استفاده متناسب از هر رنگ می تواند کاربرد ویژه ای در طراحی دکوراسیون غرفه سازی نمایشگاهی داشته باشد و بررسی تاثیر متقابل روانشناختی رنگ ها در کاربرد هنری غرفه اهمیت به سزایی دارد.
شکوه و جلوه هر رنگ در کنار رنگ دیگر، اثر واقعی خود را نشان می دهد و هر رنگ نسبت به رنگ دیگر میزان تیرگی یا روشنی اش بهتر نمایان می شود. تغییر دادن این ترتیب طبیعی، ناهماهنگی رنگ ها را دنبال دارد و استفاده از این ترکیب ناسازگار، می تواند تغییرات زیادی در طراحی غرفه ها به وجود آورد.
رنگ ها از عوامل مهم جذب مخاطب هستند و در خاطره ها باقی می مانند. وسایل و تجهیزات و مبلمان و لوازم به کار گرفته شده در غرفه باید دارای رنگ و کیفیت ظاهری مناسب باشند.
استفاده از رنگهای مختلف در غرفه و چیدمان کالا باید همخوانی لازم را با یکدیگر و با موضوع اصلی نمایش غرفه داشته باشند.
در استفاده از رنگ ها باید خصوصیات فرهنگی محل نمایش و تاثیر روانی آنها در روی بازدیدکنندگان و افراد غرفه را در نظر داشت. استفاده از رنگ های گرم و شاد در غرفه جلب توجه بیشتری می نماید اما در نمایش کالا تطابق رنگ با نوع اثر بخش تر خواهد بود.
برای مثال استفاده از رنگ قرمز برای کالا های گرما زا و رنگ آبی برای کالاهای سرما آفرین در غرفه سازی نمایشگاهی استفاده می شود.
البته با توجه به خصوصیات هر رنگ و آشنایی با صفات آن بهتر می توان موارد بالا را مد نظر قرار داد.
در طراحی غرفه ها باید به صفات درخشندگی ، پرمایگی و فام هر رنگ که تغییر پذیر است توجه نمود.
فام، خصوصیتی از رنگ است که جایگاه آن در طیف رنگی (از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی مشخص می کند. رنگ های قرمز ، زرد و آبی که مبنای سایر فام ها نیز قرار می گیرند را فام اصلی میگویند و با توجه به این خاصیت جزو رنگ های اصلی به شمار می آیند.
رنگ های نارنجی ، سبز و بنفش فاک های ثانویه می باشد که از ترکیب مقدار مساوی دو رنگ اصلی بدست می آید و از اختلاط رنگ های اصلی و ثانویه گروه سوم بدست می آید: بنفش و آبی(لاجوردی) ، زرد و نارنجی(پرتقالی) ، آبی و سبز (فیروزه ای) ، نارنجی و قرمز ، قرمز و بنفش( ارغوانی) ، سبز و زرد (مغز پسته ای) ، رنگ ها و سایه های مختلف از ترکیب این رنگ ها با رنگ های خالص سفید و سیاه بوجود می آیند.
درخشندگی ، مشخص کننده درجه نسبت تیرگی و روشنی و از خصوصیت و صفات مهم هر رنگ می باشد، رنگ زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکتری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی ( معادل خاکستری نزدیک به مشکی) را در طیف رنگ دارند.
دیگر خصوصیت و صفت رنگ ، پر مایگی است که میزان خالص بودن و یا شدت را مشخص می نماید. استفاده متناسب در رنگ در دیوار ها و پانل ها و پیش زمینه های روشن غرفه تاثیر زیادی در محیط غرفه بوجود می آورد.
استفاده از مبلمان متوسط و رنگ متعادل می توان ترکیب بندی با ثباتی در غرفه های نمایشگاهی بوجود آورد.
در هر صورت هر ترکیب بندی که با عناصر غرفه بتواند به طور موثر با بازدیدکنندگان ، ارتباط برقرار کند کارآمد خواهد بود.
در اغلب موارد ، شناسایی عناصر کلیدی غرفه نکته اصلی است که می توان با چیدمان مناسب و میزان نور، آن ها را از دل سایر عناصر تصویری متفرقه ، بیرون بکشد. همین اشیای مزاحم و شلوغی پیش از حد ، چهره غرفه ها را مخدوش می کند و همچنین ، بهتر است تنها روی ساختار کلی غرفه تمرکز کنید ئ نه تمرکز زیاد روی جزئیات خیلی خاص. چرا که تاثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی ، بسیار سطحی است.
با توجه به این که ملحقات تیره باعث می شود چشمان بازدید کنندگان به سمت رنگ های تیره تر کشیده شوند طراح سعی نماید با نظم دادن به ملزومات و ملحقات غرفه ، کیفیت بصری بازدید کنندگان را افزایش دهد.
موارد ذیل در استفاده از رنگ مد نظر قرار گیرد:
- از رنگ ها معرفی شرکتی ترجیحا بهره برداری گردد
- به مکمل بودن رنگ و نور توجه کافی داشته باشید
- مطلبی را که با زبان رنگ می خواهید به بیننه بیان کنید ، در ذهن خود قبلا بپرورانید
- با توجه به معانی مختلف در فرهنگ ملل ، مشتریان و بازدیدکنندگان هدف خود را در نظر داشته باشید
- استفاده از رنگ های گرم باعث کوچکتر به نظر رسیدن فضا می شوند در حالی که رنگ های سرد فضای غرفه را بزرگتر نمایش می دهند