در عکاسی، سرعت شاتر (Shutter Speed) به معنای مدت زمان باز بودن شاتر یا مدت زمانی است که فیلم (در عکاسی آنالوگ) یا سنسور (در عکاسی دیجیتال و آتلیه عکاسی ) در معرض نور قرار میگیرد.
هر چه سرعت شاتر بیشتر باشد (شاتر سریعتر باز و بسته شود)، فیلم یا سنسور مدت زمان کمتری در معرض نور خواهد بود و بالعکس.
به عنوان مثال سرعت شاتر کم معمولاً در محیطهای کم نور یا آتلیه عکاسی مورد استفاده قرار میگیرد.
سرعت شاتر بر حسب ثانیه اندازهگیری میشود. به عنوان مثال مقادیری مانند ۱/۱۰۰۰ ثانیه، ۱/۵۰۰ ثانیه، … و یک ثانیه، ۲۰ ثانیه و … قابل انتخاب هستند که بسته به نوع دوربین این محدوده تغییر میکند.
طبیعی است که هر چه مدت زمان کمتری مانند ۱/۱۰۰۰ ثانیه انتخاب شود، شاتر سریعتر باز و بسته میشود.
از این نوع تنظیم میتوان برای عکاسی از سوژههای با تحرک زیاد مثلاً سوژههای ورزشی استفاده کرد. بدین ترتیب سوژه مورد نظر در اصطلاح Freeze (ثابت) میشود.
در مقابل سرعت کم شاتر باعث بلور شدن سوژه متحرک میشود.
البته باید بخاطر داشته باشید که برای عکسبرداری در سرعتهای پایین، برای جلوگیری از محو شدن کل عکس باید از سه پایه استفاده کنید.
البته باید توجه داشت که علاوه بر سرعت شاتر، میزان گشودگی دیافراگم دوربین و میزان حساسیت یا سرعت ایزو نیز در میزان نور رسیده به فیلم یا سنسور و میزان نور عکس و آتلیه عکاسی ، نقش دارد.
به عنوان مثال اگر سرعت شاتر را از ۱/۱۲۵ به ۱/۲۵۰ ثانیه تغییر دهید، در واقع میزان نور رسیده به فیلم یا سنسور را نصف کردهاید.
برای جبران این کمبود، میتوانید میزان گشودگی دیافراگم را افزایش دهید یا از ایزو سریعتر استفاده کنید.
مفهوم سرعت شاتر در دوربین چیست ؟
در عکاسی، سرعت شاتر (Shutter Speed) به معنای مدت زمان باز بودن شاتر یا مدت زمانی است که فیلم (در عکاسی آنالوگ) یا سنسور (در عکاسی دیجیتال و آتلیه عکاسی ) در معرض نور قرار میگیرد.
هر چه سرعت شاتر بیشتر باشد (شاتر سریعتر باز و بسته شود)، فیلم یا سنسور مدت زمان کمتری در معرض نور خواهد بود و بالعکس.
به عنوان مثال سرعت شاتر کم معمولاً در محیطهای کم نور یا آتلیه عکاسی مورد استفاده قرار میگیرد.
سرعت شاتر بر حسب ثانیه اندازهگیری میشود. به عنوان مثال مقادیری مانند ۱/۱۰۰۰ ثانیه، ۱/۵۰۰ ثانیه، … و یک ثانیه، ۲۰ ثانیه و … قابل انتخاب هستند که بسته به نوع دوربین این محدوده تغییر میکند.
طبیعی است که هر چه مدت زمان کمتری مانند ۱/۱۰۰۰ ثانیه انتخاب شود، شاتر سریعتر باز و بسته میشود.
از این نوع تنظیم میتوان برای عکاسی از سوژههای با تحرک زیاد مثلاً سوژههای ورزشی استفاده کرد. بدین ترتیب سوژه مورد نظر در اصطلاح Freeze (ثابت) میشود.
در مقابل سرعت کم شاتر باعث بلور شدن سوژه متحرک میشود.
البته باید بخاطر داشته باشید که برای عکسبرداری در سرعتهای پایین، برای جلوگیری از محو شدن کل عکس باید از سه پایه استفاده کنید.
البته باید توجه داشت که علاوه بر سرعت شاتر، میزان گشودگی دیافراگم دوربین و میزان حساسیت یا سرعت ایزو نیز در میزان نور رسیده به فیلم یا سنسور و میزان نور عکس و آتلیه عکاسی ، نقش دارد.
به عنوان مثال اگر سرعت شاتر را از ۱/۱۲۵ به ۱/۲۵۰ ثانیه تغییر دهید، در واقع میزان نور رسیده به فیلم یا سنسور را نصف کردهاید.
برای جبران این کمبود، میتوانید میزان گشودگی دیافراگم را افزایش دهید یا از ایزو سریعتر استفاده کنید.
انتخاب بهترین سبک میز غذاخوری برای دکوراسیون انتخاب بهترین سبک میز غذاخوری برای دکوراسیون از مهمترین نکاتی است که در طراحی دکوراسیون داخلی منزل باید به آن توجه شود.
مهم ترین و اصلی ترین عنصری که فضای غذاخوری را تعریف می کند و آن را زیبا یا زشت جلوه می دهد، ست غذاخوری است.
بدون شک خودتان به خوبی از تنوع بی نهایت میز و صندلی های ناهارخوری آگاه هستید، انواع طراحی ها و جنس ها در فروشگاه ها و بازارهای مبل عرضه می شوند که انتخاب را سخت می کنند.
امروز می خواهیم با ما به شما کمک کنیم تا برای میز ناهارخوری شکل، اندازه، جنس و سبک مناسب خودتان و طراحی دکوراسیون داخلی منزل تان را پیدا کنید.
پس اگر می خواهید بدانید کدام میز ناهارخوری برای دکوراسیون منزل شما مناسب است؟
دکوراسیون اتاق غذاخوری باید سبک بخصوص خود را داشته باشد و بدنبال آن میز و صندلی مناسب با آن سبک، برای اتاق غذاخوری انتخاب شود. برای مثال دکوراسیون و چیدمان اتاق غذاخوری با سبک سنتی بسیار باشکوه و زیبا است.
این امر معمولا خرید عناصر و مبلمان بزرگ تر، پرتکلف و البته کامل تر را می طلبد. از این رو اگر جای کافی با مقیاس بزرگ تر دارید در وهله اول به یک اتاق غذاخوری با سبک سنتی فکر کنید.
اما سبک مدرن در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق غذاخوری باید سادگی و ظرافت را در خود داشته باشد در نتیجه مبلمانی که برای مکان غذاخوری تهیه می کنید باید از طراحی شیک و ساده با خطوط صاف و ظریف برخوردار باشند. ابتدا به سراغ میز های مستطیلی شکل می رویم.
میزهای مستطیلی شکل رایج ترین نوع میزهای غذاخوری هستند که سبکی سنتی دارند ولی می توان نمونه های مدرن آنها را که طرحی ساده دارند به وفور در بازار یافت.
یک میز مستطیلی ۶ نفره به صورت استاندارد عرضی برابر با ۱۷۰ سانتی متر خواهد داشت که برای فضاهای کوچک بسیار ایده ال بنظر می رسد.
یک میز فلزی مینیمال مانند این نمونه حسی صنعتی در فضا ایجاد می کند و چوب های اطرافش تضادی زیبا برقرار کرده است. تمیز کردن آن نیز آسان است.
یک میز چوبی ساده نیز با این فضا متناسب است.
اکثر فضاهای غذاخوری طوری طراحی شده اند که یک میز مستطیلی برای نشستن شش تا هشت نفر را در خود جای می دهند.
اگر فضای غذاخوری شما این گونه است، با انتخاب چنین میزی می توانید به راحتی با صندلی ها، نورپردازی و متریال ها بازی کنید.
اگر میز مستطیل شکل انتخاب شما است، بهتر است میز گسترش پذیری انتخاب کنید که در حالت معمول چهار تا شش نفر را جای می دهد و در حالت گسترش یافته این تعداد به هشت تا ده نفر می رسد.
نوع گسترش پذیری میز می تواند مانند این نمونه یا به صورت پنل های توکار باشد. این نوع میزها با انعطاف پذیری بالا از ارزش زیادی برخوردار هستند.
کلمه عکاسی یا «photography» از دو کلمه یونانی به نام photosنور و Graphos به معنی نوشتن گرفته شده است . بنابراین کلمه عکاسی یعنی « نوشتن با نور» !
لغت Camera «دوربین» از کلمه یونانی Kamara گرفته شده که به چیزی که مقوس باشد و به عبارت دیگر طاق و پوشش قوسی شکل روی آن باشد اطلاق می شده است .
عکاسی و آتلیه عکاسی چیست ؟ عکاسی عبارت از «ایجاد یک تصویر» و «ثبت» آن است . این عمل یعنی عکاسی ، در دو مرحله مجزا انجام می گیرد :
مرحله اول : به دست آوردن تصویر به وسیله دوربین و ثبت آن روی فیلم یا صفحه حساس .
مرحله دوم : ظاهر کردن «تصویر مخفی» حاصل در دوربین و «همیشگی» کردن آن !
در این کتاب این دو مرحله را تشریح و بررسی می کنیم .
طرز کار دوربین عکاسی شباهت زیادی به کار چشم دارد . یعنی مانند چشم دارای عدسی ، دیافراگم ، و محفظه تاریک است .
کلمه دوربین را بهتر است «دستگاه» بنمامیم زیرا در حقیقت دوربین به ابزاری گفته می شود که با آن بتوان مناظر دور را دید در حالی که دستگاه عکسبرداری ، تصاویر کوچکتری از اشیاء خارج می گیرد . لیکن چون این عبارت در همه جا رایج گشته ما نیز در این مبحث آنرا به کار می بریم .
یک طریقه ساده برای مشاهده عمل دستگاههای عکسبرداری :
دو قطعه مقوا یکی تیره و دیگری سفید انتخاب کنید . در وسط مقوای تیره رنگ سوراخ ریزی در حدود چند میلیمتر ایجاد کنید و صفحات را به ترتیب شکل 1 قرار دهید .
اگر محیط آزمایش را تاریک کنید ، تصویر واضحتر دیده می شود . سوراخ C نباید خیلی ریز باشد ، زیرا در آن صورت «پدیده تفرق نور» به وجود می آید .
پدیده تفرق نور: وقتی نور از سوراخ ریزی عبور کند برخلاف تصور ، نور مستقیم عبور نمی کند و یک نقطه نورانی روی صفحه روبه رو تشکیل نمی دهد ، بلکه نور پراکنده می شود و در محل سوراخ ، مثل یک منبع C جدید نور عمل می شود . شکل 2 پدیده تفرق نور را نشان می دهد .
ساختمان جعبه عکاسی : ساختمان یک جعبه و آتلیه عکاسی هم از روی پدیده انعکاس تصویر و عمل چشم اقتباس شده و عبارتست از : یک جعبه به نام اتاق تاریک ، یک عدسی (لنز) ، یک مسدود کننده .
دیافراگم یا سوراخ ریزی که از آن نور عبور می کند ، در هنگام کار بردن عدسی بزرگتر انتخاب می شود . در شکل سه ساختمان و طرز عمل یک دوربین عکاسی نشان داده شده .
ما در فصلهای آینده راجع به ساختمان دوربین عکاسی توضیح مفصلتر و کاملتری خواهیم داد.
امروزه نور و نور پردازی و طراحی دکوراسیون داخلی نقش بسیار مهمی در زندگی انسانها ایفا می کند.
اصولا نور ریشه در نخستین روز خلقت دارد یعنی زمانی که واقعه نورانی Big Bang انفجار بزرگ زمین و کهکشان را بوجود آورد.
اگر نور نبود پیدایش آب هم که ضامن بقای همه موجودات هست عینیت نمی یافت. تمدن و دانش بشری در زمینه نور مشعلها و شمعها و پدیده های ابتدائی تولید نور و روشنائی رو به تکامل گذاشت و به مرحله اعجاب انگیز کنونی رسید.
اما در زندگی مدرن امروزی نور تنها وسیله ای در خدمت ساخت اجسام و اشیاء پیرامون ما نیست
بلکه عاملی است که بهره گیری درست و عالمانه از آن می تواند تاثیر سازنده ای در روح و روان، شادابی، موفقیت و افزایش سطح بهره وری انسان در محیط کار و زندگی داشته باشد
و درست به همین دلیل است که امروزه علم و هنر نورپردازی به یکی از رشته های بسیار مهم در جهان تبدیل شده و سرمایه گذاریهای هنگفتی هم در زمینه تولید انواع و اقسام وسایل و تجهیزات نورپردازی در کشورهای پیشرفته صنعتی صورت گرفته است.
نورپردازی عامل بر جسته نمودن افتخارات و لحظات خاطره انگیز انسانهاست و امروزه لامپهای LED به دلیل شدت نور خارق العاده و مصرف انرژی بسیار ناچیز و حرارت تولیدی بسیار کم، جایگزین اصلی تمام لامپهای موچود دیگر می باشند
و روز به روز با توجه به اهمیت صرفه جویی انرژی، شاهد حضور بیشتر این تکنولوژی هستیم.
نور عنصری است که بواسطه آن دیدن اشیاء ممکن می شود.
نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد.
بدون نور نه فرم را احساس می توان کرد، نه رنگ را و نه بافت را.
نورپردازی در یک فضا و طراحی دکوراسیون داخلی پیامدهای مهمی در بردارد.
چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشایند و چشم نواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد.
نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند.
نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد .
برای ایجاد نوعی طبقه بندی اولیه و افزایش سهولت دسترسی، دو فهرست مجزا به تفکیک نورپردازی خانگی و نورپردازی عمومی تهیه نموده ایم .
محتوا صفحه ثابت
در عکاسی آنالوگ، ایزو یا (ASA) تعیین کننده میزان حساسیت فیلم به نور است. شما احتمالا عدد ایزو را روی جعبه فیلم های عکاسی دیده اید (100, 200, 400, 800). هر چه عدد بالاتر می رود نشان دهنده میزان حساسیت بیشتر فیلم به نور است.
در عکاسی دیجیتال و در آتلیه عکاسی نیز ایزو نشان دهنده میزان حساسیت سنسور دوربین به نور است.
از ایزوهای بالاتر در موقعیت های تاریکتر استفاده می کنیم تا بتوانیم از سرعت شاتر بالاتری استفاده کنیم (مثلا هنگامی که می خواهیم در نور کم یک حرکت را در عکسمان فریز کنیم)
ایزوی 100 به عنوان یک ایزوی نرمال شناخته شده و با استفاده از این ایزو می توانید عکس های تقریبا بدون نویزی بگیرید و هر چه ایزو را بالاتر ببرید نویزها بیشتر می شوند (که البته این به نوع دوربین شما نیز بستگی دارد).
شاید هنگامی که روی lcd دوربین عکس خود را نگاه می کنید این نویزها زیاد به چشم نیایند اما روی صفحه نمایش بزرگتر و یا بعد از چاپ عکس خود را نشان خواهند داد.
توجه به این نکته ضروری است که بالابردن ایزو روی تنظیمات دریچه دیافراگم و سرعت شاترهم تاثیر خواهد گذاشت .
مثلا اگر ایزوی دوربین خود را (در نور یکسان) از 100 به 400 افزایش دهید باید با سرعت شاتر بالاتر یا دریچه دیافراگم بسته تری عکس بگیرید.
اما همیشه سعی کنید از پایین ترین ایزوی ممکن برای عکاسی استفاده کنید. البته در شرایطی که نور کم است ممکن است راه دیگری جز بالابردن ایزو وجود نداشته باشد.
هنگامی که می خواهید ایزوی دوربین خود را تنظیم کنید سوالات زیر را از خودتان بپرسید .
در نظر گرفتن این پارامترها برای انتخاب ایزوی صحیح کمک زیادی به شما خواهد کرد :
آیا من از سه پایه استفاده می کنم ؟
اگر شما از سه پایه استفاده می کنید می توانید سرعت شاتر کمتری را در آتلیه عکاسی انتخاب کنید.
با انتخاب سرعت شاتر کمتر می توانید ایزوی دوربین خود را نیز پایین تر انتخاب کنید.
سوژه مورد نظر ثابت است یا متحرک ؟
اگر سوژه شما ثابت است و شما از سه پایه استفاده می کنید می توانید از سرعت شاتر کمتر و ایزوی پایین تری استفاده کنید .
اما اگر سوژه متحرک است یا از سه پایه استفاده نمی کنید ایزو را بالاتر انتخاب کرده و سرعت شاتر را افزایش دهید.