خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

چینی ها بدون حرف و حدیث

 

ظروف چینی یکی از سالمترین ظروف غذاخوری هستند که از نظر ایجاد مشکل برای سلامتی هیچ حرف و سخنی پشت سرشان شنیده نمیشود.

این ظروف چینی  همان طور که از اسمشان پیداست اولین بار حدود ?تا? هزار سال پیش در چین تولید شدهاند. سابقه تولید صنعتی چینی در ایران هم به حدود ? تا ? سال پیش از انقلاب باز میگردد.

 

خاک کائولن، فلدسپات (نوعی ماده معدنی جلادهنده با نقطه ذوب پائین) و سیلیس به همراه نوعی خاک چسبنده به نام بالکلی، مواد اولیه تهیه چینی هستند. توجه به این مواد اولیه مشخص میکند که چینیها یک نسبت خانوادگی هم با سرامیکها دارند.

 

تفاوت عمده این دو جنس به درجه حرارت پخت آنها مربوط میشود. حداکثر درجه حرارت پخت سرامیکها ???? درجه است که البته درجه حرارت داخل این ظروف از این مقدار کمتر است.

 

همین مسئله باعث میشود که در داخل ظروف سرامیک خلل و فرج باقی بماند و این ظروف از چینیها سبکتر شوند و جذب آب داشته باشند و البته به همین دلیل دوام آنها هم از چینیها کمتر است.

در مقابل، چینیها در ???? درجه پخت میشوند و به همین دلیل درجه حرارت داخل و بیرون آنها یکسان شده و سنگینتر و با دوامتر هستند.

 

چینیها بر خلاف جنسهایی مانند بلور در تماس با غذای داغ زود داغ نمیشوند و همچنین با سرد و گرم شدن به راحتی نمیشکنند. همچنین این ظروف هیچگونه مواد سمی و مضری ندارند.

 

در تمام دنیا در مراسم تشریفاتی از ظروف چینی استفاده میشود، اما چینیها انواع گوناگونی دارند.

مثلاً چینیهای ضخیم و بسیار مقاوم معمولاً در هتلها استفاده میشوند و چینی کاغذی که نوعی چینی بسیار نازک و براق و استخوانی بسیار گران قیمت است، در انگلستان و کره مورد استفاده قرار می گیرد.

 ما ایرانیها هم معمولا از چینی پورسلن استفاده میکنیم که ضخامت متوسطی دارد و از جلای خوبی برخوردار است.

 

در شستشوی ظروف چینی بهتر است از سفیدکننده ها و اجسام خشن مانند سیم ظرفشویی استفاده نشود تا جلای لعاب از بین نرود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.