خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

ارتباط جن با پیامبر اسلام (ص)

 

علامه مجلسی با سند معتبر از حضرت صادق (علیه السلام) نقل می کند که زنی به نام عفراء از جنی ها به حضور پیامبر می آمد و از فرمایشات آن حضرت استفاده می کرد، و جنی های صالح را می آورد و با دست پیامبر به اسلام مشرف می شدند.

جن گیری

 اتفاقاً چند روزی این زن از محضر حضرت غایب شد، آن بزرگوار از جبرییل پرسید، جبرییل پاسخ داد که ایشان خواهری در جای دور دارد که به زیارت او رفته است. پیامبر این عمل را تحسین کرد و فرمود:

 

طوبی للمتحابین فی الله.

 

خداوند تبارک و تعالی در بهشت هفتاد هزار قصر از یاقوت سرخ خلق کرده و هر قصری هفتاد هزار اتاق دارد برای کسانی که به جهت رضای الهی به دیدن هم می روند و همدیگر را برای خدا دوست دارند.

وقتی که عفراء آمد حضرت فرمود: آیا در این سفر چیزی که تو را به تعجب آورد دیدی؟

 

عرض کرد: ابلیس را در کنار دریای اخضر دیدم که روی سنگ و صخره سفیدی نشسته بود و دستهایش را به سوی آسمان بلند کرده، می گفت، خدایا در اثر نافرمانی جایگاه مرا جهنم قرار دادی، اما تو را قسم می دهم به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین، مرا از جهنم خلاصم کن و با آنها محشور گردان. من سؤال کردم: ای حارث این نامها که شفیع قرار می دهی چه کسانی هستند؟

 جن گیری

گفت: این نامها را من در بهشت دیدم، هفت هزار سال قبل از خلقت آدم، خداوند با قلم قدرت در ساق عرش نوشته بود، لذا می دانم اینها مقرب ترین مخلوقات الهی می باشند، و اگر به خدا قسم داده شود به خاطر این بزرگواران تمام اهل زمین را می بخشد.(61)

جن جانوریست با شعور

 

۱-در مورد جن ها چه می دانید , آیا میدانید: جن جانوریست دارای شعور؛ و فیزیکی غیر ارگانیک ؛ که از لحاظ شان وجودی ؛ از دید ادیان پایینتر از انسان و بالاتر از حیوان جای می گیرد .درفرهنگ فارسی به آن دیو و در فرهنگ عرب بهآن جن و در فرهنگ لاتین demon یا jinn نام گرفته است. جن به معنای چیزی است که؛ پوشیده شده ؛ و منظور پوشیده ماندن او از حواس ماست.

 جن گیری

 ۲- خصوصیات فیزیکی جن از دید انسان؛ اعجاب آور است.عنصر اصلی وجودی جن آتش است وبه علت نداشتن عنصر خاک ؛در وجودش مانند بارباپاپا ؛می تواند به هر شکل و اندازه ایتبدیل شود. و بسیاری از چیزها را در یک آن ؛جا به جا کند .همچنین سرعت نقل مکان بسیار بالایی دارد. می تواند مثلا ظرف ۵ دقیقه فاصله بین لاهور و تهران را طی کرده و برگردد.

 

۳- جن ابزار ساز نیست ؛ وبه علت خصوصیات فیزیکی منحصر بفرد ؛قادر است در هر مکان و شرایطی زندگی کند ؛وبرای همین به خانه و مسکن نیازی ندارد.

 

زیرا سرما و گرما و باد و بوران بر او کارگر نیست .جن به وسایل حملو نقل بی نیاز است ؛ و از اینجا می توان فهمید که جن ها دارای صنعت و تکنولوژی نیستند ؛ و شهر و کاشانه ای ندارند مکان معمول زندگی آنها کوه وجنگل و دشت است.

 

 ۴- جن مانند همه جانداران غذا مصرف میکند . اما به مقداری بسیار کمتر از انسان.

 

 ۵-جن ها مثل انسان جنسیت ونر یا ماده دارند . تولید مثل می کنند و تشکیل خانوادهمی دهند ؛ و به صورت جماعت زندگی می کنند و جامعه ندارند.

 

 ۶- جن نسبت به انسان زیاد عمر می کند . حدود ۱۰۰۰ سال به بالا .جن هایی که در سوره ی جن از آنها نامبرده شده ؛ که وقتی اولین بار آیات قرآن را شنیدند ؛ از شدت ازدحام داشتند بر سر هم خراب می شدند ؛ احتمالا هنوز زنده اند . جن ها مانند انسان داناونادان ؛.فرمانده و فرمانبردار ؛ ارباب و بنده ؛ کافر و متدین ؛ شفیق و شرور دارند.وقتی که مردند از بین میروند و نیازی به قبر و گورستان ندارند.

 

۷- جن دارای عقل است . اما نه عقل ابزار ساز و عقل فلسفی و خلاقیت هنری .عقل جن به معنایقوه ی ارزیابی امور روزمره یا همان عقل معاش ؛ و قوه تشخیص است ؛ به اضافه هوشی سرشار ؛ اعم از قدرت خواندن فکر و جستجو و یافتن گذشته و آینده.

 

۸- جن ها مانند انسان نامگذاری می شوند ؛ و دارای اسم و رسم و شهرت هستند دارای زبان خاص ؛ و قوه تکلم هستند و قادر به فهم زبان آدمیان.

 

 ۹- معروف ترین جن ؛ ابلیس ؛ یا همان شیطاننام دارد ؛ که وصف حال او را شنیده اید ؛ که چون بسیار در قرب به حق کوشید به جایگاه فرشته های مقرب رسید ؛اما چون حاضر به سجده بر انسان ؛ یعنی شریک قرار دادن بر خدا نشد از درگاه رانده شد.

 

۱۰- جن در شرایطی قادربه تسخیر انسان ؛ و انسان در شرایطی ؛ قادر به تسخیر جن است . انسان مسخر شده را مجنون؛ یا دیوانه ؛یا دیو زده ؛ و جن تسخیر شده را ؛موکل می نامند. گویند خود جنیان بر سه قسمند: دیو.؛جن وپری ؛که از لحاظ مکانی ؛ مادون فرشته هستند.

 

 ۱۱- جن می تواند در مواردی تربیت شده ؛ بهانسان خدمت کند. چنین سنتی در میان جنگیرانایران و پاکستان وهندوجود دارد . اما به طور کل ؛ نه بودا ؛ نه دالای لاما ؛ نه اولیاالله ؛ و نه عرفا و نه پیامبران هیچکدام ؛بهمدد خواستن از موجوداتی که مثل انسان ؛خطا و اشتباه وگناه می کنند ؛توصیه نکرده اند اما همگی؛ وجود آنها را تایید کرده اند .

 

۱۲- جنیان مانند امواج رادیویی و ماهواره ای ؛با ما هستند ظاهر نمی شوند ؛اما حاضرمی شوند و بعضی از انها ؛درخانه ها و بدن شخصیت های ضعیف ؛رفت و آمد می کنند. یکی از راه های دور کردن جنهای مزاحم؛خواندن و آویختن ۴ آیه از قران است ؛ که با قل شروع می شوند . وبسیاری ادعیه ؛که درکتب مختلف وجود دارند.اماراه دورکردن انسان شرورچیست!؟

۱۳- جن ها ؛ بعضی از مارا؛ به شکل همزاد و غیر همزاد دوست دارند ؛ کمکمان می کنند ؛همینطور جواهرات و اشیای قیمتی ما ؛ازجمله انگشترهایی با نگین سنگ (مخصوصا عقیق)را بسیار دوست دارند (ومخصوصا اگر بر آن آیات و اوراد حکشده باشند) .اگر دوستمان داشته باشندو سخنی با ما داشته باشند ؛بیشتربهخوابمان می ایند و دلسوزی خود را اعلام می کنند .

خیلی ازآنها خدمتگذار ارواح اولیا هستند و دست ماراگرفته اندو خیلی ها هم به کرداراکثرآدمیان اهلشیطنت.بیشتر آنها بی ضررند و مثل ما گرفتار این دنیا و درگیر و دار تقدیر خویشند.

جن گیری

 ۱۴ - اما آنان که ماورای طبیعت ؛ و موجوداتش را باور ندارند؛ چند دسته اند:کسانی که انچه که نمیبینند را باور ندارند.

 اینها معمولا فقط آنتی تزقصه های جن وپری مادربزرگ ها هستند؛ که حتی زحمت دانستن کوچک ترین اطلاعاتی جز نقد داستان گرمابه های تاریک وکوتوله های پاسمی و عروسی جن ها رابه خودشان نداده اند.

 این تیپ آدمها از۷ سالگی که مادر بزرگه داستان های جن وپری را برای ترساندن و خواب کردنشان تعریفمی کرده ؛هنوز زیر لحاف هستند.

و یا اینکه هارد دیسک کوچکشان از مسئله پر شده و دیگر تاب و یارای درک و پذیرش راز را ندارند.

مثل من چهارتا کتاب خوانده اند و تمام ماجرا را در همان چهارتا دیده اند.

و گروهی که پوچ یاابسورد هستند: کسانی که خویش را منکرند چه رسد به ماورای خویش .

 و گروه آخر کسانی که جنها ؛ دستشان می اندازند و در مجالس احضار ارواح ؛در نقش یک روح برایشان شیرینکاری می کنند ؛تا فردادر مدح روح ؛کتاب چاپ کنند و جایزه بگیرند. جن برای انسان ؛

از انسان خطرناک تر نیست. همانطور که انسان برای کوسه ؛ از کوسه خطرناک تر است!

(در تاریخ بشر حتی یک مورد مرگ انسان به دست جن گزارش نشده در حالی که فقط در دوره حکومت استالین ۳۵ میلیون روس به قتل رسیدند آمار کشتار جنگ های مذهبی صلیبی و جنگ های جهانی و قومی و قبیله ای پیش کش) در حقیقت هیچ چیز ؛ هراس ناک تر و هوس ناک تر از انسان نیست ؛

 که به قول توماس هابز :انسان گرگ انسان است. ۱۵- در کل؛ و بدون در نظر گرفتن موارد خاص ؛آنها به ما کاری ندارند .ماهم به آنها کاری نداریم.

احضار روح و تسخیر جن

 

خداوند احضار جن و روح را تحریم کرده و آن را از گناهان کبیره می شمارد زیرا انسان را از راه حقیقت دور کرده و به عبادت شیطان وادار می کند و سرانجام او را تباه خواهد ساخت. قرآن راجع به تسخیر جن و شیطان تنها از حضرت سلیمان یاد می کند که در سوره انبیاء آیه 82 آمده است

 جن گیری

    برخی از شیطانها برای حضرت سلیمان غواصی می کردند و کارهای دیگری جز این انجام می دادند و ما نگهبان آنها بودیم.

 

از این آیه فهمیده می شود جن هایی که در تسخیر سلیمان بوده اند از نوع جن های شریر و بد بوده اند. جن مثل انسان دو نوع است: مومن و کافر که مومنان از جن را شیطان نمی گویند ولی به کافران آنها اطلاق شیطان شده است.

 

برای دور کردن جن و شیطان باید به خدا توسل جست. جن به محض شنیدن ذکر ورد فرار می کند. وقتی “بسم الله” گفته شود اثر بد جنهای کافر خنثی می شود “ذکر بسم الله” در دفع و دور کردن شیطان و جن موثر است. از امام صادق (ع) منقول است: هر کس معوذتین (سوره های ناس و فلق) را بسیار بخواند از وسواس و شر جن و انس محفوظ بماند. از آن حضرت نقل است کسی که سوره جن را تلاوت نماید در زندگی دنیا هرگز آسیبی از جن و انس به او نرسد و مورد سحر و کید آنها واقع نشود.

 

آیه 59 سوره مریم را اگر بنویسند و بشویند و بر جن زده و مصروع بخورانند و یا به بازویش ببندند شفا می یابد.

 

    بسم الله الرحمن الرحیم. فخلف من بعدهم خلف اضاعو الصواه و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا

 

از حضرت علی (ع) منقول است هر که در سفر راه را گم کند فریاد کند “یا صالح اغثنی” یا بقول امام باقر (ع ) بگوید: “یا صالح ارشدو نا الی الطریق رحمکم الله” یعنی یا صالح ما را به راه برسان رحمت خدا بر تو باد بدرستیکه از برادران شما از جنیان شخصی است که صالح نام دارد از برای خدا در شهرها می گردد چون صدای شما را بشنود جواب گوید و راهنمایی نماید.

 جن گیری

راوی می گوید: ما در سفری راه را گم کردیم و شخصی از ما دور شد و فریاد زد به نحوی که مذکور شد سپس برگشت و گفت صدای آهسته شنیدم که راه از جانب راست است.

فرق فرشته با جن در چیست؟

 

ملائکه عطر و بوی خوش و پاکیزگی وضو و غسل را دوست دارند و هر جا بوی خوش باشد متوجه آنها می شوند و از ظلمت و جای متعفن بدشان می آید ولی شیاطین و اجانین جاهای تاریک و محل های متعفن را دوست دارند و در گلخن حمام و جاهای کثیف جن فراوان است.

 جن گیری

 

    جایی که معصیت شود فرشته وارد نمی شود ولی جن در آن جا زیاد و فراوان است.

    در اتاقی که جنب و حایض باشد فرشته وارد نمی شود.

    ملائکه لباس سفید، قرائت قرآن و منزل امام و ولی خدا را دوست دارند.

    جن ها از سخن چینی مسرور و خوشحال می شوند.

    فرشتگان از زنهای محجبه مسرور و شاد می گردند و منازلی که چنین زنهایی دارند جن از خانه بیرون می رود.

    ملائکه از موجودات عالم بالا و عالم ملکوت می باشند و جن ها از موجودات عالم پائین هستند.

    جنس ملائکه از نور است ولی جنس جن از آتش خالص است.

    فرشتگان غذا نمی خورند و ازدواج هم نمی کنند ولی جنیان هم غذا می خورند و هم ازدواج می کنند.

    جن ذریه دارد ولی ملائکه ذریه ندارند.

    ملائکه گناه و تخلف امر پروردگار را نمی کنند بخلاف جن که گناه و تخلف از امر الهی می کنند.

    فرشتگان مرگ، شرک و رفتن به جهنم ندارند ولی جن ها مرگ دارند شرک دارند و ستم کاران آنها به جهنم می روند.

    شیطان و جن دشمن انسان و بشر بوده و هستند ولی ملائکه نه تنها دشمن انسان نبوده بلکه بر آدمیان استغفار می کنند و از درگاه پروردگار حکیم طلب آمرزش برای آنان می کنند.

جن گیری

مکان و غذای جنیان

مکان جنیان از آنجایی که نوع خلقت جنیان با انسانها و حیوانات متفاوت است، واضح است که مکان زندگی آنها نیز متناسب با نوع خلقت آنها باشد، ولی آن مکانهاکجاست.

در بین عوام شایع است که زیرزمینها، جاهای تاریک و مرطوب مانند حمامها، چاهها و عمق جنگلها جایگاه جنیان و جن گیری است. اما بررسی ها حاکی از آن است که قطعا آنها در جایی زندگیمی‌کنند که از انسانها به دور باشند.

در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که: «در وادی شقره (بیابانی که رنگ خاکش سرخ مایل به زرد است) نماز نخوان، زیرا در آن جا منازل جن است.» (وسائل الشیعه، ص ۴۵۲) قابل ذکر است یکی از معروفترین مساجد مکه با نام«مسجد الجن» در غرب شهر مکه محل نزول جنیان در مکه است و مستحب است حاجیان در آن مسجد رفته و دو رکعت نماز به جا آورند.

 

غذای جن تغذیه جن در روایتی هم آمده که غذای بعضی از آنها جذف است نوعی گیاه در یمن است کهبا خوردن آن نیاز به آب نیست یعنی گیاه آبدار است (بحار ج60 ص73 و سفینه البحار ص679)

حضرت علی بن حسین (ع) فرمودند : استخوان را پاک نکنید که جنیان از آن بهره میگیرند و اگر پاک کنید ، آنها از خانه ی شما چیزی را میبرند که بهتراز این باشد (حلیته المتقین ص67)

 جنیان به خدمت پیامبر اکرم شرفیاب شدند و برای خود و حیواناتشان غذا خواستند ، حضرت استخوان را برای جنیان و سرگین را برای حیواناتشان قرار داد .

 به همین سبب پاک کردن استخوان خوب نیست (حلیه المتقین ص257)

 چون بر جنیان هوا و آتش غالب است ، غذاو خوراکشان آن چربی است که هوا در استخوان ها حمل مینماید ، زیرا خداوند روزیشان را در آنها نهاده است.

به همین دلیل پیامبر اسلام فرموده اند : استخوانها توشه برادران جنی شماست و در جای دیگر فرموده اند:خداوند در استخوانها برای جنیان روزی نهاده است.

جنیان بخشی از انرژی حیاتی خود را از ماه و درختان و آب و قسمتی را از زمین در هنگام شب که تنفس میکند نیز میگیرند. غذای جنیان از انرژی متصاعد شده همه از همه چیز است گاهی آنان از بوی انسان یا برخی حیوانات ، بوی نم ، لجن ،دریا ، رودها ، بیابان و میوه های گوناگون است ، به این ترتیب آنان به هر جای طبیعت بروند میتوانند تغذیه کنند .

 

زندگی آنان به صورت زندگی تمام موجودات زنده است : با کودکی ، جوانی ، پیری ، ضعف و قوت ، سلامتی ، بیماری و مرگ همراه است .

امراض آنها بیشتر به شکل کاهش و از دست دادن انرژی است . هنگامی که قسمتیاز بدن آنها انرژی خود را ازدست میدهد ، برای آنان حالت دردناکی بوجود می آورد و گاه تحرک آنان را از بین میبرد. در مواردی دیده شده افراد معنوی که میتوانند از طریق انرژی انسان ها را درمان کنند ، درد و ناراحتی جنیان را برطرف ساخته و آنان را درمان کنند .

 همچنین صدای تار ، نی ، دف برای آنان خوشایند است ، صوت قرآن را دوست دارندبطوری که اگر در نزدیکی محل آنان کسی قرآن را با صدای بلند تلاوت کند ، دور او جمع شده و به آن توجه می کنند .

 

 ( این نیز برای آنان نوعی تغذیه و خوراک میباشد) آقای علی باقری صاحب کتاب دانستنیهایی درمورد جن در مورد اینکه جنیان آیا خوراک دارند یا خیر ، شهید مطهری می فرمایند ( در روایات این مطلب هست که جن ها خوراک دارند ) که بعضی از روایات آن در زیر بیان می شود.

 

 از پیامبر اکرم سؤال شد: آیا شیطان با انسان هم غذا می شود؟ حضرت فرمود: آری ، هر سفره ای که بر سر آن( بسم الله الرحمن الرحیم ) گفته نشود شیطان با افراد آن سفره ، هم غذا می شود و خداوند برکت را از آن می برد.

پس از آنکه به این مطلب پی بردیم حالاغذای جنیان چیست؟شیخ بهائی می فرماید: ( خوراک ایشان هوای آمیخته بهبوی طعام است ) روایتی را پیامبر اکرمنیز فرمودند که: ( با استخوانها استنجا ننمائید!

چرا که استخوان ، توشه برادران جن شمااست ) آنها با بو کشیدن استخوان تغذیه می شوند به همینعلت شارع مقدس در آداب غذا خوردن فرموده است: دستهایتان را بعد از غذا بشویید تا اینکه هنگام خواب اجنه و شیاطین دست شما را بو نکنند تا موجب اذیت شما گردند مخصوصا اطفالی که با دست آلوده می خوابند احتمال بیشتری دارد تا مورد آزار جن واقع شود. 

 

یکی از اصحاب می گوید از امام صادق سؤال کردم پیرامون استنجا با استخوانو ضایعات... امام نهی نموده و فرمودند استخوان و ضایعات ، غذای جنیان است.

جن گیری

از حضرت لقمان نیز نقل شده است که: بر طرف کردن نجاست با استخوان مکروه استزیرا جنیان به خدمت حضرت رسول آمدند و برای خود و حیوانات خود غذا خواستند حضرت استخوان را برای جنیان سرگین را برای حیواناتشان قرار داد .

به همین سبب پاک کردن استخوان خوب نیست به سند معتبر منقول است که حضرت علی ابن الحسین فرمود: (استخوان را پاک نکنید که جنیان از آن بهره می گیرند و اگر پاک کنید آنان از خانهشما چیزی را می برند که بهتر از این باشد ) ابوحمزه ثمالی می گوید: در کنار حوض زمزم ایستاده بودم مردی به سویم آمد و گفت: ای ابا حمزه از این آب نخور!

چون جن و انس در آن شریکند. از این آب بخور که فقط انسانها از آن خورده اند.از گفتار این مرد تعجب کردم و آنچه راکه رخ داده بود به امام باقر گفتم. حضرت در جواب فرمودند: این مرد از جنیان بود و می خواست تو را راهنمایی کند.

در کتاب آقای استاد احمدی بیان شده : که جنیان دارای زراعت و باغهای میوه هستند و قسمتی از ارتزاق آنان نیز  ازطریق گوشت چهارپایان و پرندگان صورت میگیرد.

 همچنین درباره ابلیس (شیطان)  آمده : او فردی میگسار و نوشیدنیش شراب مسکراست . از میان پرندگان  به طاووس بسیار علاقه مند و از خروس سفید متنفر است .

(المستدرک الوسائل ج 16 روایت:9472و 1947)

 چون عناصر زمینی : منظور اجرام متراکم و جامد در انسان غالب است بنا بر همین انسان نیاز به غذای مادی و سلول زا دارد ولی در جن عناصر هوایی یعنی آتش ، دود ، حرارت و هوا غالب است بنابر همین نیاز به انرژی حاصل از غذا دارد.