نمایشگاه چیست؟
کارشناسان در مورد تعریف یک نماشگاه با یکدیگر وحدت نظر ندارند.
اصولاً مفهوم نمایشگاه در طول تاریخ و طی قرون و اعصار دستخوش تغییر و تحول شده است برخی از افراد، نمایشگاه را محل داد و ستد کالا تعریف کردهاند.
گروهی برای عقیده هستند که نمایشگاه صرفاً محلی برای عرضه کالاست.
در روزگاران باستان نمایشگاه را فستیوال یا جشنی میدانستند که در خلال آن امکان عرضه کالا یا خدمات به خریداران بالقوه فراهم میشد.
اصولاً واژه نمایشگاه FAIR از کلمه لاتینی FERIA با FERIAE مشتق شده است
که معنی جشن یا فستیوال میدهد.
زیرا در دوران قدیم مردم عادت داشتند که در طول هفته یا در ایام مشخصی در هر ماه یا هر سال در مکان یا محل خاصی به انگیزه جشن یا مراسم خاصی دور هم جمع شوند و ضمن برپایی جشن و پایکوبی و برگزاری برخی از آداب و رسوم به تجارت نیز بپردازند و کالاهایی را که قصد فروش آنها را دارند همراه خود بیاورند.
امروزه نمایشگاه و غرفه سازی نمایشگاهی از شکل ابتدایی آن خارج شده و صرفاً دیگر محلی برای خرید و فروش کالا نیست بلکه برخی از افراد در خلال برپایی یک نمایشگاه بدنبال پیداکردن موقعیتهای استثنایی یا تحقیقی در مورد مسأله خاصی هستند و چه بسا نوآوریها و ابتکارات و اختراعاتی پس از بازدید یک صنعتگر یا محقق از یک نمایشگاه اتفاق افتاده است.
تکامل و توسعه تولید یا دستیابی به منابع جدید عرضه کالا نیز از دستاوردهای تبعی یک نمایشگاه میتواند باشد.
نمایشگاه محل تلاقی بازدیدکنندگان و عرضهکنندگان کالاها و خدمات و نقطه برخورد عرضه و تقاضاست.
در یک نمایشگاه عرضهکنندگان کالا، ماشین آلات یا اقلام مورد نظر خود را به معرض نمایش میگذارند. نوآوریها، خلاقیتها، ابتکارات خود را عرضه میدارند.
قیمت کالاهای خود را بیان میکنند.
ویژگیهای اساسی و جنبههای قابل ذکر متاع یا کالای خود را به منصه ظهور میگذارند و بازدیدکنندگان نیز ذوق و سلیقه، تمایلات و امکانات خود را عرضه می دارند.
بدین ترتیب این دو گروه، مناسبترین شرایط را برای انجام داد و ستد یا برقراری ارتباط در آینده در برابر خود مهیا می بیننند.
نمایشگاه، هزینه جستجو برای یافتن کالا یا دسترسی به اطلاعات را کاهش میدهد. در یک نمایشگاه و تجهیزات نمایشگاهی ، مهمترین عاملی که به پیشرفت میانجامد، رقابت است.
نقش اطلاعاتی یک نمایشگاه در جوامع امروزین، از نهایت اهمیت برخوردار است.
اصولات مبادله اطلاعات، درست به اندازه مبادله کالا و خدمات دارای ارزش و اعتبار است.
مهمترین خصیصه یا ویژگی یک نمایشگاه آن است که فعالیتهای اقتصادی را در یک محدوده خاص [از نظر زمان و مکان] متمرکز میسازد به گونهای که عرضهکنندگان کالا و خدمات یا افرادی که علاقهمند به انتخاب کالا هستند میتوانند از این «تمرکز» حداکثر بهره را ببرند. با توجه به نکات پیش گفته میتوانیم بگوییم که:
نمایشگاه عبارتست است از یک فضای اقتصادی استثنایی یا یک موقعیت اقتصادی ویژه و خارقالعاده که در آن عرضهکنندگان و بازدیدکنندگانن میتوانند با فعالیتهای سازمان یافته و هماهنگ به مبادله کالاها، خدمات و اطلاعات اقدام کنند.
سفیدکننده های خانگی بخشی از چیزی است که در زندگی روزمره تقریبا هر ایرانی به کار می رود و معمولا بیش از یک فرم دارند.
دو دسته سفیدکننده خانگی وجود دارد: سفیدکننده کلری و غیرکلری.
همه این سفیدکننده ها در دسته مواد شیمیایی قرار می گیرند که به عنوان عوامل اکسیداتیو شناخته شده اند که بدین معنی است که آنها باعث واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون می شوند.
آنها در تماس با لکه ها ، میکروب ها و موجودات زنده معین دیگر و گاهی اوقات حتی رنگ لباس قرار می گیرند.
سفیدکننده ماده شیمیایی بسیار مفید هم برای خانه هم برای استفاده در مقیاس وسیع است.
می توانید از سفیدکننده برای پاک کردن لکه های روی لباس یا سفیدکردن لباس ها استفاده کنید.
همچنین برای ضدعفونی و گندزایی سطوح به ویژه در خانه و حمام کاربرد دارند.
ممکن است برای حذف و گندزایی قارچ ها نیز به کار روند. پرسنل بیمارستان از سفیدکننده به عنوان ماده ای گندزدا ، هتل ها از سفیدکننده برای تمیزکاری و ضدعفونی ملحفه تختخواب و سطوح و رستوران ها برای ضدعفونی سطوح آماده سازی غذا از سفیدکننده کلری بهره می برند.
افرادی از کلر در استخرهای شنا استفاده می کنند تا آب را تمیز نگه دارند و pH را افزایش دهند و در مقدار بسیار کمتر برای تامین آب شهری بدون موجودات زنده مضر استفاده می شوند.
شرکت ها گاهی اوقات سفیدکننده کلری را به آب ضایعات صنعتی اضافه می کنند تا بوی آنها را کاهش دهند و کلر در صنایع شیشه، مواد شیمیایی، دارویی، نساجی، کشاورزی، نقاشی و کاغذ کاربرد دارد.
با این همه کاربرد، سفیدکننده مسلما محصولی بسیار آشنا برای اکثر مردم است.
کلمه bleach که معادل سفیدکننده در فارسی است در سال ۱۰۵۰ وارد زبان انگلیسی شده است.
سفیدکننده دارای هیپوکلریت سدیم ، اولین بار در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۱۳ به عنوان مواد ضدعفونی کننده صنعتی و تیمار آب ساخته شد.
پیش از این مواد شیمیایی مانند بوراکس، آمونیاک و آب قلیا متداول ترین سفیدکننده ها در ایالات متحده بودند و سفیدکننده ها ساخته شده با کلر معمولا تا تولید انبوه آنها در قرن بیستم، گران تر بودند.
ماده شیمیایی کلراکس که بعدا نام شرکت آن نیز به کلراکس تغییر یافت اولین نمونه های سفیدکننده را به مشتریان برای استفاده خانگی در سال ۱۹۲۲ ارائه داد.
از زمانی که کلری سریع تر و کارآتر نسبت به سفیدکننده ها دیگر بودند مردم از آنها بیشتر استفاده کردند و خیلی سریع به یکی از محبوب ترین سفیدکننده های خانگی تبدیل شدند.
امروزه هنگامی که می گوییم سفیدکننده معمولا به معنی همان سفیدکننده کلری است پس سفیدکننده کلری واقعا چیست و چگونه کار می کند؟
1- غرفه آرایی زیبا و کامل باشد.
2- ایستادن پرسنل در جاهای مشخص شده از قبل (بهترین پرسنل فروش در نمایشگاه حاضر باشند).
3- با تبسم پذیرای مراجعه کنندگان بوده و با جدیت همراه با آرامش پاسخگو باشند.
4- کارشناسان آماده پاسخگویی های تخصصی باشند.
5- نیروها به هیچ عنوان در غرفه چیزی مثل آدامس یا تخمه نخورند.
6- کشیدن سیگار مطلقا انجام نپذیرد.
7- توجه به آرامش قسمت VIP (عدم تردد و عدم ادغام مهمانان)
8- پذیرایی به صورت مختصر و غرفه سازی نمایشگاهی به صورت کامل انجام گیرد.
9- پشت کانترهای اطلاع رسانی هیچگاه خالی نباشد.
10- وسایل اطلاع رسانی به موقع و صحیح دراختیار مراجعه کنندگان قرار گیرد.
11- اهداء هدیه ها با برنامه ریزی قبلی صورت گیرد.
12- پر شدن فرم های مربوط به مراجعه کنندگان
13- هیچ سئوالی بدون پاسخ نماند و در صورت نیاز بعد از نمایشگاه و با تجهیزات نمایشگاهی پاسخ آنها اعلام یا ارسال گردد.
14- از اتلاف وقت هنگام شلوغی برای آنانی که نتیجه ای ندارند جلوگیری به عمل آید.
15- در هنگام ازدیاد مراجعه کنندگان، مخاطبان با اعمال مدیریت تقسیم بندی و پاسخگویی شوند.
16- آراستگی ظاهر حتما حفظ شود و دوستان داخل غرفه نهایت احترام را به همدیگر بگذارند.
17-در حوزه بازرگانی به شبکه های توزیع اهمیت بیشتری داده شود.
18- تمامی پرسنل جهت دریافت هرگونه اطلاعاتی از مراجعه کنندگان و نمایشگاه در مورد کالای رقبا و بازار آنها آماده باشند و به شکایات یا نواقص احتمالی سازمان و رقبا که از سوی بازدید کنندگان مطرح می شود توجه خاص کنند
19- تهیه گزارش روزانه از ارتباط و برداشت ها
20- جمع آوری کلیه اوراق ثبت شده در پایان روز و خروج آنها از غرفه.
عروسی جشن و مراسمی است که در آن دو انسان عهد می بندند تمام زندگی شان را با هم بگذرانند.
گرچه بر پایه عشق و همراهی بنا شده است اما بار قانونی و مذهبی نیز دارد، از قبیل امضا کردن تعهدات مندرج در عقدنامه و یا دفتر ازدواج و طلاق و همچنین حضور عاقد که مقامی مذهبی است و با دعاهایی خیر و برکت را برای زندگی عروس و داماد می طلبد.
اما جشن عروسی فقط این نیست که دو نفر تشکیل زندگی مشترک می دهند، بلکه همچنین تغییر وضعیت این دو در بین اجتماع خانواده و دوستان است.
زمانی است که در آن هر دو در واقع اعلام می کنند که حامی همدیگر باشند و مشترکا این پیوستشان در عشق و حمایت را شکر می گویند.
میهمانان نیز با حضورشان در مراسم موافقت خود را با پشتیبانی از زندگی مشترک آن دو اعلام می دارند.
جشن عروسی در واقع نوعی میهمانی بزرگ است که شامل غذا، موسیقی، رقص و بریدن کیک و … و دیگر خدمات مجالس می شود.
این پذیرایی فرصت دیگری است تا عروس و داماد از میهمانان و پدر و مادر هایشان بابت حمایت های روحی و مالی شان سپاسگزاری کرده و به حضور همه آنان در زندگیشان مفتخر باشند.
جشن عروسی فرصتی است که خانواده ها موقعیت مالی و اجتماعی خود را نمایش می دهند و هم چنین عروس و داماد شخصیت، خصوصیات رفتاری، ارزش ها، باورها و روحیات اخلاقی خود را بروز می دهند.
نمی توان برای مخارج عروسی حداقل و حداکثری تعیین کرد.
علاوه بر تعهداتی که عروس و داماد می دهند و امضا می کنند و همچنین اجرای خطبه عقد که در واقع دو رکن اساسی و ضروری شروع زندگی مشترک است و بدون این دو ازدواجی صورت نمی گیرد آداب و رسوم دیگری نیز وجود دارد که معمولا در مراسم عروسی اجرا می شوند.
از قبیل شیوه بله گفتن، قند ساییدن به نیت شیرین شدن زندگی عروس و داماد، چیدن سفره عقد که هر کدام از محتویات سفره نماد و نشانه ای برای تبرک و دوام زندگی، اهدای حلقه و….
در بیشتر مراسم عروسی یک وعده غذا نیز سرو می شود.
هم چنین کیک هم حضور دارد که از لحاظ تاریخی نماد باروری بوده است اما در حال حاضر نمایان گر امید و آرزو برای شیرین بودن زندگی عروس و داماد است.
در این مراسم موسیقی های مختلف همراه با رقص میهمانان برگزار می شود و هم چنین عروس و داماد به تنهایی نیز به رقص می پردازند
مواردی که هنگام اجاره و غرفه سازی نمایشگاهی و حضور در نمایشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد.
وظایف واحدها و پرسنل های درگیر قبل از نمایشگاه:
1- واحد روابط عمومی :
-آماده سازی و رزرو محل اقامت پرسنل در زمان نمایشگاه
- جمع آوری بانک اطلاعاتی از مشتریان وبازارهای بالقوه و بالفعل
- طبقه بندی جمع آوریهای بانک اطلاعات
- ارسال پیام در 8 نوبت برای هرکدام
- ارسال ایمیل به مشتریان قبلی و فعلی و بازارهای بالقوه هر سه روز یکبار
- ارسال کارت دعوت حتی به همکاران و رقبا
- درج آگهی نامه در مجلات تخصصی و محلی در صورت امکان
- تهیه بلیت های مجانی برای مدعوین مد نظر
- هماهنگی با واحد تولید و بازرگانی برای تهیه نمونه های کالای موردنظر جهت به نمایش درآوردن و اهدای نمونه به مراجعین
2- واحد تبلیغات:
- ساخت و آماده سازی ملزومات اطلاع رسانی (کارت ویزیت ، رزومه، پوستر، کاتالوگ، بروشور، سی دی مولتی مدیا، هدایای تبلیغاتی و ...)
- آماده سازی هدایای تبلیغاتی در چند دسته برای مراجعه کنندگان عام و خاص و متخصصین
-آماده سازی وسایل پذیرایی داخل غرفه
3- واحد بازرگانی:
- بررسی تاکتیکها و تکنیکهای رقبا نسبت به شرکت در نمایشگاه
- جمع آوری کلیه اطلاعات مورد نیاز از غرفه های رقبا و تجهیزات نمایشگاهی