یکی از مسائلی که همواره برای انسان ها در پرده ای از ابهام بوده و می باشد، مکان اسکان اجنه می باشد و یا این که اجنه اصلاً جایگاه اسکان و منزلی برای خود دارند یا خیر؟
عقیق: بنا به روایات ائمه و گزارشات مستند تاریخی، اجنه امکان اسکان در هر مکانی را دارا می باشند، به نحوی که در این باره حمزه می نویسد امام باقر (ع) بیان داشته اند: پدرم علی بن الحسین (ع( همراه مردم و برخی از دوستان به سمت مکه حرکت کردند. آنان وقتی به صحرای عسفان رسیدند، گروهی از دوستان حضرت، خیمه های خود را در مکانی برپا نمودند. وقتی آقا علی بن الحسین (ع) به آن مکان که خیمه زده بودند، رسیدند به دوستان خود فرمودند: چرا در این مکان خیمه زده اید؟ در حالیکه اینجا مکان گروهی از اجنه می باشد که از شیعیان و دوستان ما می باشند و بودن خیمه ها در این مکان باعث تنگی مکان و اذیت آنان می شود.
پس دوستان حضرت عرض کردند: ما از این جریان بی اطلاع بودیم. همین که می خواستند خیمه ها را از آن محل بردارند ناگاه صدایی شنیدند که صاحب صدا دیده نمی شد و می گفت: ای پسر رسول خدا (ص)! خیمه ها را از محل خود حرکت ندهید و بگذارید در همین مکان بمانند که ما بخاطر شما این سختی را تحمل می کنیم و ما خوشحالیم از این که شما در این مکان فرود آمده اید. پس یک وقت دیدیم طبق بزرگی پیدا شد. داخل طبق پر بود از میوه های انگور، انار، موز و میوه های رنگارنگ دیگر، پس همگی از آن میوه ها میل نمودند.»
علاوه بر این جالب است بدانید حتی بعضی از اجنه در خانه های ما زندگی می کنند و همسایه ما هستند، بطوری که سال های سال در کنار ما بوده اند ولیکن از دیدن آن ها عاجزیم، به فرموده خداوند تبارک و تعالی: «انَه یُراکُم هو وَ قَبیله من حیث لاتَرُونَهُم»: او و قبیله اش شما را از آنجا که آن ها را نمی بینید، می بینند». (سوره اعراف: آیه 27)
شیخ بدرالدین از علمای اهل تسنن در کتاب «آکام المرجان فی احکام الجان» بیان داشته است که: ابا خلیفه عبدی می گفت: فرزندِ کوچکی داشتم که از دنیا رفت و من بخاطر ناراحتی از این مصیبت، خواب از چشمانم رفته بود، مدام در خانه تنها بودم و از غصه فکرم در آرامش نبود و فقط به کودک از دست رفته ام می اندیشیدم. روزی ناگاه صدایی از گوشه منزل به گوشم رسید که گفت: سلام علیکم یا ابا خلیفه!
گفتم: و علیکم السلام و رحمة الله، در حالی که از شنیدن آن صدا ترسیده بودم که این چه کسی بود که به من سلام کرد و من او را نمی بینم!
پس همان صاحب صدا شروع به قرائت اواخر سوره آل عمران نمود، تا اینکه رسید به آیه «وَ ما عِندَالله خَیر للأَبرار»؛ بعد از این آیات، مرا صدا زد. گفتم: لبیک، گفت: آیا تو در نزد خداوند گرامی تری یا پیغمبر اسلام حضرت محمد (ص) که فرزندش ابراهیم از دنیا رفت، در حالی که می فرمود: «چشمم گریه می کند و قلبم اندوهگین است، اما چیزی نمی گویم که خداوند را به غضب آورد».
سپس صاحب صدا مرا نصیحت فراوان کرد و مرا بخاطر مرگ فرزندم تسلّی داد. گفتم: خدا تو را رحمت کند، چه کسی هستی؟ گفت: من همسایه تو می باشم که در کنار تو زندگی می کنم.
همچنین در روایت دیگری آمده است که پیامبر اکرم (ص) محل زندگی بعضی از اجنه را که با هم اختلاف داشتند، جدا و معین کرد. عبدالله بن محمد در کتاب خود به نام «العظمه» در جزء دوازدهم این کتاب که به نام باب جن نامگذاری نموده، می گوید: بلال بن حارث نقل می کرد که در یکی از سفرهای پیامبر اکرم (ص) همراه ایشان بودیم، پس در این سفر مشاهده کردیم که پیامبر (ص) با افرادی صحبت می کند و صدای آن افراد را می شنیدیم، اما متوجه نمی شدیم که چه می گویند و کلمات و لغاتشان را نمی فهمیدیم.
سپس پیامبر (ص) فرمودند: جنیان مشرک و مسلمان با هم بخاطر مکان زندگیشان اختلاف داشتند و از من تقاضا کردند که رفع دعوا کنم، من نیز حکم کردم که جنیان مسلمان در کوه ها و روستاها اسکان نمایند و مشرکان اجنه در جایی زندگی کنند که میان دریا و کوه باشد. همچنین کثیر بن عبدالله می گوید: هیچ یک از انسان ها را ندیدم که به مناطق اسکان اجنه مشرک برود مگر اینکه حتماً به او آزاری رساندند، و بنا به روایات، اکثر جنیان بدذات در محل های آلوده مانند مرداب ها، حمام های آلوده و... تجمع می نمایند و به همین علت روایت شده است، هنگامی که قصد ورود به چنین مکان هایی را می نمایید، ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» را بر زبان خود جاری نمایید تا اجنه از آن مکان ها دور گردند.
پی نوشت ها
_1محمدباقر مجلسی. بحارالانوار، ج60: ص 89
2_شیخ بدرالدین شبلی. آکام المرجان فی احکام الجان: صص 25، 80
3_حسین دیلمی. اسرار و فواید بسم الله الرحمن الرحیم: ص 37
_4جعفر حمزه. دنیای ناشناخته جن: صص 60- 63
منبع:قدس
آیا اجنه از بیابان ایران کوچ کردند؟
میگویند در منطقه ای از بیابان ایران به نام «ریگ جن» اجنهها حضور دارند و حتی با یکدیگر صحبت میکنند و باعث اتفاقاتی برای گردشگرانی میشوند که به این منطقه بیابانی میروند، مباحثی مانند جن گیری که چهره ماندگار جغرافیای ایران به آن پاسخ میدهد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ... «این کویر جن داره» ... جمله ای که هرزگاهی افرادی که برای تورهای بیابان و کویر گردی و سافاری یا وحشگشت (safari) به منطقه کویری و دارای تپههای ماسهای (تلماسه) در کویر مرکزی ایران میروند میشنوند، ولی واقعاً این مکان محفلی برای اجنهها است؟
حتی میگویند اجنهها در این مکان با یکدیگر صحبت هم میکنند! ادعاهای که پرویز کردوانی - دکترای رشته عمران کویر از آلمان به آن پاسخ میدهد.
این چهره ماندگار جغرافیا در توضیح وجود اجنه در کویر مرکزی ایران که به «ریگ جن» معروف است، به تسنیم میگوید: وقتی افراد به منطقه ریگ جن میروند به دلیل شواهدی این تصور برای آنان بوجود میآید که این منطقه دارای جن است زیرا در این مناطق در داخل زمین فرو میروند و این رخداد زمانی رخ میدهد که کویر در مقاطعی خیس باشد و این تصور به وجود میآید که کویر جن دارد و اجنه این کار را انجام میدهند که باید عنوان کنم چنین چیزی حقیقت ندارد.
کردوانی در ادامه توضیح میدهد: الان در ریگ جن جاده ای به طول 70 کیلومتر کشیدند و خودروها میتوانند وارد این منطقه شوند و افراد بر خلاف گذشته راحتتر میتوانند به این منطقه بیابانی سفر کنند.
وی با بیان اینکه بنده خودم 50 سال پیش به ریگ جن سفر کردم و پس از آن نیز دهها بار به این منطقه بیابانی رفته ام،
درباره ادعای صحبت کردن اجنه در ریگ جن نیز توضیح میدهد: بنده خودم حتی شب هنگام در ریگ جن خوابیدم و ادعای صحبت کردن اجنه در ریگ جن نیز به دلیل برخورد شنها است که صدای عین صحبت کردن ایجاد میکند و افراد تصور میکنند که اجنه با هم صحبت و گفتوگو میکنند.
این چهره ماندگار جغرافیا در ادامه عنوان میکند: البته الان دیگر آنقدر کویر خشک شده است که دیگر بحث خیس شدن بیابان مطرح نمیشود که افراد بخواهند در کویر فرو روند تا ذهنیت وجود "جن" پیش آید و جالب است الان که این اتفاق رخ نمیدهد باور دیگری به وجود آمده و عنوان میکنند که اجنه از این مناطق کوچ کردند!
ولی در مجموع کویر علی الخصوص ریگ جن - اجنه ای ندارد و این اتفاقات فرو رفتن به دلیل کویر نمک زار و خیس است.
به گزارش تسنیم، ریگ جن منطقهای کویری و دارای تپههای ماسهای (تلماسه) در کویر مرکزی ایران است. این منطقه در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد. این منطقه به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب در گذشته محل عبور کاروانها نبوده و فقط در سالهای اخیر چند گروه به آن منطقه رفتند.
ریگ جن منطقهای کویری و پر از تپههای شنی و اطراف آن دارای باتلاقهای نمکی است. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق پارک ملی کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است و وسعت تقریبی آن 3800 کیلومتر مربع است. هیچگونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد.
در سال 1900 حدود 114 قبل سون هدین، کویرنورد بزرگ سوئدی از حاشیه غربی و جنوبی ریگ جن عبور کرد. او بعدها در کتاب کویرهای ایران به طور مفصل دربارهٔ ریگ جن نوشت. در سال 1930 آلفونس گابریل از جنوب ریگ جن گذشت. از 1376 تاکنون گروههایی از کویر پیمایان با خودروهای بیابانی و حتی پیاده به نقاط مختلف ریگ جن رفتهاند.
منبع: تسنیم
28/7/95
فرمانده انتظامی شهرستان مهرستان از دستگیری یک رمال و جن گیری درمهرستان زاهدان خبرداد.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛
سرهنگ علیرضا یوسفی در تشریح جزئیات این خبر گفت : در پی کسب گزارشات مردمی مبنی بر اینکه فردی در یکی از روستا های این شهرستان با رمالی و امر دعانویسی و فریب مردم و تجویز دعا ، اقدام به اغفال آنان می کند، ماموران پلیس امنیت عمومی پرونده وی را در دستور کار خود قرار دادند.
وی ادامه داد : با تکمیل تحقیقات به دست آمده اقدامات ویژه پلیسی جهت دستگیری متهم و با شناسایی محل های اختفاء وی،
سرانجام متهم دستگیر و در تحقیقات انجام گرفته به کلاهبرداری از شهروندان با بهانه دعانویسی و رمالی با شگردهای مختلف اعتراف کرد.
سرهنگ یوسفی اظهار داشت : این کلاهبردار پس از شناسایی سوژه های خود و بررسی و تحقیق در مورد زندگی آنها از افراد محل و همسایگان ، با در اختیار داشتن اطلاعات فردی ، از سوژه ها خود ، اقدام به تجویز دعا و تعویز و سوء استفاده از باورهای دینی مردم می کرد.
فرمانده انتظامی شهرستان مهرستان در ادامه با اشاره به اینکه این متهم تحویل مراجع قضایی شد
خاطر نشان کرد : افراد کلاهبردار با دادن وعده ازدواج و جن گیری ، تامین شغل ، حل مشکلات ، دادن گذرنامه و گواهینامه و .. .قصد کلاهبرداری را دارند که شهروندان باید با هوشیاری پس از اطمینان از نیت پلید طرف مقابل، مراتب را سریع به مراکز ۱۱۰ پلیس اطلاع دهند.
سوال
در مورد اجنّه کنجکاوی زیادی دارم، شکل ظاهری آنان و توانایی های آن ها از هر نوع که باشد چیست؟ آیا می توانند از طرف خدا مامور انجام کاری شوند؟ می توانند به خواست خود یا به خواست انسان به چشم دیده شوند؟ توانایی صحبت کردن دارند و آیا راست است که می گویند اجنه از خیلی از وقایع و یا حتی علوم(راز و رمز آنها) یا اسرار اطلاع دارند؟ ازدواج اجنه با انسان امکان پذیر است یا این که صرفاً زاده ی اوهام جاهلان است؟ کمک اجنه به انسان در قالب چه افعالی است؟ انسان خود متوجه این کمک ها می شود؟ مگر قدرت تعقل و اختیار آن ها به اندازه انسان است که می گویند جن مسلمان و دین دار هم هست؟ آن ها هم مثل انسان صاحب عاطفه و احساس هستند؟
پاسخ
در پاسخ به این سؤال باید گفت:
1- سی و چهار بار نام جنّ در قرآن کریم آورده شده است.
2- هفتاد و دومین سوره قرآن به نام این موجود است: «قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ…»[1]
3- احادیث و روایات فراوانی از پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و ائمه معصومین علیهم السلام در این خصوص وجود دارد.
4- اجنه توسط بسیاری از انسان ها رؤیت شده اند.
5- آیاتی از قرآن کریم وجود جنّ را مبرهن می داند، از جمله:
ـ «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ؛ سپاهیان سلیمان از جن و آدمی و پرنده، گرد آمده و به صف می رفتند.»[2]
ـ «وَ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَکاءَ الْجِنَّ وَ خَلَقَهُمْ؛ برای خداوند[مشرکان] از جن شریکانی قرار دادند و حال آنکه جن را خدا آفریده است»[3]
خلقت جنّ
جن چگونه موجودی است و آیا می توان توسط علوم پیشرفته امروزی آن را اثبات کرد؟
جن در لغت به معنای «مستور و پوشیده» است، همان گونه که بچه در رحم را «جنین» گویند، «جنّت» نیز اشاره به باغی است که درختان آن مانع از به چشم آمدن زمینش می گردد.
و شاید علّت شک و تردید در وجود جن نیز همان مستور و پنهان بودنش از انظار و حسّ بشری است که علت آن در ذات خلقتش نهفته است.
قرآن کریم خلقت جن را این گونه بیان می دارد:
و جان(مترادف با جن و پدر جن است همان طور که آدم، پدر انسان) را پیش تر، از آتش زهرآگین آفریدیم: «وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ»[4]
خدا انسات را از گل خشک شده ای چون خاک سفال آفرید و جنیان را از شعله ای بی دود؛ «خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ کَالْفَخَّارِ، وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ ْ نارٍ»[5]
جنیان می توانند خود را به هر شکل و قیافه ای درآورند(به استثنای پیامبران و ائمه معصوم) و از چشم موجودات دیگر پنهانند.
ملاصدرا پنهان و آشکار شدن جن را با هوا قیاس می کند و این طور عنوان می دارد: «بدن های لطیف آنها در لطافت و نرمی متوسط بوده و از این رو آماده جدایی و یا گرد آمدن هستند، چون گرد هم آیند قوام آن ها بهتر گشته و مشاهده می گردند و چون جدا گردند قوام شان نازک و جسم شان لطیف می شود و از دیده پنهان می مانند، مانند: هوا که وقتی ذراتش گرد هم می آیند، غلیظ می شود و به صورت ابر در می آید و وقتی ذرات آن از هم جدا می شوند، لطیف شده و دیده نمی شوند».[6]
همین ویژگی وجودی، به آن ها این امکان را می دهد که خود را به هر شکلی و با هر حجمی درآورند، چه به اندازه سر سوزن و چه در اندازه اتاقی بزرگ، آن ها به واسطه همین ویژگی، زمان برایشان معنا ندارد، و مسافتی را که بشر مدت ها باید آن را طی کند، در لحظه ای می پیمایند و اعمالی را که از توان انسان خارج است، آن ها به راحتی قادر به انجامش هستند. عمده ترین علّت شک و تردید در وجود آنان هم همین پنهان بودن از چشم انسان هاست. البته از نظر علمی هم توجیه پذیر است، چرا که در جهان هستی چیزهای زیادی وجود دارد که به چشم ما قابل رؤیت نیست.
در بسیاری از کشورها و حتی در کشور خودمان هم نمونه های زیادی شنیده می شود که اشخاصی با عنوان جن گیر و یا احضار کنندگان ارواح، توانسته اند از آن ها بهره گیرند.
و بنابر آیات قرآن کریم:
«این موجود عجیب پیش از آفرینش انسان، خلق شده است»[7]
«جنیان از شعله های آتش آفریده شده اند»[8]
«جنیان همچون انسان ها، دسته دسته به دنیا آمده و بعد به جهان آخرت خواهند رفت»[9]
«آن ها نیز نر و ماده دارند»[10]
«آنها نیز تمایلات نفسانی دارند»[11]
«تعداد جنیان بیش از آدمیان است»[12]
غذا خوردن جنّیان
از آنجا که هر موجودی برای ادامه حیات خود احتیاج به تغذیه و خوراک دارد، جنیان نیز به طور قطع از چیزهایی تغذیه می کنند. چنان که «ابن بابویه» نقل کرده است: «گروهی از طایفه جن خدمت پیامبراکرم(ص) شرفیاب شدند و عرض کردند: ای رسول خدا! چیزی برای خوردن به ما عطا فرما. حضرت هم استخوان و بازمانده غذا را به آنها عطا کرد.»[13]
سخن گفتن جنّیان
از آنجایی که جنیان نیز مادی هستند، زندگی اجتماعی آنها ایجاب می کند با یکدیگر سخن بگویند، پس بطور قطع و یقین آنها اصواتی برای انتقال مفاهیم به یکدیگر دارند، ولی در فهم ما نیست. البته کسانی می توانند به طریقی حرف های آن ها را بفهمند و با آنها سخن گویند؛ چنان که حضرت رسول و برخی از امامان با آن ها صحبت می کردند و افرادی با توانایی های خاصی می توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.[14]
ازدواج کردن جنّیان
در مورد ازدواج اجنه با انسان ها روایتی از امام باقر(ع) نقل شده که فرموده اند: خداوند حوریه ای را از بهشت برای حضرت آدم فرستاد که ایشان را با یکی از فرزندانش تزویج نمود و فرزند دیگرش را با جن تزویج نمود. [15] [16]
پی نوشت ها:
[1] (سوره جن، آیه 1)
[2] (سوره نمل،آیه 17)
[3] (سوره انعام، آیه 100)
[4] (سوره حجر، آیه 27)
[5] (سوره الرحمان، آیات 14 و 15)
[6] ملاصدرا، مفاتیح الغیب
[7] سوره حجر، آیه 27)
[8] (سوره الرحمان، آیه 14)
[9] (سوره فصلت، آیه 25)
[10] (سوره جن، آیه 6)
[11] (سوره الرحمان،آیه 56)
[12] (سوره انعام، آیه 128)
[13] وسائل الشیعه، ج 1، ص 252
[14] بشارت :: خرداد و تیر 1385، شماره 53، پدیدآورنده: حمید عباسی جامد
[15] علل الشرائع، ج1، ص: 103.
[16] - البته اظهار عقیده در مورد صحت و سقم این حدیث نیاز به بحث درایه و رجال دارد که بحث جداگانه ای را می طلبد.
اجنه چند سال عمر میکنند؟
استاد حوزه امام رضا(ع) گفت: اجنه مانند انسان روح و عقل دارند و بر عکس انسان، چشمشان لطیف است.
حجتالاسلام حسن قاسمی در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران، با اشاره به موجودیت اجنه اظهار داشت: قرآن کریم در سوره جن وجود آن ها را ثابت کرده است و در طول تاریخ انسانهای بسیاری از جمله سلیمان نبی(ع) با آنها در ارتباط بوده اند.
حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه اجنه همانند انسان زندگی میکنند، افزود: اجنه برعکس انسان که در عالم صغیر و مادی زندگی میکند، در دنیای لطیف به کارهای روزمره خود میپرداخته و دارای جسم و روح هستند و طول عمرشان معمولاً بین هزار تا دو هزار سال متغییر است.
این استاد حوزه ادامه داد: اجنه به دو صورت تخمریزی و حاملگی، زاد و ولد میکنند و بر طبق احادیث و روایات تعداد اجنه از تعداد انسان ها به مراتب بیشتر است و به علت اینکه آنها در دنیای لطیف به سر میبرند از بوی غذای انسان و رایحه گلها به عنوان غذا استفاده میکنند.
قاسمی با بیان اینکه اجنه بیشتر در مکانهای قدیمی زندگی می کنند؛ اضافه کرد: اجنه دارای عقل و اختیار هستند ولی ظرفیت وجودیشان پایینتر از انسان است. همانند ما عبادت میکنند و بر طبق روایات در اهل اجنه دورویی و نفاق وجود ندارد و در صورت شیعه نبودن کافر هستند و جنهای شیعه برای حضرت امام حسین(ع) عزاداری هم میکنند.
وی با بیان اینکه ابلیس از جنس جن است تصریح کرد: ابلیس اجنه را برای گول زدن انسان استخدام کرده و از اینکه بین افراد فتنه ایجاد کند و سبب بروز اختلاف شود لذت میبرد.
وی عنوان کرد: اگر انسان سر به سر اجنه بگذارد، جنهای بد سراغ افراد آمده و زندگی روزمرهشان را به تلخی میکشانند و به طور دائم باعث ترساندن این افراد میشوند.
حجتالاسلام حسن قاسمی در پایان گفت: هرچقدر تابع شریعت باشیم اجنه از ما دوری میکنند و هر کجا ما در این راه کم بگذاریم شیطان سراغ ما خواهند آمد. همچنین افراد برای نجات از اجنه باید بسمالله الرحمن الرحیم و لاالهالله را زیاد ذکر کنند.