در آتلیه عکاسی ابتدا مدل را روی صندلی قرار داده و به سمت نور اصلی بچرخانید، در چنین حالتی تقریبا شانهها در زاویه 45 درجه نسبت به دوربین قرار خواهند گرفت و سر مقابل دوربین قرار میگیرد.
سپس نور بالا سر را روشن کرده و از مقابل به سوژه با دقت نگاه کنید نور بالاسر نباید به صورت و بینی برخورد کند، چون باعث ایجاد تخریب و در نهایت تغییر در فرم صورت خواهد شد.
لازم به ذکر است این فلاشها مجهز به نور مدلینگ ( شبیه ساز) میباشند و در تمام کار میتوانید به عنوان راهنما آنها را روشن بگذارید حالا با فلاشمتر نور را اندازهگیری کنید( فلشمتر ابزاری برای اندازه گیری نور است که استفاده از آن در عکاسی دیجیتال توسط اساتید برجسته مکررا توصیه شده است )
بهتر است فاصله نور بالاسر تا سوژه حداقل 1.5 متر و یا بیشتر باشد.
اگر مقدار نور اصلی را برابر با F8 فرض کنیم، نور بالا سر باید یک گام کمتر از نور اصلی باشد، یعنی هنگامیکه فلاشمتری انجام شد، فلاشمتر عدد دیافراگم را معادل F5.6 نشان دهد.
در مرحله بعدی، نور اصلی که به آن Keylight گفته میشود را تنظیم کنید. بدین ترتیب که مقابل سوژه قرار بگیرید، از سمت راست نور را حرکت داده و تقریبا آن را در زاویه 25 درجه قرار دهید.
در این حالت سایهای کنار دیواره بینی شکل میگیرد، حال برای بعد دادن به اجزا صورت باید به نور ارتفاع دهیم. اگر مقابل چشمها ایستاده و یک خط افقی بروی چشمها در ذهنتان تصور کنید- به این خط سطح تراز گفته میشود-هرچه قدر از این خط نور را بالاتر ببریم، به قسمی که روی فلاش در تمام مسیر، سوژه را مورد تابش قرار دهد، در این حالت سایه زیر بینی کشیدهتر و بیشتر میگردد.
اما برای کار ما کافی است نور را از سطح تراز به سمت بالا، حدودا 25 درجه ارتفاع دهیم که سایه کوچکی زیر بینی ایجاد شود.
وقتی این کار انجام شد، اصولا زیر لب و گونهها هم سایه ایجاد میشود و این کار باعث ایجاد بعد در اجزای چهره خواهد شد. با استفاده از سیم سینکورن یا به وسیله رادیو فلاش (بدون سیم) دوربین را به فلاش مکمل که پشت همه فلاشها قرار دارد، متصل کنید.
این کار باعث میشود که چشم یا فتوسل همه فلاشها، تحت پوشش تابش منبع سینک شده قرار بگیرند.
مجددا به کمک فلاشمتر نور اصلی را اندازهگیری کنید. فاصله نور اصلی تا سوژه را حداقل 2.5 متر و برای دیافراگم F8 تنظیم کنید.
لازم به ذکر است نباید مقادیر مشخص شده توسط فلاشمتر کمتر یا بیشتر عدد مشخص شده جهت نور اصلی باشد.
لازم به ذکر است آرایش به صورت ضربدری یعنی مقابل هم هستند.
بعد بصورت آزمایشی با نور اصلی و نور بالا یک عکس بگیرید. بعد از آزمایش در صورتی که کار مورد تایید قرار گرفت، نور بالای سر از حریم خودش عبور نکرد و نور اصلی نیز بخوبی انجام شد، نور پیش زمینه را به مقدار نور بالای سر یعنی برابر با F5.6 تنظیم کنید.
این نور وظیفه جداسازی سوژه از پیش زمینه را دارد.
نور مکمل را در فاصله 3 متری و برابر 5.6 قرار دهید . سپس دوربین را کمی پایینتر از سطح تراز مقابل سوژه قرار داده و با تنظیمات زیر عکسبرداری را شروع کنید:
دیافراگم را روی F8 قرار داده و سرعت شاتر را 125 بگذارید. همچنین حساسیت دوربین را روی عدد 100 بگذارید. برای افرادی که تازه شروع بکار کردهاند، تراز سفیدی را بصورت اتوماتیک مشخص کنید .
بهترین لنزها برای استفاده در آتلیه لنزهای تک کانونی با فاصله کانونی 85 ، 105 یا 135 میلیمتری هستند. بهترین بعد و کیفیت را میتوان از این لنزها استخراج کرد.
دقت داشته باشید هرچه سرعت لنز بالاتر باشد ، به عبارتی دهانه لنز بازتر باشد، نوردهی بیشتر و ازکیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود که مسلما قیمت آن گرانتر و مورد استفاده در آتلیه عکاسی است.