خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

در مورد ظروف آشپزخانه

 

ملامین، چینی، آرکوپال، پیرکس و بلور.

اینها اجزای لاینفک آشپزخانه های امروزی هستند.

البته هستند خانمهایی که هنوز هم اصالت و ظروف چینی را با چیز دیگری عوض نمیکنند یا آنهایی که دوست دارند با چند کاسه و بشقاب سفالی، رنگ و لعاب سنت را به زندگی مدرن امروزی تزریق کنند.

 

در عوض بعضی هم از خیر هرچه سنت و نوستالژی است به راحتی گذشتهاند و با سر به استقبال مدرنیته رفتهاند و حتی سر میز غذا هم راحتی را با چیزی عوض نمیکنند و به استقبال یکبار مصرفها میروند.

 

از هر دسته که هستید، فراموش نکنید جنس و کیفیت ظرفی که در آن غذا میخورید، اگر از طعم و کیفیت غذا مهمتر نباشد، بیاهمیتتر هم نیست، پس این نکات را در انتخاب ظرف غذایتان به خاطر داشته باشید.

 

قدیمیترین ظروف سفالی که باستان شناسان موفق به یافتن آنها شدهاند، مربوط به هزاره دهم پیش از میلاد در محدوده بین النهرین است.

قدیمیترین ظرف سفال ایرانی نیز مربوط به هزار سال پیش از میلاد است که در روستای گنجدره در حوالی کرمانشاه یافته شدهاست.

 

به هر حال ظروف سفالی را میتوان قدیمیترین ظروف غذاخوری نامید ولی این قدمت باعث فراموشی آنها نشده است و هنوز هم به  شکل سنتی سفال و سرامیک استفاده میشوند.

 

سفالی که لعاب میخورد و مجدداً پخته میشود به سرامیک تبدیل میشود و امروزه این ظروف سرامیکی هستند که بهعنوان ظروف غذاخوری استفاده میشوند و ظروف سفالی بیشتر جنبه تزئینی دارند، چون سفال اگر لعاب نداشته باشد چربی و رطوبت را پس میدهد. برای تهیه این ظروف معمولاً از خاک کائولن بهعنوان ماده اولیه به همراه مقداری کاه و شن بهعنوان چسب استفاده میشود.

 

این مواد با آب مخلوط میشوند و ترکیب حاصل به شکل ظرف مورد نظر درمیآید و سپس در کورهای با حرارت حدود درجه به مدت  ساعت عملیات پخت صورت میگیرد.

 سپس کوره خاموش میشود و ظروف شب تا صبح همانجا میماند و به آرامی خنک میشود.

 

بعد از این مرحله با کمک اکسیدهای رنگی فلزات آهن و آلومینیوم و مس و سرب، لعاب روی ظرف قرار میگیرد و مجدداً عملیات پخت تکرار میشود.

 ظرفی که به این ترتیب تهیه شده چون در درجه حرارت ??? درجه پخته شده، توان تحمل حرارت بالایی دارد بهطوری که بعضی از ظروف سرامیک را میتوان در ماکروفر یا روی شعله ملایم قرار داد.

 

اما کارشناسان هشدار میدهند در استفاده از ظروف سفالی و سرامیک باید از استفاده از ظروف آبیرنگ بهعنوان ظروف غذاخوری پرهیز کرد چون این ظروف دارای ترکیبات سربی هستند و احتمال بروز مسمومیت غذایی را افزایش میدهند.

 از محاسن این ظروف چینی میتوان به سبک بودن آنها نسبت به چینی ها و همچنین قیمت کمترشان نسبت به ظروف چینی و کریستال اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.