طراحی غرفه نمایشگاهی
1. غرفه انبار نیست
طراحی غرفه چیزی بسیار فراتر از پر کردن فضا با اشیای موجود در انبار سازمان است. بسیاری از کارفرماها در آخرین لحظاتی که باید به نمایشگاه بروند از واحد خدمات یا روابط عمومی میخواهند چیزهایی را برای بردن به نمایشگاه آماده کنند. در نتیجه بسیاری از غرفه های نمایشگاهها بیشتر به انبار شرکتها و سازمانها شباهت دارند تا یک اثر هنری!
2. غرفه اثر هنری است
غرفه میتواند محل تجلی هنری طراح و نشان دهنده سطح دانش و بینش فرهنگی هنری و سلیقه وی باشد. غرفه سازی لباس کارفرماست و طراح موظف است بهترین طرح دوخت را برای آن ارائه دهد.
3. طراحی غرفه تخصص است
نجارها، آهنگرها، نقشهکشها، معماران، طراحان داخلی، طراحان صنعتی، طراحانصحنه و لباس، طراحان گرافیک و گاه حتا مهندسان عمران و کامپیوتر، همه خود را در زمینه طراحی غرفه جامع و مانع میدانند در حالی که طراحی غرفه خود میتواند یک رشته مستقل باشد.
برخی هنرمندان تصور میکنند طراحی غرفه عملی تفننی است و در کنار کارهایشان به آن میپردازند. این طور هم میتوان نگاه کرد، اما حاصل این رویکرد به هیچ رو غرفه حرفهای نیست.
4. ایده خلاقانه محور طراحی غرفه است
ایده خلاقانه فرآیند پیچیدهای دارد و ایدهیابی دارای روشهایی است که به مطالعه نیاز دارد. طرح باید مخاطب را در غرفه نگه دارد وپاسخگوی افکار و احساساتش باشد.
باید دانست کارفرما چه هدفی دارد و روی آن تمرکز کرد که به طور حتم به یافتن ایدههای ناب میانجامد. البته باید با حساسیت و دقتی بیش از کارفرما این کار را انجام داد و خواسته هایش را به سوی اهداف جدید هدایت کرد. یکی از هنرهای طراح غرفه باید همین باشد که با حساسیتی که دارد به سرعت درک کند چه خواستههایی سره و چه چیزهایی ناسرهاند. برای درک این نکات باید مدت زیادی تحقیق کرد و با خدمات و محصولات به نمایش درآمده ، فرآیند کار، یا هر چیز مشابه دیگر در مجموعه کارفرما سروکار یافت.
5. جزییات در غرفه به خوبی دیده میشوند
نمیشود غرفه سازی نمایشگاهی را همین جوری طراحی کرد، مخاطب آنقدر به اشیا نزدیک میشود که تمام سهلانگاریها را میبیند، بنابراین طرح باید به گونهای یاشد که بیننده نتواند اتصالات را بفهمد، یا اگر فهمید، خیال کند یک اتصال حرفهای دیده است. خلاقیت فقط در سیرکولاسیون نیست بلکه در تمام جنبههای غرفه باید احساس شود.
6. در نمایش یک چیز معمولی نباید غلو شود
گاه کیفیت محصولات کارفرما بسیار پایینتر از حد انتظار است، در این حالتها بهتر است به شکل مودبانه از او خواسته شود که نمونههای بهتری را در اختیار بگذارد و اگر نمونه بهتری در دست ندارد، یا محصولش کیفیت پایین دارد باید او را از اجاره غرفه منصرف کرد. البته پلهای پشت سر را نبایدخراب کرد!
7. گاه سکوت و خلوت بهتر است
روشهای طراحی مینیمال گاه چنان آرامشی در مخاطب ایجاد میکند که چارهای جز ایستادن در غرفه ندارد. نمایشگاهها اغلب مکانهایی پرآشوب و هیاهو با رنگها و نورهای گوناگوناند که بیینده را عصبی میکنند. طراح بهتر است خود را جای مخاطب بگذارد.
8. طراحی غرفه چابکی میخواهد
طرح غرفه مثل جرقه است، مثل طرح پوستر. غرفه کارزار طراحی است و تنها از عهده افراد چابک و حساس برمیآید. افراد فاقد این ویژگیها طراحی غرفه را فراموش کنند.
9. دیدن تصویر سودمند است
دیدن تصویر به ویژه هنگام خلق ایده بسیار موثر است. در مواقعی که طراح، غرفهای در دست طراحی ندارد میتواند به بازدید نمایشگاهها برود، مجلهها را ورق بزند، یادداشت بردارد، فیلم ببینید، استراحت کند و کروکی بزند.
10. طراح مشاور واقعی کارفرماست
این نکتهی بسیار مهمی است، باید به شکل حرفهای مشاوره داد و حتا اگر لازم شد کارفرما را از گرفتن غرفه منصرف کرد (یعنی در کوتاهمدت نان خود را آجر کرد)، کارفرما نباید گمان کند با آدمی پولکی طرف است، یا در برآوردهای اولیه و مراحل قرارداد سرش کلاه رفته است. طراح خود را در جای کارفرما بگذارد.
11. طراح دست به کار شود
طراح به جای این که نقشه را به کارگاه فکس کند و به روش اداری از آنها بخواهد نسبت به اجرای کار در نهایت وسواس و سرعت اقدام کنند، خود باید دست به کار شود تا مسایل اجرایی را از نزدیک بفهمد و درصورت لزوم طرح را در حین اجرا تغییر دهد.
12. تفکر مهندسی لازم است
طراح باید تحلیلگر باحوصلهای باشد؛ یعنی بتواند با دقت فراوان یک دانشمند چیزها را برشکافد و از این راه به کشفهای تازهای در کار خود دست یابد. دقیق و حساس بودن، نگاه تولیدانبوهی داشتن، ظریف فکر کردن، عاشقانه به جزییات رسیدگی کردن، خسته نشدن و سرسری کار نکردن، از علایم تفکر مهندسی است.