عکاسی از کالا برای فروش بیشتر
یک انتخاب دیگر برای منبع نور وجود دارد : نور خورشید.
بهتر است از نور خورشید در یک روز ابری استفاده کنید. البته نور خورشید و شدت آن کاملا غیر قابل پیشبینی است و به شدت به آب و هوا و زمان عکاسی بستگی دارد. حقیقت این است که این نوع عکاسی در آتلیه عکاسی و در نور روز همیشه عملی نیست. بهترین زمان برای عکاسی در نور روز دقایقی قبل از غروب آفتاب است و فرصت زیادی برای عکاسی وجود ندارد. اینجاست که یک منبع نور مصنوعی مشکل گشاست. این منبع نور دائمی به شما اطمینان می دهد که با تمرکز بیشتر بر روی عکس خود کار کنید و نگران نباشید که تا لحظاتی دیگر در شدت و طیف نور تغییراتی رخ خواهد داد.
از هر منبع نوری که استفاده می کنید فرقی نمی کند اما سعی کنید به جای اینکه از یک منبع نوری قوی استفاده کنید از چند منبع مشابه استفاده کنید. چون همانطور که گفته شد هر منبع نوری خود یک طیف نور ایجاد می کند و وقتی که چندین منبع نوری دارید که هر کدام یک طیف نور ساطع می کنند آنگاه جبران آن کار دشواری می شود و در عین حال اگر چندین منبع نوری داشته باشید که در زوایای مختلف قرار گرفته یاشند تصویر با کیفیت و یکنواخت تری خواهید داشت.
در نور پردازی حداقل فاصله منبع نور با سوژه را رعایت کنید و از رفلکتور یا چتر سفید استفاده کنید تا مانع از درخشندگی و ایجاد سفیدی های نا خواسته در تصویر شوید. اگر سعی کنید از منابع نوری بیشتری استفاده کنید و فاصله آنها بیشتر باشد نور یکنواخت تر و مناسب تری برای عکاسی دارید.
عکاسی از کالا
نکته دیگری که شاید گفتن آن برای عکاسان حرفه ای لازم نباشد این است که باید فلاش سرخود دوربین را خاموش کنید یا در حالت آف قرار دهید تا از سفیدی نا خواسته جلوگیری کنید.
پشت زمینه
برای پشت زمینه معمولاً از پرده سفید استفاده می شود و روی میز یا کف اتاق هم پارچه یا کاغذ سفیدی قرار می دهند آنگاه کالایی را که می خواهند از آن عکس بگیرند روی آن پارچه یا کاغذ سفید قرار می دهند. نکته ای که وجود دارد این است که اگر از پارچه استفاده می کنید سعی کنید تا حد امکان چروک های آنرا صاف کنید تا سایه های ناخواسته در تصویر خودنمایی نکند.
اما روش دیگری که بیشتر هم برای اشیاء کوچک مورد استفاده قرار می گیرد ساخت یک اتاقک سفید است. این اتاقک در حقیقت یک جعبه است که در داخل این جعبه باید با مقوای سفید پوشانده شود. مقوا ها باید کاملا صاف و بدون چین خوردگی باشند. معمولا در دو یا سه ضلع این جعبه پنجره هایی بزرگ تعبیه می کنند و این پنجره ها را با پارچه ای سفید و نازک می پوشانند و البته این پارچه ها هم باید صاف و بدون چروک باشند و به همان سفیدی مقوایی که در داخل جعبه کار شده است باشند. یا حتی می توانید از کاغذ نازک برای پوشاندن پنجره های اتاقک سفید خود استفاده کنید. محصول مورد نظر خود را در داخل اتاقک سفید قرار دهید . پشت هر پنجره هم یک منبع نور قرار داهید در بالایی جعبه را باز کنید دوربین شما از اینجا باید به کالای مورد نظر نگاه کند و عکس بگیرد برای ثابت نگه داشتن دوربین هم بهتر است از یک سه پایه استفاده کنید و در صورتی که سه پایه در اختیار ندارید بهتر است یک پایه برای آن بسازید تا تصویری روشن با دقت بالا داشته باشید.
عکاسی از کالا وقتی که زمان کمی دارید
بعضی مواقع پیش می آید که زمان زیادی برای عکاسی ندارید و امکانات ساخت یک اتاقک سفید برای عکاسی هم در اختیار شما نیست. فلاش مستقل ندارید و فقط فلاش خود دوربین در اختیار شماست یک روش سریع این است که با استفاده از دو برگ مقوای سفید تمیز و بدون لک و تا خوردگی پشت زمینه را بسازید یکی برای زیر محصول و دیگری را برای پشت آن استفاده کنید آنگاه روی فلاش دوربین را با یک کاغذ نازک بپوشانید و با فلاش روشن از فاصله مناسب عکس بگیرید کاغذ سفید نازکی که روی فلاش دوربین قرار می دهید برای جلوگیری از ایجاد درخشندگی ناخواسته مورد استفاده قرار می گیرد. با این ترفند می توانید با فلاش روشن از نزدیک عکس بگیرید. اگر سه پایه در اختیار ندارید باید چندین عکس بگیرید تا بتوانید از بین آنها بهترین را انتخاب کنید.
البته عکاسی به این روش فقط کار راه اندازی است و اگر زمان کافی در اختیار دارید و کیفیت تصویر برای شما مهم است سعی کنید حتما همه امکانات را فراهم نمایید. تا بتوانید عکسی بگیرید که مشتری آتلیه عکاسی را اغوا نماید.