خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

فلسفه قابلمه مسی

 

باید گفت فلسفه استفاده از حسوم در جریان پختن غذا به تیزبینی و دقت حکمای ما باز می‌گردد. حکما و دانشمندان از آبا ما برای همه‌گیر کردن سلامتی، حسوم را طراحی کردند تا تعادل بین موادی که وارد بدن می‌شود و بدن انسان به آن محتاج است برقرار کنند.

 

از نظر علمی امروزی فلسفه این کار را به این صورت می‌توان بیان کرد که بدن مخصوصا "مغز " برای سلامت و نشاط و کنترل اسید لاکتیک و کورتیزول به شش میلیارد یون مس نیاز دارد و به همین نسبت یون آهن.

 پختن غذا درون ظروف و سرویس قابلمه مسی موجب تأمین این مقدار یون برای بدن است و حسوم نیز همین مقدار یون آهن را به غذا منتقل می کند تا از طریق غذا وارد بدن شده و با حفظ تعادل موجب سلامتی پایدار برای انسان شود. مطلب دیگر این که در دورانی که استفاده از حسوم در پختن غذا مرسوم بود از کم خونی های رایج که اکنون مردم با آن دست به گریبانند اثری نبود.

 

 یون های آهن که از طریق حسوم در سراسر غذا پخش می شد کم خونی ناشی از فقر آهن را برطرف می کرد، اما پس از این که حسوم را به اسم بهداشت از ما گرفتند،کم خونی و بیمای های خونی چون سرطان خون روز به روز در میان مردم افزایش یافت.

 

کمبود یون مس باعث می‌شود انسان دایما احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کند و دهن دره‌های متوالی داشته باشد. در ضمن این که هیچ کارتل دارویی نمی‌تواند از یون یک عنصر، برای شما قرص تهیه کند و آن چیزی که به اسم قرص آهن به ما می‌دهند شامل مولکول آهن هست که نه تنها برای بدن هیچ ثمره ای ندارد، بلکه استفاده آن در دوران بارداری موجب بیش فعالی و خنگی فرزند خواهد شد.

 همچنان که استفاده دختران جوان از این قرص‌ها نارسایی‌های بسیاری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

 

جالب توجه است که در صورت پختن غذا درون ظرف‌های مسی و استفاده از کفگیر آهنی حسوم ظرف مدت سه روز اثرات شفابخش در بدن انسان ظاهر می‌شود.

غذا موقع پختن در قابلمه مسی از یون آزاد شده این ظرف استفاده می‌کند و در نتیجه در بدن انسان احساس نشاط و انرژی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌شود و دیگر از آن دهن‌درگی و خمیازه و کسالت خبری نخواهد ماند و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی مخصوصا " برای خانمها نزدیک به دوران عادت ماهیانه است.

 

بعدها تبلیغات گسترده‌ای در باره ظروف تفلون آغاز شد، ظروف به اصطلاح نچسب که یکی از دغدغه‌های بزرگ کدبانوی خانه را برطرف می‌کرد.

 

ظروف استیل هم به سرعت جای خود را در آشپزخانه‌ها باز کرد. دیگر با وجود این همه پیشرفت و توسعه تکنولوژی در عرصه ظروف، اثری از ظرف مسی، برنجی و روهی حقیقی باقی نماند. ظاهر ظرف‌ها هر روز شکیل‌تر و زیباتر شد اما تا حال اندیشیده‌ایم که در پس این ظاهر زیبا چه بیماری‌های مهلکی نهفته است.

باید متذکر شد که یون سرب و آلمینیوم تولید شده در هنگام پختن غذا  در سرویس قابلمه در این ظروف به قدری کشنده است که بر طبق جدیدترین تحقیقات علمی دنیا می‌تواند یک کودک 6 ماهه را ظرف یک سال به بیماری‌های کمبود خونی و سرطان و یک فرد بزرگسال را در طی 5 سال به بیماری‌های کبدی و خونی و طحال وسپس سرطان دچار کند.

 

پس از این که دشمنان با حیله‌ها و دسیسه‌های مختلف توانستد حسوم را از آشپزخانه ما بگیرند. حکمای ما به فکر چاره افتادند و درنهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین چیزی که می‌تواند جایگزین حسوم شود و از گزند توطئه دشمنان در امان باشد، تکه آهن گداخته شده در آتش یا همان نعل اسب است.

 نعل اسب به دلیل این که در میان گدازه‌های آتش قرار گرفته و آب دیده است به راحتی می‌تواند یون‌های آهن را آزاد کند.

 فرایند آزادسازی یون در غذا را می‌توان به صورت تغییر رنگ غذا مشاهده می‌شود. تا چندی قبل در کشور ما مرسوم بود که در جریان پختن غذاهای آبکی چون "آش و خورشت " نعل اسب را تا پایان مدت پختن درون غذا قرار می‌دادند و بدین وسیله کمبود آهن خویش را برطرف می‌کردند.

هم‌اکنون هم اگر به شمال سری بزنید خواهید دید که برای پختن خورشت "مخصوصا فسنجان " نعل اسب را درون غذا قرار می‌دهند.

 

اگر از مردم آن دیار سوال شود که فلسفه استفاده از نعل اسب در غذا چیست خواهند گفت که برای خوش رنگی غذا از نعل استفاده می‌کنیم،اما حقیقت این است که این فرایند در جهت تأمین یکی از عناصر اساسی و مورد نیاز بدن که همان یون آهن است، می‌باشد.

 اگر دقت کرده باشید مردم شمال ایران کمتر دچار کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شوند، به طوری که بیماری‌های خونی و سرطان خون در میان آنها به حد صفر رسیده است واین نیست جز تدبیر و دور اندیشی حکمای ما و عمل به سیره و سنت گذشتگان.

 

قابلمه مسی و حسوم:مقاله ای که توصیه می شود حتما بخوانید

قابلمه مسی و حسوم؛ فرهنگ به غارت رفته

 

 

در دورانی که استفاده از حسوم در پختن غذا مرسوم بود از کم خونی های رایج که اکنون مردم با آن دست به گریبانند اثری نبود.

یون های آهن که از طریق حسوم در سراسر غذا پخش می شد کم خونی ناشی از فقر آهن را برطرف می کرد، اما پس از این که حسوم را به اسم بهداشت از ما گرفتند،کم خونی و بیمای های خونی چون سرطان خون روز به روز در میان مردم افزایش یافت.

 

 

 

تا چند دهه پیش بین مردم کشورمان مرسوم بود تا برای پخت غذا مخصوصا "خورشت و آش " از سرویس قابلمه های مسی استفاده کنند.

آن زمان در همه آشپزخانه ها یک کفگیر آهنی نیز وجود داشت که موقع پختن غذا دایم درون آن قرار می گرفت.مردم به این کفگیر "حسوم " می‌گفتند.

 آن زمان کسی نمی‌دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار گیرد. مردم تنها به دلیل اینکه میراث گذشگان بود و می‌دانستند برای پخت غذا خیلی مفید است از "حسوم " استفاده می‌کردند.

 

سال‌ها گذشت. استکبار زودتر از ما همه چیز را درباره فلسفه حسوم فهمید و به دنبال چاره‌ای بود تا حسوم را از آشپزخانه‌ها خارج کند و سرانجام به اسم بهداشت و این که این کفگیرهای آهنی غیر بهداشتی است، حسوم را از ما گرفت.

 

شاید شما به یاد نداشته باشید اما اگر از بزرگترهای خود جویا شوید به شما خواهند گفت که دهه 50 نان خشکی ها در کوچه پس کوچه های شهر با صدای بلند فریاد می زدند: " قابلمه مسی،کفگیر آهنی خریداریم " کسی آن زمان ندانست که چرا نان خشکی ها داعیه دار حفظ سلامتی برای مردم ایران شده اندو ظروف به اصطلاح روهی را برای ما به ارمغان آوردند.

 

 نان خشکی‌ها با قیمت ناچیز این قابلمه‌ها را خریداری کرده و به جای آن، قابلمه آلمینیومی می دادند که به آن روهی می گفتند. جالب این که در آن دوره اگر کسی ظرف مسی جدیدی را می‌خواست با ظرف به اصطلاح روهی معاوضه کند با سرسختی نان خشکی‌ها روبرو می‌شد و نان خشکی‌های متمدن و متفکر!

 

تنها ظروف قدیمی را شایسته تعویض می‌دانستند. باید متذکر شد که با توجه به برنامه‌ریزی دقیقی که استعمار انجام داده بود تمامی حکمای ما را در آن دوره به نحوی از بین برده بودند تا دیگر کسی نباشد که با ایجاد تردید مردم را از فروش قابلمه‌های مسی و کفگیرهای آهنی باز دارد.

 کسی نمی‌داند که این همه سرویس قابلمه های با ارزش مسی که حاصل کار قلم‌زن‌های توانای مس بود به کجا رفت.

 جالب این که قلم‌زن‌های مس برای پخت هر نوع غذایی ظرفی را با ضرب آهنگ خاصی تهیه می‌کردند، اما بعدها مشخص شد تمامی این ظروف به کشور ترکیه منتقل شده و در کوره‌ها ذوب شدند تا اثری از آنها باقی نماند.

 متأسفانه هنوز هم بسیاری از از ما درباره حسوم و چرایی استفاده از آن توسط اجدادمان کوچکترین اطلاعی نداریم.

 

چاپ بک لیت backlit printing

 

بک لایت یا پشت چراغدار به تابلوهایی گفته می شود که چاپ آن از جنس ترانسپرنت بوده و در پشت آن یک منبع نور مانند مهتابی، لامپ کم مصرف و یا مجموعه ای از لامپ های ( ال. ای . دی )قرار دارد.

نور ساطع شده از منبع نور، تصویر عکس را روشن کرده و چشم اندازی زیبا نظیر یک نمایشگر ( ال . سی . دی ) ایجاد می کند .

تابلوهای بک لایت و استند فروشگاهی با برق شهر کار می کنند و مصرف برق آن ها از یک لامپ کم مصرف هم کمتر است.

با نصب تابلو روی دیوار در محل هایی که جای لامپ مهتابی یا لامپ های روشنایی است و یا جاهایی که نزدیک به کلید یا پریز برق است،می توانید سیم آن را مخفی کنید ویا تابلو را طوری نصب نمایید که با کلید برق روشن و خاموش شود.

کاغذ ها یا به عبارت صحیح تر فیلم های ترانسپارنتی طلق های شفاف و پلاستیکی هستند که برای استفاده در پرینتر های جوهر افشان یا لیزری ساخته شده اند.

این نوع فیلم ها انواع مختلفی از لحاظ ضخامت و توانایی انتقال نور دارند.همچنین انواع پشت چسبدار آنها نیزموجود می باشد.

نکته مهم تفاوت فیلم های ترانسپارنت برای پرینتر های لیزری است. چون در پرینتر های لیزری از حرارت برای ذوب و تثبیت تونر بر روی کاغذ استفاده می شود، نمی توان از فیلم های ترانسپارنت عادی در این نوع چاپگر ها استفاده کرد.

بنابراین نوع ویژه ای از این فیلم ها که برای استفاده در شرایط حرارتی پرینتر های لیزری ساخته شده است باید مورد استفاده قرارگیرد.

 

کاربرد تابلوهای بک لایت

 

- استفاده به عنوان تابلو های تبلیغاتی در محل کار،غرفه های نمایشگاهی

- استفاده در شرکت ها برای معرفی محصولات ، لوگوی شرکت و...

- استفاده در مطب پزشکان و دفتر کار مهندسین

- استفاده در رستوران ها و فست فود ها و استند فروشگاهی

- استفاده به عنوان دکوراسیون داخلی منازل به علت زیبائی خیره کننده این تابلو ها

- مناسب برای عروس و داماد بعنوان جایگزین چاپ عکس روی شاسی

- مناسب جهت هدیه دادن مخصوصا با چاپ عکس عزیزانتان بر روی آن

پلات و لمینت

 

پلات و لمینت           plate & laminate

 

پلات

پلاتر هم همانند سایر دستگاه های چاپ دیجیتال دارای هد هایی هست که بوسیله آن رنگ را بر روی انواع گوناگون کاغذ انتقال می دهد.

نحوه کار بدینگونه است که فایل طراحی استند فروشگاهی به وسیله کامپیوتر به ریز پردازنده دستگاه پلاتر انتقال پیدا می کند و رنگ از مخازن مخصوص به وسیله هد ها بر روی کاغذ انتقال پیدا می کند.

در انتها جهت جلوگیری از رنگ پریدگی در مقابل نور آفتاب و همچنین استحکام بخشیدن به پلات بر روی آن لمینت مات و یا براق کشیده می شود.

گفتنی است که برخی بر این باورند که کیفیت چاپ افست و پلات در یک حد هستند ولی چنین نیست و نمی توان کیفیت آن را با چاپ افست مقایسه نمود. ولی می توان پس از گرفتن پلات آن را به عنوان نمونه رنگ در هنگام چاپ افست استفاده نمود و با ست کردن دستگاه بر روی رنگ پلات رنگی نزدیک به آن چاپ نمود.

 

لمینیت

 

لمینیت کردن یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌های محافظت از کار چاپی است.

در سیستم لمینیت با چسبیدن لایه‌ی بسیار نازک و شفاف پلاستیکی بر یک یا دو طرف یک کار چاپی، از آن در برابر رطوبت و سایر آسیب‌های محیطی، محافظت شده و محصول چاپ شده‌‌ی نهایی در برابر آب و پارگی مقاوم می‌شود؛

به علاوه لمینیت،شدت رنگ‌ها و کنتراست رنگی در تصاویر چاپ شده را بهبود می‌بخشد. تصاویر چاپ شده با رنگ‌های درخشان، بیانگر کیفیت بالاتری هستند.

لمینیت مانع از چین و چروکیدگی، لک‌شدن، آفتاب خوردگی، سیاه شدگی، پریدگی رنگ و یا چربی، اثر انگشت و سایر آسیب‌های موجود در محیط، بر کار چاپ شده می‌شود.

 

انواع لمینیت

 

۱ - لمینیتورکیسه‌ای یاکتابچه‌ای

 

لمینیت کیسه‌ای یا کتابچه‌ای شامل دو قطعه فیلم پلاستیکی از پیش بریده شده است. یک لایه چسب حرارتی نیز روی یکی از این فیلم‌ها را می پوشاند. برای این‌که این دو قطعه فیلم پلاستیکی حالت کیسه پیدا کنند،

از لبه‌های دو فیلم از یک طرف به هم چسبانده و درزبندی (seal) می شوند. پس از این کار دو قطعه فیلم حالت یک کتابچه را به خود می گیرند که می توان کار چاپی را درون آن قرار داد.

ابعاد فیلم‌ها باید بزرگ‌تر از کار چاپی باشد به گونه‌ای که به راحتی کار چاپی را پوشانده و لبه‌های آنها به یکدیگر چسبانده شود.

لمینیت کیسه‌ای را می توان با یک قطعه فیلم نیز انجام داد.

در این حالت یک قطعه فیلم پلاستیکی را از وسط، خط (Creasing) می زنند و سپس آن را تا می کنند و بعد کار چاپی را درون آن قرار می دهند.

به این نوع لمینیت، لمینیت کیسه‌ای پروانه‌ای (Butterfly) می گویند، زیرا پس از خط اندازی روی فیلم و تا کردن آن، شکلی شبیه به بال‌های پروانه پیدا می کند.پس از قرار دادن کار چاپی بین دو قطعه فیلم کیسه‌ای حاوی سطح چاپ شده، فیلم، لمینیت و چسب از میان نوردهای گرم تحت فشار عبور می کند تا کلیه لایه‌های چسبناک به‌طور کامل به یکدیگر جوش بخورند.

 

۲- لمینیتورهای رول حرارتی

 

این نوع لمینیتورها از یک یا دو رول بزرگ فیلم استفاده می کنند. یک روی این فیلم دارای چسبی است که هنگامی که در معرض حرارت قرار می گیرد، فعال می شود.

این چسب هنگامی که کار چاپی از درون لمینیتور عبور می کند روی کار می چسبد.

در هنگامی که کار با استفاده از فرایند دیجیتال چاپ شده باشد، میزان چسبندگی فیلم لمینیت به لایه مرکب به نوع، جنس مدیا و همچنین نیرویی چسبندگی بین لایه حرارتی و لایه مرکب بستگی دارد.

یکی از رول‌ها بالای ماشین نصب شده و رول بعدی همزمان در زیر ماشین نصب می شود. رول بالایی روی کار را لمینیت کرده و همزمان رول پایینی پشت کار را لمینیت می کند.

به این فرآیند کپسوله کردن (Encapsalation) یا محصور کردن کار چاپی بین دو لایه فیلم برای استند فروشگاهی می گویند. البته کار را می توان به صورت یک رو نیز لمینیت کرد.

در بسیاری موارد به‌طور معمول نیازی به لمینیت کردن پشت کار وجود ندارد. نوع هیبرید دستگاه‌های لمینیت می تواند با استفاده از مواد حرارتی روی کار را لمینیت کند.

این ماشین‌ها قادر نیستند کار را به صورت پشت و رو لمینیت کنند. پس از اتمام لمینیت کار چاپ شده، به‌طور معمول به یک تیغه تیز جهت جدا کردن کار لمینیت شده از ماشین نیاز است.

تعداد سیلندرها در لمینیتورهای مختلف متفاوت است. فیلم لمینیت به محض وارد شدن به ماشین لمینیتور از میان سیلندرها عبور می کند؛ سیلندرهایی که حرارت را به طور یکسان در همه جای فیلم پخش کرده

و سبب جوش خوردن لایه‌های فیلم به کار چاپی در طول این روند می شوند.

 

۳- لمینیتورهای رول سرد

 

(Cold Roll Laminators)لمینیتورهای رول سرد

 

و لمینیتورهای کیسه‌ای سرد از حرارت جهت لمینیت کردن کار استفاده نمی کنند.

روی فیلم در این گونه لمینیت‌ها نسبت به فشار حساس(pressure-sensitive) است، بدین معنی که فیلم دارای سطحی چسبناک است که در تماس با سطح کار چاپ شده به آن چسبیده و جوش می خورد.

این روش برای لمینیت کردن محصولات چاپی که حرارت به آن‌ها آسیب می رساند بسیار مناسب است؛

به طور مثال می توان از مرکب‌های پایه مومی(wax-based inks) که در اثر گرما ذوب می شوند یا محصولات چاپی حساس به حرارت (temperature-sensitive)که برای آنها از چسب حساس به فشار(pressure-sensitive) استفاده می شود، مانند وینیل یا سایر پلاستیک‌های زود ذوب نام برد.

چاپ افست

 

  چاپ افست           Offset Printing

 

افست نوعی از چاپ است که امروزه به طور بسیار گسترده برای چاپ انواع کتاب ، مجله ، بروشور و کاتالوگ ، پوستر  و استند فروشگاهی و خلاصه هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ و با تیراژ بالا (معمولاً 1000 عدد یا بیشتر) و نیز با کیفیت بالا چاپ شود مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه های چاپ افست بسته به مدل دارای سایز چاپ از 50*35 سانتی متر تا 100*70 و حتی در موارد محدود تا سایز 140*100 می باشند.

در چاپ افست از مدل رنگ CMYK استفاده می شود و هر رنگ به صورت جدا گانه بر روی کاغذ چاپ میشود و عمل ترکیب رنگ بر روی کاغذ صورت میگیرد.برخی از دستگاه های چاپ افست دارای یک ستون رنگ هستند یعنی در هر بار مکش کاغذ فقط می توانند یک رنگ را روی کاغذ چاپ کنند. برخی از دستگاه ها دو رنگ و برخی نیز چهار رنگ هستند که چاپ هر چهار رنگ را با یک بار مکش کاغذ انجام می دهند.

برخی از دستگاه های چاپ افست 5 رنگ هستند که علاوه بر چاپ هم زمان CMYK میتوانند چاپ رنگ پنجم (مثلاً نقره ای یا طلایی یا رنگ های ساختگی) و یا حتی چاپ ورنی را انجام دهند.

تکنولوژی چاپ افست کمی پیچیده است. در این تکنولوژی برای چاپ هر رنگ بر روی کاغذ از سه استوانه ی اصلی استفاده می‌شود. به دور غلطک اول صفحه ای فلزی از جنس آلومینیوم که به آن پلیت یا زینک میگوید پیچیده می شود. این صفحه ی فلزی قبلاً در واحد پیش از چاپ موسوم به لیتوگرافی ساخته می شود.

در لیتو گرافی فایلی که برای چاپ ارسال شده است به چهار رنگ تشکیل دهنده ی آن (CMYK) تقسیم شده و فایل مربوط به هر رنگ با نوعی از مواد پلیمری مخصوص بر روی سطح ورقه ی آلومینیومی چاپ میشود. جنس سطح زینک یعنی بخشهایی که از ماده ی پلیمری پوشانده شده است

به گونه ایست که به هیچ عنوان مرکب را به خود جذب نمیکند اما جاذب آب می باشد. جنس بخش پلیمری به گونه ایست که دقیقاً برعکس عمل می کند یعنی مرکب را جذب کرده و آب را جذب نمی کند. دو غلکط کوچک با غلطک اصلی زینک در تماس هستند .

یکی از آنها با محفظه ی آب در تماس است و دیگری با محفظه ی مرکب. غلطک زینک بسته به تصویری که با مواد پلیمری بر سطح آن نقش بسته مرکب را از غلطک جذب می کند

و در سایر بخش ها فقط مرطوب می شود. سپس این رنگ جذب شده را به غلطک پایینی که از جنس لاستیک می باشد منتقل می کند این غلطک هم بر روی کاغذ میچرخد و مرکب را به سطح کاغذ منتقل می کند.

غلطک زیرین وظیفه ی فشار دادن کاغذ به غلطک لاستیکی را بر عهده دارد.

یک دستگاه چاپ افست چهار رنگ (تشخیص چهار رنگ بودن دستگاه با توجه به تعداد ستون های رنگ به راحتی امکان پذیر است)

چون چاپ رنگها در سیستم چاپ افست به صورت جدا گانه انجام می شود تطبیق دقیق رنگ ها بر روی هم از موارد بسیار مهم در کیفیت چاپ می باشد.

در دستگاه های قدیمی برای استند فروشگاهی  تطبیق رنگها به صورت دستی و از طریق سیستم های مکانیکی صورت می گیرفت که در بسیاری از مواقع با اندک خطایی همراه بود که باعث سایه دار شدن عکس ها و مخصوصاً نوشته ها می شد.

در این سیستم ها تجربه و دقت مسئول چاپ در رسیدن به کیفیت چاپ مطلوب بسیار مهم بود اما در سیستم های جدید تر تطبیق رنگ به صورت کامپیوتری و از طریق سیستم های دیجیتال صورت میگیرد.

در این سیستم ها نقش اپراتور کاهش پیدا کرده است اما کاربران این سیستم ها (که در ایران به آنها ماشین چی گفته میشود) باید دارای توانایی کار با کامپیوتر باشند. نحوه ی محاسبه ی قیمت چاپ در سیستمِ چاپ افست به این صورت است که از یک برگ تا 5000 برگ هزینه ای ثابت برای چاپ دریافت میگردد و با توجه به اینکه هزینه ی ساخت زینک نیز ثابت بوده و به تیراژ کار بستگی پیدا نمیکند با افزایش تیراژ چاپ هزینه ی چاپ هر برگ کاهش می یابد.

به همین دلیل از چاپ افست برای چاپ در تیراژ های پایین استفاده نمی شود.