آبی در جدیدترین اخبار ورزشی به عنوان رنگ زیرکی و هوش، ارتباطات و اعتماد مورد آزمایش قرار گرفت. اصولا اگر رنگ آبی یک شخص بود به عنوان واسط بین انواع قرار میگرفت. بهترین دوست متعادل و منطقی که میتوانستید حتی در مخفیترین اسرار به او اعتماد کنید. نمونهای از عدالت که حتی در پرتنشترین شرایط، قادر به انتشار میباشد.
اگر به دنبال دلیل و مدرک بیشتر برای اثبات هویت رنگ آبی هستید، کافی است نگاهی به گوشی هوشمند خود بیاندازید، همانطور که ضربههای سریع و شدید بر روی اپلیکیشنهای خود میزنید، خود را موظف کنید تا به طور کامل متوجه شوید که تعدادی از آنها از لوگوهای آبی استفاده میکنند. از بین آنهایی که از رنگ آبی استفاده میکنند، بسیاری از آنها به احتمال زیاد چیزی برای برقراری ارتباط دارند.
در برخی گوشیها، هفده اپلیکیشن با طرحهای عمدتا آبی به چشم میخورد. اکثریت این برنامهها چیزی برای برقراری ارتباط دارند. اما رنگ آبی به عنوان یک رنگ مکمل نیز بسیار خوب نقش ایفا میکند. برای همین است که بسیاری از سایتهای ذکر شده رسانههای اجتماعی هم رابط کاربری آبی دارند. به همین ترتیب برنامههای معروفی مانند اسکایپ و حتی مایکروسافت آفیس.
هایپرلینکها عموما آبی هستند چه در وردمایکروسافت و چه در گوگل سایههای آبی مختلف برای برخی از شرکتها بهتر جوابگو هستند.
مارک زاکربرگ این سایه آبی را انتخاب میکند برای اینکه دچار کور رنگی است و به گفته خودش آبی رنگی است که او بهتر میبیند.
احتمال زیاد توییتر نیز رنگ آبی خود را به عنوان یک انتخاب طبیعی برای لوگوی پرنده خود برگزیده است. اما اگر عالیترین مناطق در عرصه رسانههای اجتماعی دارای لوگوی آبی هستند، چرا پینترست رنگ قرمز آتشین را انتخاب کرد؟
شاید این انتخاب چیزی مرتبط به طبیعت بصری ذاتی این پلت فرم باشد. در مطالعهای که قبلا به آن اشاره شد؛ قرمز به عنوان رنگ نشان دهنده قدرت، بیباکی و هیجان انگیز مورد آزمایش قرار گرفت. اگر آبی در مباحثات تیمی رنگی منطقی است، رنگ قرمز یک بازیکن خط حمله بیباک در تیم فوتبال است.
در جدیدترین اخبار ورزشی برخلاف رنگ آبی، قرمز رنگ مکمل نیست و برای اسکی و موج سواری رنگ مناسبی نیست اما سایه آتشفشانهای فعال و غروب شگفتانگیزاست. این دلیلی است برای اینکه همه چیز در پینترست، توقف برای نگریستن است. و این یعنی محتوای جالب توجه و چشمگیر.
جاناتان دوب، مدیر سایت سایبر ژورنالیست و سردبیر (ABCNEWS. COM) معتقد است باید مخاطب را تحریک کنید که از بین خوردنیهای صبحانه که روی میز چیده شده است، خامه سرشیر را مشتاقانه انتخاب کند. آن هم میز صبحانهیی به وسعت سفره اینترنت به گستردگی جهان و جدیدترین اخبار ورزشی.
دکتر جاکوب نیلسن (Jakob Neilsen) در این باره قدرت تیتر را در سایتهای خبر برای جذب مخاطب، به آدم قدبلندی تشبیه کرده که در یک جمعی، یک سر و گردن از همه بلندتر است و نگاه مردم به او معطوف میشود.
خیاط خبر خود باشید. خبر را ممکن است در مصاحبه یا از منابع مختلف بخواهید جمعآوری و تنظیم کنید. جاناتان دوب میگوید کار شما در اینجا مانند یک خیاط است. باید در خبرآنلاین هم تناسب و اندازه را رعایت کنید و همهچیز را دقیق سرجای خود بدوزید.
متن، فقط، در خبرنویسی آنلاین مهم نیست. دوب در این خصوص خبرنگار آنلاین را با خبرنگار روزنامه و خبرنگار تلویزیونی مقایسه میکند.
او میگوید: خبرنگار روزنامه کسب خبر برایش اهمیت اول را دارد و خبرنگار تلویزیونی، باید احساسات در صدا، تصویر و کلمات را نمایش دهد. .اما یک روزنامهنگار آنلاین خبر را ابتدا به صورت متنی تنظیم میکند و در کنار آن از عناصر مختلف تصویر، صدا و فیلم هم باید بتواند برای تعامل بیشتر بهرهگیری کند.
یعنی تنها برای سایت خبری نوشتن متن نباید ملاک کار قرار بگیرد و چندرسانهییها را در تکمیل خبر باید به آن بیفزایید.
از لینک دادن نهراسید. در نوشتن خبر آنی یا خبر سخت چون خبر داغ و مهم است باید در کمترین زمان، خبر گزارش شود.
طبیعتا این خبر زیاد طولانی نیست. اما در گزارش خبری یا فیچر خبری که اطلاعات و نکتهها بعدا به خبر آنی اضافه میشود و میتواند شکل داستان گونهیی هم به خود بگیرد، گفتهاند نباید بیش از 800کلمه شود.
تحقیقات نشان داده است که عمده کاربرها همین اندازه را هم نمیتوانند دقیق و کامل بخوانند.
در اینجا راهکار اصلی این است که بخشی از سابقه خبری را بدون اینکه در خبر بیاورید فقط با اشارهیی لینک بدهید. بگذارید به حساب اینکه مخاطب هیچ اطلاعی در این زمینه خبری ندارد.
جاکوب نیلسن حتی پا را فراتر از اینها هم گذاشته است و میگوید مخاطب را یک خواننده خودخواه بدانید که بیرحمانه به دنبال منافع خودش است.
همهچیز مرتبط با آن خبر و جدیدترین اخبار ورزشی را آماده در همان صفحهیی که میخواند از شما میخواهد. شما هم مجبورید در این بازار جدید نیازهای او را پاسخ دهید و هرچه پیرامون خبر میخواهد برای او فراهم کنید.
استقبال روزنامههای نوشتاری از اینترنت حاکی از گرایش بسوی روزنامهنگاری سایبر و رسانههای سایبر است. کسانی که با اینترنت کار میکنند با سه نوع روزنامه الکترونیک و اخبار ورزشی مواجه میشوند.
نوع اول فقط یک نسخه اینترنتی است بدون به روزرسانی مانند روزنامه ایران و اعتماد .نوع دوم نسخه اینترنتی روزنامه است اما لحظه به لحظه تغییر میکنند. مانند جامجم آنلاین، خبر آنلاین.نوع سوم که کادر(گروه) جداگانهای دارد و علاوه بر مطالب نسخه نوشتاری مطالب خاص خود و سرویسهای مستقل را نیز عرضه میکند.به این نوع از روزنامهنگاری، روزنامهنگاری سایبر یا سایبر ژورنالیست میگویند. مانند همشهری آنلاین یا گاردین آنلاین.
مزایای روزنامه نگاری سایبر:
برخی از مزایا رسانه های سایبر به قرار زیر است:
1-آزادی از زمان و مکان:
ساعت و مکان انتشار برای روزنامههای چاپی بسیار مهم است، اما زمان و مکان هر دو در اینترنت نابود شدند. شما به محض تماس با اینترنت در جهان سایبر قرار میگیرید. یعنی روزنامههای اینترنتی لحظه به لحظه آپ دیت (به روز) میشوند. علاوه بر این برای رسانههای الکترونیک هیچ مشکلی از نظر توزیع هم وجود ندارد.
2-نزدیک بودن و بیواسطهگی:
یکی از ویژگیها و مزایای دیگر روزنامههای الکترونیک این است که بین تولیدکننده و مصرفکننده (رسانه و مخاطب) هیچ واسطهای وجود ندارد. چیزی شبیه به ارتباط چهرهبهچهره. به عبارت بهتر هر دو طرف همیشه به هم دسترسی دارند و امکان دسترسی به آرشیو و سابقه خبر هم وجود دارد.
3- تعامل با کنش و واکنش و دوسویه:
یکی از هیجانانگیزترین ویژگیهای روزنامهنگاری الکترونیک دوسویهبودن آن است. همانطور که مسیر اطلاعات از سوی روزنامه امتداد مییابد، مسیر دیگری هم برای مخاطب وجود دارد تا اطلاعات خود را برای رسانه ارسال کند. به زبان دیگر این یک خیابان دوطرفه است. امکان ارسال فایل و یا ایمیل، امکان گذاشتن کامنت، رای دادن در نظرسنجیها از ابزارهای تعامل در این نوع از رسانهها است.
4-فرامتن یا hyper text:
فرامتنی از دیگر مزایای روزنامهنگاری سایبر است. استفاده از این امکان به معنی دستیابی مخاطب به ادبیات جهانی یک واژه است شما با یک لینک امکان دستیابی به تمام اسناد مربوط به آن واژه را در اینترنت خواهید داشت. این امکان برای هیچ روزنامه چاپی متصور نیست و به یک رویا میماند.
5-مولتیمدیا، گرافیک متحرک، موسیقی، صدا و تصویر:
تنها تصویر است که در رسانههای چاپی وجود دارد و البته بدون تغییر میماند و برای یک شماره هم ثابت است. اما در رسانههای سایبر گرافیکهای متعدد و متحرک، صدا ، موزیک و تصاویر تغییر یابنده به کمک خبرها، مقالهها و گزارشها میآیند تا تاثیرگذاری مطالب به اوج خود برسد.
6-شخصی شدن:
روزنامههای سایبر اخبار ورزشی حتی میتوانند برای یک نفر انتشار یابند. به این معنی که شما میتوانید به سایت مورد استفاده روزنامه اینترنتی خود دستور بدهید که چه نوع اطلاعاتی را در اختیار آن قرار دهد و چه نوع اطلاعاتی در اختیارتان قرار ندهد.
7-نسلها و کادرها:
بنظر میرسد زمان هم به نفع روزنامههای سایبر است. نسل جوان امروزی روزنامهخوان نیست. او به رسانههای دیجیتال و بخصوص کامپیوتر گرهخورده است. انقلاب دیجیتال کادرها و حتی محتوای رسانههای چاپی را هم غارت کرده است. این انقلاب حتی آگهیها را نیز از چنگ رسانههای چاپی خارج کرده است.
8-توزیع افقی و بدون سلسله مراتب:
ارتباطات جمعی از آغاز حالتی یکطرفه داشته است. از مدلهای ارتباطی شانون و دیور تا نظریه گلولههای جادویی همه و همه جریانهایی یکطرفه بودند. حال آنکه در رسانههای سایبر گیرنده یک مشارکتگر فعال است که مثل فرستنده در توزیع اطلاعات شرکت دارد.
محسن ناهید
1 آخوند ملاصدرا در مفاتیح الغیب می نویسد: بدان که جن از اجتنان به معنی پنهانی و پوشیدگی است... لذا ما فرشته و جن را نمی بینیم در حالی که شیطان و جن ما را آشکار می بینند و ما به آنها ایمان غیر عیانی داریم.
2 ابوعلی سینا در کتاب (حدود) خود می گوید: جن حیوانی است هوائی، ناطق، دارای جسم و قدرت تشکل بااشکال مختلفه.
3 از فارابی پرسیدند: جن چیست؟ گفت: جن موجودی است غیر ناطق و برایش مرگ هم وجود ندارد.
4 غزالی می گوید: ملائکه، جن و شیطان موجوداتی هستند قائم به نفس، مختلف الحقائق بین نوعهای خود. یعنی به صورتهای مختلف جلوه می کنند.
5 ابن خرم در کتاب (الفصل) می نویسد: طائفه جن امتی هستند دارای عقل، فکر و تمیز که به ایشان از طرف خدا وعده و وعید نازل شده و آنها نیز پذیرفته اند، آمیزش می کنند، اولادی از آنها به وجود می آید و مرگ نیز آنهارا در بر می گیرد و تمامی مسلمانان نیز بر این نظر توافق و اجماع دارند. جنیان دارای اجسام لطیف، شفاف و هوائی هستند یعنی زندگی در هوا و زمین برای آنها امکان دارد زیرا عنصر آنها از آتش است. همچنانکه عنصر انسانها از خاک است.
6 فخر رازی، در مباحث استعاذه گفته: همه توافق دارند که جن و شیطان دارای جسم کثیف یعنی قابل روئیت مانند حیوانات و انسان نیستند. بلکه اجسامی هستند هوائی یعنی در هوا هم زندگی می کنند مثل انسان سنگین نیستند و بشکلهای مختلف متشکل می شوند. دارای عقل، فهم و قدرت هستند کارهای طاقت فرسا را قادرند انجام دهند.
7 ماوردی در کتاب (اعلام النبوه) گفته: جن موجودی دانا، ناطق و دارای تشخیص می باشد، آمیزش و تولید مثل می کنند، و مانند انسانها می میرند. اجسامشان از چشم پنهانست لکن وجود آنها از آثارشان فهمیده می شود مگر خداوند توانائی دیدن آنها را به کسی عنایت کند. انسانها بوسیله کتب الهی واز قوه متخیله - که آثارش روشن است - آنها را می شناسند.
8 قاشانی گفته: جن نفوس ارضیه با بدنهای لطیفه با هم مرکب می شوند که حکمای فارس آنها را (صور معلقه)گویند. زیرا با بدنهای لطیف تجسم پیدا می کنند به همین ملاحظه ملقب به ثقلین شده اند.
9 فرا گفته: جن موجودی است مرکب و ممثل یعنی به مثالهای گوناگون می افتد، هم می تواند از انظار پنهان شود و هم می تواند قابل رؤیت گردد. بر خلاف اعتقاد معتزله که گفته اند: جن موجود رقیق و لطیف است به همین جهت قابل رؤیت نمی باشد و گفته اند: شیاطین توانایی تغییر در خلقتشان را ندارند (یعنی تغیر فیزیکی) برای آنها ممکن نیست.
10 شیخ الاسلام (ابن تیمیه) گفته است: هیچ یک از مذاهب مسلمین در وجود جن با یکدیگر اختلاف ندارند، حتی جهود و کفار هم بر وجود جن معتقدند؛ زیرا وجود جن در اخبار پیامبران با تواتر معلوم ثابت شده است. گروه خاص و عام همه بر وجود جن معترف و معتقد هستند و کسی انکار نکرده، جز گروه بسیار کمی از فلاسفه نادان و بی اطلاع.
11 مسعودی گفته است: گروهی از جنها در میان اعراب به هواتف معروفند یعنی وقتی که اعراب به بیابانهای لم یزرع و دور دست مسافرت می کردند آنها را جنیان از دور صدا می زدند لکن کسی صاحب صدا را نمی دید گاه راهنمائی و گاه ایذاء و اذیت می کردند.(6)
نامرئی بودن جن
اصل کلمه جن چنان که از مفهوم لغوی این کلمه پیداست، موجودی است پنهان و ناپیدا و تحقیقاً این کلمه از دیدگاه ما به گروه جن اطلاق می شود وگرنه جهان جن برای خودش پوشیده و مستور نیست. بلکه در مورد خلقت جن در قرآن کریم فرازهایی وجود دارد که تا حدودی پرده اسرار جهان جن بر می دارد. در قرآن مجید 23 بار کلمه الجن و 5 بار کلمه جان و 5 بار الجنه و 6 بار جنه و 9 بار مجنون و 2 بار الجان ذکر شده است و مشخصات زیادی برایاین موجودات آمده است که در مباحث آینده ذکر خواهد شد.
انواع جن
پیامبر گرامی اسلام فرمودند: جن سه نوع می باشند؛ یک نوع دارای پر و بال هستند که همواره مانند ابر و باد در هوا پرواز می کنند و انقباض و انبساط ندارند. نوع دوم به صورت حیوانات در می آیند؛ مانند مار، عقرب، سگ، گربه، و غیره اینها. نوع سوم دارای تکلیفند؛ یا رستگارند و یا گنهکار، برای اینها از طرف خداوند وعده وعید آمده مثل انسانها این نوع جنها بیشتر در مکانهای خلوت زندگی می کنند واز محلی به محل دیگر منتقل می شوند و در مجالس شرکت می کنند.(7)
ابن بابویه (رحمة الیه) در علل الشرایع به سند صحیح نقل می کند: ابلیس بر جمعی از اشقیاء گذر کرد که نسبت به حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) حرف ناشایست می زدند، بانگ بر ایشان زد که تبالکم یعنی خسران دنیا و زیان آخرت نصیب شما باد!
من دوازده هزار سال در بین اجنه بندگی خدا را کردم، و بعد از انقراض آن قوم از تنهایی به خداوند شکوه کردم، تا مرا به آسمان دنیا برد و مدتی در آنجا به عبادت حق تعالی مشغول بودم، و در میان ملائکه به سر می بردم. در آن اثناء دیدم که نوری شعشع بر ملائکه ظاهر شد و همه بر آن سجده کرده و در حیرت بودند، که آیا این نور از کدام ملک مقرب و یا نبی مرسل است. در همین حال از جانب خداوند ندا رسید:
ما هذا نور ملک مقرب ولا نبی مرسل هذا نور طینة علی ابن ابی طالب (علیه السلام).
یعنی، این نور، نور ملک مقرب و نبی مرسل نیست بلکه این نور طینت علی ابن ابی طالب (علیه السلام) است. پس وای بر شما که او را به زشتی نام می برید.(62)
ابن بابویه (رحمة الیه) در کتاب استحسان از روات اهل سنت از ابن عباس نقل نموده که رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) با علی ابن ابی طالب (علیه السلام) در برابر خانه کعبه نشسته بودند و من در خدمت ایشان بودم که شخصی به جثه و صورت فیل، از طرف رکن یمانی پیدا شد، وقتی که چشم رسول خدا به او افتاد فرمود: لعنت بر تو باد!
علی (علیه السلام) عرض کرد: یا رسول الله! این کیست؟ فرمود: آیا او را نمی شناسی او ابلیس لعین است، پس علی (علیه السلام) جست و خرطوم و پیشانی او را گرفت و او را بر زمین زد و گفت: یا رسول الله! اجازه می دهی این لعین را بکشم؟ رسول خدا فرمود: آیا نمی دانی تا به روز موعود به او مهلت داده شده، پس حضرت او را رها کرد. چون ابلیس آزاد شد عرض کرد: یا علی، بشارت دهم تو را که مرا بر تو و شیعیان تو تسلطی نیست، به خدا قسم هر کس که با تو دشمنی کند، من در نطفه او شریکم چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
وشارکهم فی الاموال والاولاد.
یعنی، شیطان در اموال و اولاد با آنها مشارکت نمود.
رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) در این مورد قول ابلیس را تصدیق نموده و فرمود: راست می گوید یا علی او را رها کن تا برود، امیر المؤمنین دست او را برداشت.(63)
ابن شهر آشوب در کتاب مناقب در حدیث طولانی از علی ابن محمد الصیرفی نقل کرده که: روزی در راهی به شیطان برخوردم، از من پرسید که: تو کیستی؟ گفتم: یکی از فرزندان آدم، گفت: لا اله الا الله تو از آنهایی هستی که گمان دارند که از دوستان خدایند با این حال معصیت می کنند، و خود را دشمن ابلیس می دانند لکن همواره در اطاعتش هستند.
سپس من پرسیدم: تو کیستی؟ گفت: منم صاحب نام بزرگ و مالک طبل عظیم، منم کشنده هابیل که با نوح در کشتی بودم، و من آن کسی هستم که ناقه صالح را پی کردم، و آتش نمرود را به قصد ابراهیم افروختم، و تدبیر قتل یحیی را کردم و قوم فرعون را به آب راندم، و گوساله را برای اغوای بنی اسراییل ساختم، اره بر سر زکریا به دستور من نهادند و ابرهه را با فیل برای تخریب کعبه بردم و در روز بدر و حنین، لشگریان به تحریک من با محمد می جنگیدند، و من بودم که اصحاب پیامبر را در سقیفه بنی ساعده جمع کردم و از راه حق که بیعت علی بود منصرف نمودم، و هودج عایشه را در جنگ جمل من به پاداشتم و ناکثین و قاسطین و مارقین و به فتوای من بر علی مرتضی خروج کردند. کنیه من ابومره و نام من ابلیس مغضوب رب العالمین است و به رهبری من، مردم در روز قیامت شرمنده خداوند خواهند شد.
علی بن محمد الصیرفی می گوید: من گفتم: تو را به خدای علی ابن ابی طالب قسم می دهم کهمرا راهنمایی کنی و عملی که موجب قرب به درگاه الهی می شود را به من بیاموزی و مرا در حوادث زمان کمک نمایی، گفت: در دنیا قناعت کن، طمع کار نباش و در آخرت جز دوستی علی بن ابی طالب (علیه السلام) و دشمنی با دشمنان او زاد و توشه طلب مکن، زیرا که من در هفت آسمان عبادت کردم و در هفت زمین معصیت خدا انجام دادم، به خدا قسم ملک مقرب و نبی مرسل ندیدم که به دوستی علی بن ابی طالب توسل نجوید و به محبت او امیدوار نباشد. آن مرد می گوید: که این مطلب را گفت و از نظر من ناپدید شد، من به خدمت امام باقر (علیه السلام) رسیدم و ماجرا را در حضورش نقل نمودم.
آن حضرت فرمود:
امن الملعون بلسانه و کفر بقلبه.
یعنی، آن ملعون به زبان اظهار ایمان کرده اما در دل کافر است.
یکی از صلحای جن به خدمت اهل بیت (علیه السلام) رفت و آمد می کرد و خودش را هم از هواداران و دوستان ایشان می دانست، نقل کرد که: ابلیس را در فلان جزیره در لب دریا روی سنگی دیدم که می نالید و می گفت:
شفیعی الی الله اهل العبا - و ان لم یکونوا شفیعی فمن
شفیعی النبی شفیعی الوصی - شفیعی الحسین و شفیعی الحسن
شفیعی التی احصنت فرجها - فصلی علیها الله المنن
یعنی، شفیع گناهان من به سوی خداوند، آل عبایند، اگر مرا شفاعت نکنند پس چه کسی برای من شفاعت خواهد کرد، شفیع من پیامبر و وصی بر حق او علی ابن ابی طالب و دو فرزندش حسن و حسین و صدیقه طاهره و مطهره است که صلوات و سلام خدا بر او باد.(64)