیل‌ شده‌ و توسط‌ اعضای‌ هیئت‌ مدیره‌ افتخاری‌ اداره‌ می‌شوند. این‌ شرکت‌ها در ابتدای‌ تأسیس تا مبلغ‌ 5/1 میلیون‌ دلار به‌عنوان‌ سرمایه‌ اولیه‌ از دولت‌ دریافت‌ می‌کنند‌ و سالیانه‌ مبلغ‌ 200,000 دلار به‌عنوان‌ کمک‌ هزینه‌ به‌ آن‌ها پرداخت‌ می‌شود. وظیفه‌ اصلی‌ این‌ شرکت‌ها کمک‌ به‌ توسعه‌ اقتصاد محلی‌ از طریق‌ کمک‌های‌ مالی‌ و فنی‌ و مدیریتی‌ به‌ کسب و کار کوچک‌ است.

 

تشکل‏ها

 

این‌ فدراسیون‌ دارای‌ شبکه‌ سراسری‌ در کاناداست که،‌ 70,000 عضو دارد و به‌عنوان‌ مدافع‌ مؤسسات کوچک و متوسط نظرات‌ آن‌ها را به طور مرتب‌ به‌ دولت‌ منعکس‌ می‌کند‌ تا قوانین‌ در جهت‌ توسعه‌ مؤسسات کوچک و متوسط اصلاح‌ شود. این فدراسیون برای‌ پشتیبانی‌ از این‌ هدف‌ به‌طور مداوم‌ بررسی‌ها و تحقیقات‌ لازم‌ را به‌عمل‌ می‌آورد‌ و هم زمان‌ خدمات‌ مشاوره‌ مدیریت‌ به‌ اعضا عرضه می‌کند.

 

اتاق‌ بازرگانی‌ کانادا

 

اتاق بازرگانی بزرگ‌ترین‌ تشکل‌ سراسری‌ و نماینده‌ بنگاه‌ها در هر اندازه‌ است و در تمامی تشکل‏های‌ کوچک‌ منطقه‌ای‌ در سراسر کانادا نفوذ دارد. اعضای‌ این‌ تشکل‌ به‌نوبه‌ خود به‌ تشکیل‌ اتاق‌های‌ بازرگانی، اتحادیه‌های‌ منطقه‌ای‌ و هیئت‌های‌ تجاری‌ اقدام می‌کنند. اتاق‌ بازرگانی‌ کانادا هم‌ به‌عنوان‌ وکیل‌ و حامی‌ کسب‌ و کار گاهی طرف‌ مقابل‌ دولت‌ قرار می‌گیرد‌ و در جهت‌ تسهیل‌ شرایط‌ رقابتی، سودآوری‌ و تولید اشتغال‌ با دولت‌ همکاری‌ دارد.

 

برنامه‌های‌ عمده‌ حمایتی‌

 

‌از سال‌ 2001 برنامه‌های حمایتی، در جهت‌ استقرار محیطی‌ مساعدتر برای‌ توسعه‌ کسب‌ و کار به وجود آمد. مشخصه‌ این‌ شرایط‌ محیطی‌ تدوین‌ قوانین‌ و مقررات‌ کاراتر بازار، بودجه‌ متعادل، تورم‌ پایین، تسهیل‌ و کاهش‌ هزینه‌های‌ راه‌اندازی‌ و وضعیت‌ مالیاتی‌ بسیار مساعد و پشتوانه‌ تکنولوژیکی‌ قوی‌ بود.

 

‌همین طور در‌ سیاستگذاری‌ موجود امروز به‌طور یکنواخت‌ شرایط‌ برای‌ همه بنگاه‌ها صرف‌نظر از اندازه‌ آن‌ها مساعد شده است. دولت‌ باتوجه‌ خاص‌ به‌ مؤسسات کوچک و بزرگ، سیاست‌ها و برنامه‌های‌ حمایتی‌ ویژه‌ای‌ در جهت‌ هرچه‌ هموارکردن‌ توسعه‌ مؤسسات کوچک و متوسط و رفع‌ موانع‌ محیطی‌ و مقرراتی‌ دنبال‌ کرده‌ است. اقدامات‌ زیر از آن جمله‌ است:

 

قانون‌ تامین‌ منابع‌ مالی‌ بنگاه‌های‌ کوچک

 

طبق این‌ قانون‌ دولت‌ وام‌ بانک‌ها، مؤسسات‌ اعتباری‌ و سایر مؤسسات‌ فعال‌ و معتبر مالی‌ را برای‌ صاحبان‌ کسب‌ و کار کوچک و مهاجرت به کانادا‌ تضمین‌ می‌کند. بر این‌ اساس‌ خرید یا بازسازی‌ ماشین‌آلات، بناها یا تجهیز امکانات‌ بنگاه‌ها تا مرز 90 درصد و تا سقف‌ 250,000 دلار تامین‌ مالی‌ می‌شود.

 

‌در این‌ سقف‌ 15 درصد زیان‌ احتمالی‌ توسط‌ وام‌ دهنده‌ و 85 درصد بقیه‌ توسط‌ دولت‌ جذب‌ می‌شود. وام‌ گیرنده‌ در زمان تقاضا 2 درصد مبلغ‌ را به دولت پرداخت‌ می‌کند‌ و بالاترین‌ نرخ‌ بهره‌‌ معادل‌ بهترین‌ نرخ‌ متعارف‌ بانک‌ها به‌اضافه‌ 3 درصد تعیین‌ می‌گردد. این‌ نرخ‌ شامل‌ پرداخت‌ سالیانه‌ 1.25 درصد به‌ دولت‌ بابت‌ هزینه‌های‌ اداری‌ است که‌ توسط‌ مؤسسه مالی‌ پرداخت‌ می‌شود.

 

سایت‌ اطلاعاتی

 

سایت‌ اطلاعاتی وابسته‌ به‌ وزارت‌ صنایع‌ کاناداست و از آن در سطح‌ گسترده‌ استفاده‌ می‌شود. این‌ سایت‌ به‌عنوان‌ اولین‌ و معتبرترین‌ منبع‌ مراجعه‌ کارآفرینان‌ و مدیران‌ بنگاه‌های‌ صنعتی‌ و خدماتی‌ و محققان‌ است. در این‌ سایت‌ اطلاعاتی‌ جامع‌ در خصوص‌ 175,000 شرکت‌ ثبت‌ شده‌ در کانادا، آمار و اطلاعات‌ تجاری‌ و سرمایه‌گذاری، تحلیل های‌ مرتبط‌ با‌ بازار گروه‌های‌ کالایی‌ زیربخش‌های‌ صنعتی، فهرست اتحادیه‌های‌‌ هر صنعت، ابداعات‌ تکنولوژیک، سیاست‌های‌ مؤسسات کوچک و متوسط، مقررات‌ و دستورالعمل‌های‌ دولتی‌ درخصوص‌ ثبت‌ و اخذ مجوزهای‌ خاص‌ و تغییرات‌ قوانین، منابع‌ و ماخذ آموزشی‌ و فرصت‌های‌ شغلی‌ در دست‌ است.

 

نمایشگاه‌های‌ اطلاع‌رسانی‌ برای‌ کسب‌ و کارهای‌ کوچک

 

در چند سال‌ گذشته‌ دولت‌ با یک‌ ابتکار بسیار مفید و مؤثر، در یکی‌ از شهرهای‌ عمده‌ کانادا در یکی از فصول سال نمایشگاهی‌ جهت‌ اطلاع‌رسانی‌ به‌ بخش‌ مؤسسات کوچک و متوسط بر پا می‌کند.

 در این‌ نمایشگاه‌ها، کلیه‌ نهادها و مؤسسات‌ سیاستگذار، حامی‌ و اطلاع‌رسانی‌ مربوط‌ به‌ مؤسسات کوچک و متوسط دارای‌ غرفه‌ و نماینده‌ هستند و به راهنمایی مراجعه‌کنندگان‌ می‌پردازند. هم‌زمان‌ سمینارها و میزگردهای‌ تخصصی‌ به‌موازات‌ برقراری‌ نمایشگاه‌ تشکیل‌ می‌شود. تاکنون‌ بیش از 100,000 کارآفرین‌ در این‌ نمایشگاه‌ها شرکت‌ کرده‌اند.

 

برنامه‌ توسعه‌ تحقیقات‌ و آزمایش‏های‌ علمی

 

این‌ برنامه‌ شامل‌ انگیزه‌ معافیت‏های‌ مالیاتی‌ برای‌ بنگاه‌هایی‌ است‌ که‌ هزینه ها را بر عهده دارند. و به منظور‌ تشویق‌ مؤسسات کوچک و متوسط بویژه‌ در آغاز کار جهت‌ انجام‌ تحقیقات‌ برای‌ بهبود تکنولوژی‌ و نوآوری‌های‌ تولید است.

 

برنامه‌ کمک‌ به‌ تحقیقات‌ صنعتی

 

این برنامه‌ را‌ شورای‌ تحقیقات‌ ملی‌ کانادا ابداع‌ کرده است و دست‌اندرکار کمک‏های‌ مشاوره‌ای‌ فنی‌ به‌ مؤسسات کوچک و متوسط است. این‌ برنامه‌ با به‌کارگیری‌ 200 مشاور علمی‌ در 90 نقطه‌ در سراسر کانادا انجام‌ می‌شود.

 

شرکت ‌تیم‌کانادا

 

دولت کانادا با تأسیس شرکت‌ تیم‌ کانادا به‌ نیاز شرکت‏های‌ کانادایی‌ علاقه‌مند ورود به‌ بازارهای‌ خارجی پاسخ می‌دهد. این‌ شرکت‌ با همکاری‌ مؤسسات‌ مربوط‌ دولتی‌ فدرال‌ و استانی،‌ شرکت‏های‌ کوچک‌ را در مراحل‌ بازارسنجی، تهیه‌ پیشنهاد صادرات، آموزش‌ تخصصی‌ برگزار می‌کند. همچنین‌ تیم‌ کانادا، مؤسسات کوچک و متوسط را برای‌ مشارکت‌ در نمایشگاه‌های‌ خارجی، همراهی‌ با هیئت‌های‌ تجاری، شناسایی‌ طرف‌های‌ مناسب‌ در بازارهای‌ مخاطب‌ و اطلاعات‌ بازار راهنمایی‌ می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.