خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

روش های ذکر تجارب حرفه ای

برای ذکر تجارب حرفه ای در چندین روش وجود دارد:

 

1-به ترتیب زمانی از زمان شروع به کار تا بحال:

در این روش شرکت ها و سازمان هایی را که در آن ها کار کرده اید به ترتیب تاریخ از ابتدا تا بحال ذکر کنید. لازم است علاوه بر نام شرکت، مدت اشتغال به کار و پست با مسئولیتی را که بعهده داشته اید بیان کنید.

 2-به ترتیب زمانی از زمان حال به گذشته:

مثل مورد بالاست اما ذکر تجارب از زمان حال شروع و به گذشته ختم می شود.

 

3- روش تجارب مرتبط :

در این روش تجارب مختلف یا شغل هایی را که داشته اید در ذکر کرده و برای هریک توضیحاتی ارائه دهید.

حسن این روش این است که میتوانید یک تجربه ناموفق یا مشاغلی را که با درخواست فعلی شما همخوانی و ارتباط ندارند را حذف کنید.

همانطور که گفتیم سعی کنید با ارائه آمار، اعداد، ارقام و مدارکی که ضمیمۀ رزومۀ خود می کنید به کارفرما نشان دهید فردی هستید با تجربه و علم کافی و می توانید کار مورد نظر را با بهترین کیفیت انجام دهید.

 

اگر تازه کار هستید یا سوابق شغلی قابل توجه ندارید، باز هم می توانید رزومه داشته باشید.

 کمی فکر کنید. حتمأ مهارت ها یا تجاربی دارید که با اینکه شغل شما نبوده اند اما می توانند قابلیت های شما را نشان دهند.

به عنوان مثال بعهده داشتن سرپرستی یک گروه در حین انجام خدمت نظام وظیفه یا در دوران تحصیل می تواند نشاندهنده توانایی مدیریت شما باشد یا مثلاٌ اگر گرافیست هستید می توانید چند نمونه پوستر و آگهی و کارت ویزیت طراحی کنید و آن ها را روی CD کپی کرده یا پرینت رنگی با کیفیت خوب بگیرید و بعنوان نمونه کار ضمیمه رزومه کنید.

فرمت رزومه

 

فرمت رزومه خود را انتخاب کنید: رزومه ها بنا به اهداف فرمت های مختلفی دارند.

در رایج ترین تقسیم بندی، ها به سه نوع زمانی، ترکیبی و هدفمند تقسیم می شوند.

رزومه زمانی رزومه ای است که شما به ترتیب تاریخی فعالیت های خود را در آن می نویسید. برای مثال تحصیلات دبیرستان، دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی.

در صورتی از این نوع رزومه استفاده کنید که سابقه و زمینه زیادی در فعالیت مورد نظر داشته باشید. اما اگر در آن زمینه کم تجربه هستید از این نوع رزومه استفاده نکنید.

 

عموما این نوع رزومه در سه بخش تحصیلات، سابقه کاری و مهارت ها نوشته می شود

.

رزومه هدفمند رزومه ای است که تنها بر بخشی از سوابق کاری و تحصیلی شما متمرکز است و می کوشد آنها را برجسته کند.

بنابراین رزومه های هدفمند می تواند انواع بسیار زیادی داشته باشد و شما برای هر نوع کاری یک رزومه هدفمند آماده کنید.

 شرکت های تخصصی در جست وجوی چنین رزومه هایی هستند و نه رزومه های زمانی

.

رزومه های ترکیبی رزومه هایی هستند که ابتدا شما مهارت ها و تجربیاتتان را ذکر می کنید سپس تحصیلات و اموری از این دست را در ترتیبی تاریخی لیست می کنید.

 پس این نوع رزومه از دو بخش اصلی تشکیل می شود. این نوع رزومه سعی می کند محسنات و فواید هر دو نوع رزومه قبلی را در خود جمع کند و به نظر برای استخدام کاری از دو نوع رزومه دیگر مناسب تر است.

قبل از نوشتن حداقل رزومه ۱۰ نفر را ببینید و سعی کنید نکات مهم آنها را بنویسید. مخصوصا از اشتباهات درس بگیرید. مواردی که به نظر شما اغراق آمیز، زننده یا نامناسب می آیند، احتمالا به نظر دیگران هم این گونه خواهند رسید

.

در روزمه های ترکیبی می توانید بیشتر به مسائل زندگی شخصی خود از قبیل وضعیت تاهل یا مکان زندگی تان یا حتی علایق شخصی تان بپردازید.

درست است که اولویت یک کارفرما برای انتخاب شما علایق شخصی تان نیست، اما او هم مثل شما یک انسان است و این مسائل می توانند بر او اثر گذار باشند.

v

قالب های رزومه

تصمیم گیری نکته مهم دیگر در مورد نحوه نگارش، قالب و آرایش است.

آرایش های معمول لزوماً بهترین راه حل برای شما نیستند، بلکه در وضعیت های مختلف آرایش های مختلف و یا ترکیبی از آنها جواب می دهند. در فرم های الکترونیکی رزومه معمولاً این مسأله حل شده است. آنچه باقی می ماند، ترتیب ذکر موارد مختلف (مثل سوابق کاری) است که می تواند به صورت های گوناگونی باشد:

یکی از قالب های معمول رزومه، رزومه زمانی (Chronological) است. در این شیوه سوابق کاری به ترتیب عکس زمانی با ذکر نام شرکت، تاریخ و عنوان کار آورده می شود. کسانی که تجربه کاری طولانی و ممتد دارند معمولاً از این نوع رزومه استفاده می کنند.

نوع دیگر رزومه، رزومه عملکردی (Functional) است در این روش نویسنده بر دستاوردها و توانایی های شغلی خود تأکید می کند و آنها را در دسته هایی مثل مدیریت، رهبری، طراحی و سایر مهارت ها و توانایی ها مرتب می کند.

چنین رزومه ای برای کسانی که به تازگی فارغ التحصیل شدهاند یا تجربه کاری زیادی ندارند و یا می خواهند زمینه کاری خود را تغییر دهند، مناسب است.

می توان از ترکیب هر دو قالب نیز استفاده کرد. یعنی هر دو بخش سوابق شغلی و توانایی ها و تخصص ها را در گنجاند.

برند سازی شخصی به منزله یک رزومه جدید

آیا به دنبال استخدام شدن هستید؟

در سال های اخیر وضعیت بازارکار بسیار پیچیده شده است.

به دلیل مشکلات اقتصادی جهانی فرصت های شغلی محدود شده و همچنین رقابت بین متقاضیان شغل بسیار بیشتر و سخت تر شده است.

ورود تکنولوژی بر فرآیند استخدام تاثیر گذار بوده و به نوعی آن را متحول کرده است. این موضوع گاهی برای جویندگان کار مشکلاتی را به همراه آورده است.

شرکت هایی که تنها به کمک نرم افزار، ها را مرتب و تفکیک می کنند، گاهی باعث می شود که صرفا بررسی ماشینی مطابق با برخی معیارهای تعریف شده برای نرم افزار، صورت گیرد و برخی مسایل انسانی نادیده گرفته شود.

 در فرآیند جستجوی کار شما دوست دارید که از سایر متقاضیان متفاوت باشید تا احتمال استخدام برایتان بیشتر شود.

ولی چطور می توانید این کار را بکنید؟

تغییر طرز تفکر

گام اول در یافتن شغلی که به دنبالش هستید، این است که درک کنید سیستم استخدام سنتی در حال از بین رفتن است.

تا چند سال قبل شما ممکن بود بتوانید با نوشتن یک و ارسال آن به واحد منابع انسانی یک شرکت، در آنجا استخدام شوید.

ولی الان شرایط تغییر کرده است.

فرصت های شغلی محدود و افراد واجد شرایط برای آنها بسیار است

ما اسم "بازارشغل" را برای این موضوع انتخاب کرده ایم.

شما به عنوان متقاضی شغل یک فروشنده هستید، فروشنده مهارت ها و تخصص خود.

شرکت ها و کارفرمایان نیز خریدار به حساب می آیند. آنها به دنبال کارمندان با بالاترین کیفیت هستند.

این بازاری برای خریداران است، بنابراین شما در وضع نامساعدی قرار دارید. اگرچه ایجاد برند شخصی می تواند برای شما یک برگ برنده به حساب بیاید.

سوابق در رزومه

مشخصات فردی

در نخستین بخش مشخصات فردی با قسمت‌های مختلفی مانند (نام - نام‌خانوادگی - تاریخ تولد - شماره شناسنامه ، وضعیت تأهل وجود دارند و در نهایت با ذکر آدرس پست الکترونیکی ، شماره تماس و آدرس منزل به پایان می‌ رسند.

سوابق تحصیلی

در دومین قسمت رزومه که شامل سوابق تحصیلی خواهد بود، آخرین مدارک، سوابق و اطلاعات لازم در خصوص تحصیلات حرفه ‌ای و دانشگاهی را باید عنوان کنید.

به یاد داشته باشید پس از اصلی‌ ترین بخش رزومه که درباره سوابق شغلی است، مبحث تحصیلات و دانشگاه محل تحصیل، از اولویت‌ های مدیران و مصاحبه‌ کنندگان برای پذیرش محسوب می ‌شود. بنابراین سعی کنید تا با انتخاب رشته‌ای مرتبط با شغل مورد نظر، احتمال موفقیت‌تان را افزایش دهید.

سوابق شغلی

سوابق شغلی به مجموعه فعالیت‌های هر فرد در مراکز مختلف و میزان سال‌ های خدمتی وی در سمت و یا مسئولیتی ویژه اطلاق می‌شود.

اما اهمیت ویژه این بخش به دلیل سطح توانمندی‌ های کار جویان، تجربه حضور حرفه‌ ای در شرکت ‌ها و سازمان ‌های مختلف و عناوین سازمانی ‌ای است که به واسطه سال‌ ها خدمت و تخصص کسب کرده‌اند و در  آن ها را به طور کامل شرح دهد .