ظروف شیشهای
چنانچه موادی شامل سیلیس، کربنات سدیم، سولفات سدیم و برخی مواد معدنی دیگر با یکدیگر مخلوط شده و آنها را در کوره با دمای 1500 درجه سانتیگراد حرارت دهند، ماده ذوب شده خمیری شکلی بدست می آید که شیشه گران آن را در قالبهای مختلف با اشکال دلخواه مانند لیوان، استکان، بشقاب و دیس ریخته و خمیر مربوطه را در قالب به مدت چند ساعت باقی می گذارند تا ظروف شیشه ای به شکل و قالب دلخواه حاصل شود.
پس از آن ظروف با احتیاط از قالب مربوطه خارج می شوند.
شیشه بشدت کم محلول بوده و تنها در آزمایشگاه چنانچه پودر شیشه را در آب داغ مدتی به هم زنند، به مقدار بسیار ناچیز حل می شود.
لذا، ظروف شیشه ای به دلیل عدم ورود به غذا و همچنین بخاطر این که با ترکیبات غذایی واکنش نداده و تاثیری بر مواد مغذی غذاها ندارند، ظروف مناسب و قابل استفاده ای هستند.
البته لازم است در هنگام استفاده از آنها رعایت نکات احتیاطی برای احتراز از شکسته شدن و یا غیر بهداشتی شدن غذای مورد طبخ، بعمل آید.
از آنجا که شیشه بو، رنگ و مزه ای را به موادی که با آن در تماسند منتقل نمی کند، لذا نگهداری چای خشک، پودر قهوه، اودیه جات و گیاهان خشک در این ظروف مناسب می باشد.
اسانس های میوه ها و سبزیجات به کمک حلال های قوی استخراج می شوند و بسیار فرار هستند.
وجود حلال در این اسانس ها موجب می شود که ظروف پلاستیکی نازک را تخریب کنند.
درصورت نگهداری اسانس ها در ظروف فلزی، حالت اسانس تغییر می کند و یا ظروف چینی و فلزی را تخریب می نماید.
در حالی که نگهداری آنها در ظروف شیشه ای بسیار مناسب است. توصیه می شود برای نگهداری اسانس ها از ظروف شیشه ای رنگی استفاده شود.
ظروف چینی
اینها در واقع نوعی از سرامیک هستند که مورد استفاده جهت تهیه، سرو و صرف غذا واقع می شوند و همچون سرامیک در طی دو مرحله پخته و آماده عرضه می شوند.
در اولین مرحله خاک چینی بصورت گل در آورده شده و درون قالب ها شکل داده می شود (مثل به شکل دیس یا بشقاب) و در کوره حرارت می بیند.
سپس با لعاب خاصی پوشانده شده و دوباره در کوره قرار می گیرد. در هر دو مرحله عملیات پخت با دمای بیش از 1000 درجه سانتیگراد انجام می شود.
این ظروف را بر اساس فرآیند تولیدشان (از جمله فرآیند حرارتی، دمای پخت، درصد جذب آب و شفافیت یا نورگذری) تقسیم بندی می نمایند.
استاندارد مربوط به ظروف چینی از سال 1353 در کشور تهیه شده و سپس در سال های بعدی تجدیدنظرهایی در آن بعمل آمده و بمرور تکمیل شد.
زاویههای بسته محیط را کوچکتر نشان میدهند. اگر میخواهید محیط بزرگتر به نظر برسد، از روشهای زیر استفاده کنید.
فضاهای کوچک پر از خط های مستقیماند .
وقتی راهرو، پنجره، میز و قفسهها کنار هم قرار میگیرند، زاویههای تند زیادی به وجود میآورند. زاویههای تند و بلند و خط های مستقیم را با ایجاد خطوط منحنی محو کنید تا فضا در طراحی دکوراسیون داخلی بزرگتر به نظر برسد.
پارچهها برای این منظور بسیار مناسبند. پارچه را روی میلپرده بیندازید تا حالت والان هلالی گرفته، چیندار شود و دور پنجره آویزان باشد. یا از رومبلیای که از لبه مبل یا صندلی آویزان است، استفاده کنید.
راه دیگر آن است که به دنبال مبلمانهایی که حالت منحنی دارند باشید. مبل راحتی که مانند کوهان خمیده و منحنی است ، صندلی پشت لبهدار، صندلیهای خمیده یا مبلهای استیل گرد را انتخاب کنید.
با زاویهها خانه را بزرگتر نشان دهیم
اگر میخواهید انحنای بیشتری به دکوراسیون خود بدهید، بالش یا فرشهای بیضی و گرد بسیار مفیدند.
یک شکل را انتخاب کنید و از آن در جاهای مختلف مثلا برای تزیین دیوار، کف پوش و بعضی وسایل استفاده و تکرار کنید. در عین این که زاویهها بازتر نشان داده میشوند، اثر هنری خلاقی هم به آن افزودهاید.
انتخاب یک رنگ برای تمام دیوارها از ظاهر کادر مانند جلوگیری کرده و محیط را بزرگتر و منسجمتر نشان میدهد.
با زاویهها خانه را بزرگتر نشان دهیم
اگر با همه این تدابیر هنوز جایی کادر مانند وجود دارد نگران نباشید، از یک پوشش گیاهی استفاده کنید.
در طراحی دکوراسیون داخلی گیاهان فضا را بزرگتر و زوایا را بازتر نشان میدهند.
مثل یک صفحه نمایش آنها را در کنار دیوار مورد نظر یا جاهای بسته قرار دهید تا ضمن رفع این مشکل فضای خانه نیز سالمتر و پاکیزهتر شود.
واتیکان، کلیسای کوچک سیسین ، میدان سن پیترو و موزه واتیکان.
پانتئون.
پلههای اسپانیایی، میدان اسپانیا.
فواره تروی.
میدان ناوونا و آبشار چهار رودخانه.
فروم رومی.
قصر سنت آنجلو.
میدان ونیزی.
گالری برگز.
موزه کاپیتولینه.
پالاتینه و موزه پالاتینو.
بازیلیکای کوسما و دامیانوی مقدس.
بازارهای ترایانو.
کلیسای ماریای مقدس در اراکوئلی.
پلکان مقدس.
میدان امانوئل دوم (پایه گذار ایتالیای جدید).
کلیسای سن کلمنته.
کولوسئوم
این آمفیتئاتر بیضی شکل، بزرگترین آمفیتئاتر از نوع خود در امپراتوری روم باستان در مرکز رم و در تور ایتالیا می باشد.
تعداد ردیفهای صندلی آن به تعداد پنجاه هزار و دارای ۸۰ درب ورودی است. واژه کلوسئوم به معنی « جایگاه بزرگ » نام دیگر آن آمفی تئاتر به زبان ایتالیائی فلاویوسی می باشد.
ساخت کولوسئوم توسط وسپاسین، امپراطور سالهای ۶۹ تا ۷۰ روم پایه گذاری شد، و پس از آن پسرش تیتوس در سال ۸۰ بعد از میلاد آنرا بنا کرد، که نهایتا توسط دومتین برادر تیتوس به پایان رسید.
کولوسئوم به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی و ماندگار در زمینهای باتلاقی ما بین تپههای اسکوئیلین و کائلین ساخته شد.
کلیسای کاتولیک رم
یکی از سه شاخه اصلی مسیحیت است. کلیسا، برنامه خود را بر اساس گسترش انجیل مسیح، مدیریت کلیسا و اعمال خیریه تعریف میکند.
کلیسا همچنین برنامههای اجتماعی و موسسات مسیحی از جمله مدارس کاتولیک، دانشگاهها، بیمارستانها، پناهگاهها و غیره که به تبلیغ مسیحیت میپردازند اداره میکند. و همچنین به افراد نیازمند خدمات میرسانند.
فونتانا تروی
اگر برای بار اول است به رم میروید، بر طبق افسانههای ایتالیایی باید سکهای در فوارهی ترِوی ( چشمهی عشاق یا فونتانا دی تروی ) بیاندازید، آنگاه دوباره به شهر باز خواهید گشت.
فواره شبهای زیبای آمیخته شده با نور و موسیقی بی نظیر به نمایش می گذارد.
فوارهی تروی و پلههای اسپانیایی رم را از دست ندهید.
پلهها بین میدان اسپانیا و میدان ترینیتا دای مونتی قرار دارند و منظره و فضای پر انرژی و شلوغش، محبوب توریست های تور ایتالیا و رم است.
خانه اُپرای گارنیر
این بنا مربوط به دوره ناپلئون سوم است و توسط معماری به نام چالرز گارنیر ساخته شده است.
خانه اُپرای گارنیر
این بنای عظیم با ۲۰۰۰ صندلی هنوز هم پذیرای علاقه مندان به اُپرا است.
بر روی سقف این بنا یک نقاشی با شکوه از مارک شاگال است و همچنین یک لوستر بزرگ هفت تنی در مرکز سالن اصلی آن وجود دارد که چشم هر بیننده ای در تور اروپا را به خود خیره می کند.
لزانوالید ، مدفن ناپلئون بُناپارت یا جایی برای تامل؟!
برای معرفی این بنا باید کمی به عقب تر برگردیم و از داستان ناپلئون بازگو کنیم!
لزانوالید
جنازه ناپلئون بعد از مرگش تا سال ۱۸۴۰ در انگلیس در یک مکان بی نام و نشان مدفون شد تا سرانجام لوئی فیلیپ پادشاه وقت فرانسه، توانست از دولت انگلیس اجازه برگرداندن جنازه ناپلئون به فرانسه را بگیرد.
بقایای جسد وی توسط یک کشتی نیروی دریایی فرانسه که به این مناسبت با رنگ سیاه، رنگ شده بوده به فرانسه حمل شد و در ۲۹ نوامبر به بندر شربورگ رسید. نهایتاً از طریق رود سن به پاریس حمل شد.
ناپلئون
مراسم تشیع رسمی در ۱۵ دسامبر برگذار شد. در سال ۱۸۶۱ بقایای جسد ناپلئون به مقبره فعلی منتقل شد.
این مقبره که از سنگهای آذرین ساخته شده، در سرداب زیر گنبد بنای لز انوالید (به فرانسوی: Les Invalides) واقع شده است.
مرکز پمپیدو
یک موزه پر بازدید و مدرن البته کمی عجیب!
این مکان یکی از پر بازدیدترین جاذبه های توریستی فرانسه است.
تکنولوزی بالای بکار رفته در این سازه هر گردشگری را به سوی خود جذب می کند.
مرکز پمپیدو
در طبقه بالای این بنا یک منظره پانارومیک از سطح شهر پاریس و تور اروپا برای علاقه مندان فراهم می شود.
البته به دلیل نوع ساختار مدرن این بنا، علاقه مندان خاصِ خود را به سمت خودش جلب می کند و بسیاری از طرفداران معماری سنتی و کهن فرانسه روی خوشی به این بنا نشان نمی دهند.
میخواهیم نگاهی بیاندازیم به تنظیمات مختلف دوربین که میتوانند روی نتیجه نهایی عکس شما تاثیر گذار باشند ، همچنین یکسری از واژه های تخصصی در آتلیه عکاسی را به شکل ساده برایتان توضیح دهیم.
سایز و کیفیت عکس
مطمئنا شما می خواهید بهترین کیفیت ممکن را با دوربین DSLRنیکون خود داشته باشید ، برای همین ابتدا به قسمت تنظیمات کیفیت و سایز عکس میرویم .
دکمه هایی که باید فشار دهید به نسبت دوربینتان متفاوت خواهد بود ، در دوربین D3100که ما برای این تست از آن استفاده میکنیم ( با دوربین های D3000,D3200,D5000,D5100,D5200یکی است ) دکمه " i" یک مرتبه برای روشن شدن صفحه پشتی و وقتی روشن شد یک مرتبه دیگر برای نشان دادن منو تنظیمات فشار میدهیم .
در سمت راست صفحه نمایش شما لیستی از تنظیماتی را که میتوانید بر روی دوربین و عکس انجام دهید مشاهده میکنید ، با استفاده از دکمه دایره شکل جهت دار ( کنترلر چهار جهته ) و دکمه OKمیتوانیم آنها را فعال کنیم . گزینه Image Qualityکنترل کننده نوع فایل مورد استفاده برای عکاسی است.
فایل RAWبیشتر توسط عکاسان پیشرفته تر مورد استفاده قرار میگیرد و برای شروع بهتر است ما تنظیم فایل های Fine(خوب) ، Normal(معمولی) و یا Basic( پایه ای ) بپردازیم. این حالات مشخص میکنند که چه مقدار جزییات عکس مورد فشرده سازی قرار گرفته است . با این تنظیمات و انتخاب گزینه هایی غیر از " خوب " میتوانید تعداد بیشتری عکس را روی کارت حافظه خود ثبت کنید ولی با این کار کیفیت عکس خود را فدا میکنید . توصیه ما این است که از بهترین کیفیت استفاده کنید و اگر تعداد مورد نیاز عکس شما در این حالت تامین نمیشود به جای فدا کردن کیفیت به سادگی یک کارت حافظه با حجم بالاتر تهیه کنید.
همچنین گزینه ای برای تنظیم سایز عکس وجود دارد . انتخاب سایز های Medium( متوسط ) و یا Small( کوچک ) برای مصارف پرینت سایز کوچک و یا استفاده در صفحات اینترنت مناسب است . اما نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که اگر در آینده نیاز به سایز بزرگ آن عکس پیدا کردید ، دیگر راه برگشتی نخواهید داشت . پیشنهاد ما قطعا این است که عکس های خود را با سایز بزرگ بگیرید ، با این کار هم در صورت نیاز داشتن به سایز کوچک به راحتی توسط کامپیوتر میتوانید این کار را انجام دهید و هم عکس را با بالاترین کیفیت ممکن در اختیار دارید.
زمانی که در حالت اتوماتیک دوربین که در بخش 2 به آن اشاره کردیم هستیم ، خود دوربین نیکون DSLRشما به صورت اتوماتیک به تنظیم و تعدیل عناصر مختلفی که در نتیجه نهایی عکس شما تاثیر دارند میپردازد. حالات دیگر این عناصر را به شکل دیگری تغییر خواهند داد . در حالی که کنترل کردن این عناصر و تنظیمات شامل کارهای یک عکاس مبتدی نمیشود ، ولی دانستن این که هر کدام از این گزینه ها چه تاثیری روی عکس ما میگذارند نیز خالی از لطف نیست.
ISO
ISOنشان دهنده و میزان حساسیت سنسور دوربین شما در جذب نور است. هرچه عدد ISOبالاتر باشد حساسیت سنسور دوربین نیز بیشتر خواهد بود. در شرایط نوری کم دوربین برای جبران نور سرعت شاتر را پایین می آورد و هرچه سرعت شاتر دوربین شما پایین تر باشد احتمال لرزش دوربین هنگام ثبت عکس بیشتر است ، با ISOمیتوانید این مشکل را حل کنید به این صورت که اگر ISOرا بالاتر ببرید حساسیت سنسور به نور بیشتر میشود و دوربین دیگر برای جبران نور نیازی به کم کردن سرعت شاتر نخواهد داشت.
هنگامیکه در شرایط نوری خوب هستید باید ISOرا در پایین ترین حالت ممکن ( معمولا عدد 100 است ) تنظیم کنید ، این باعث میشود که عکس شما با کیفیت بالاتری ثبت شود. در نورهای کمتر مانند فضا های داخلی یا دفتر کار این عدد را باید بالاتر ببرید ، معمولا بین 800-600 و در شب شما نیاز به 1600 یا بالاتر از آن خواهید داشت . البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که هر چه ISOرا بالاتر ببرید عکس شما نویز و یا Grain( پیکسل های رنگی یا نوری که جزییات عکس روی آنها ثبت نشده است ) بیشتری خواهد داشت ولی در عین حال احتمال لرزش و در نتیجه عکس تار را کم میکند.
میزان لرزش دوربین نیز میتواند در تنظیم ISOموثر باشد ، اگر از سه پایه در آتلیه عکاسی استفاده نمیکنید بالا بردن ISOمیتواند گزینه خوبی باشد برای جلوگیری از لرزش ولی اگر از سه پایه استفاده میکنید دیگر دوربین لرزشی نخواهد داشت و نیازی به بالا بردن ISOنخواهید داشت حتی در شرایط نوری بسیار کم ، همیشه در نظر داشته باشید که در هر شرایطی در صورت امکان از ISOپایین استفاده کنید که بهترین کیفیت عکس را ثبت کنید.