سردرگمی، ناهماهنگی در اجرای برنامهها، تأخیر در روند استخدام و در نهایت، بیاطلاعی از نحوه آمادگی در مصاحبهها، جزء دغدغههای اصلی دانشجویان به شمار میرود.
علیرغم تحصیل در دانشگاه و تنوع رشتههای دانشگاهی، اغلب فارغالتحصیلان نمیدانند که برای استخدام و معرفی مهارتهای خویش چگونه و از چه طریقی اقدام کنند.
نخستین دغدغه دانشجویان پس از فارغالتحصیلی، جستجوی شغلی مناسب با معیارها، مهارتها و دانش آنان و نگارش است.
اما پیش از یافتن شغل ایدهآل، باید توانمندیها را شناخت، آنها را به درستی پرورش داد و به دیگران معرفی کرد. رزومه، بهترین و آسانترین راه برای شناساندن کارجو و متخصص به کارفرما است.
اما نوع این نگارش، سبکها و قواعد مختلفی دارد که بر اساس مدرک تحصیلی و شغل افراد متغیر است.
بررسی نمونههای کاری افراد دیگر، بازخوانی آثاری در همین رابطه و یادگیری فنون مصاحبه و رزومه، میتواند تا حدودی کارجو را با قواعد آن آشنا کند. برای کسب اطلاع بیشتر درباره نحوه نگارش رزومههای دانشجویی، با ما در این مقاله همراه شوید.
شناخت و انتخاب صحیح چه تعداد از کارجویان از مسیر اصلی اشتغال و ارائه رزومه، تقاضای کارشان را اعلام میکنند؟ در این مرحله علاوه بر تکمیل و تنظیم رزومه و ارسال به شرکتهای مختلف، بنگاههای کاریابی نیز رابطی میان کارجو و کارفرما هستند. قالب اغلب رزومهها، محتوا و ساختار یکسانی دارد.
حضور در جلسههای کارگاهی و آگاهی درباره اطلاعات نحوه نگارش ، کمتر از ۳ جلسه به طول میانجامد. اما مهمترین مرحله برای دانشجویان، شناخت استعدادها و میزان علاقهمندی به شغل است. با اجرای این بخش، نیمی از مسیر استخدام را طی میکنید.
اگر انتخاب شغل آگاهانه نباشد، پس از طی مدتی احساس نارضایتی شغلی، بهوجود میآید، روحیه و انرژی کارجویان متزلزل میشود و در نهایت ناراحتیها و فشارهای عصبی، به معضلی درمان ناپذیر تبدیل خواهند شد. بر اساس آمار ارائه داده شده، ۷۰ درصد کارمندان احساس خوشایندی درباره شغلشان ندارند، زیرا فقط برای کسب درآمد آن را برگزیدهاند. دقیقاً رابطه کاملاً مکملی میان رضایتمندی شغلی، روحیه کاری، بهرهوری و خلاقیت وجود دارد.
هرچه میزان علاقه به کار بیشتر باشد در نتیجه نوآوری نیز بیشتر خواهد داشت و در واقع کار نوعی تفریح محسوب میشود. به بیان دیگر، کارجو به جایگاه نهایی و ایدهآلهای شغلی خویش دست یافته است.
به یاد داشته باشید، شما فارغالتحصیلی هستید که موقعیتی مشابه با رقیبان دیگر دارید.
بنابراین برای متفاوت بودن باید میزان دورههای تخصصی، سوابق کاری، میزان تحصیلات و در نهایت مهارتها و استعدادهای بیشتری داشته باشید.
معمولاً اغلب کارفرمایان از با سوابق کاری متعدد استقبال میکنند.
طبق همین اصل، استخدام در شرکتهای معتبر را حداقل برای مدتی، به تأخیر بیندازید، زیرا این شرکتها به دنبال متخصصینی کاملاً حرفهای با قابلیتهای فراوان هستند.
شرکتهای کوچک تر، اگرچه جزو فهرست ایدهآلهای کاری شما نیستند، اما تجربه و سابقه مورد نیاز برای اشتغال را فراهم میکنند.
اصولاً رزومه شما فاقد سوابق شغلی کافی خواهد بود، بنابراین سعی کنید مهارتهای دیگر خود را در رزومه به نمایش بگذارید.
افتخارات دوران تحصیل، عضویت در گروههای تحقیقی و پژوهشی، مقامها وعناوین کسبشده، مقالهها، طرحها، پروژهها و تالیفهای دانشجویی، بهترین و مؤثرترین ویژگیهایی هستند که از میان رزومههای دیگر انتخاب میشوند و کارفرمایان را برای استخدام افراد شایسته ترغیب میکنند.
بنابراین اگر سابقه شغلی ندارید، با این ویژگیها و ذکر آنها در ، خود را برتر و متفاوتتر از دیگران نشان دهید.
اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی ها به شرح زیر است:
۱- جزئیات شخصی(Personal Details)
اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.
۲- پروفایل شخصی(Personal Profile)
وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.
۳- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications)
این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.
۴- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences)
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.
۵- انتشارات و مقالات(Publications)
فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.
۶- سایر اطلاعات(Additional Information)
نگارش این قسمت ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.
۷ – علائق(Interests)
فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.
۸ – معرف ها(References)
نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش از بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.