خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

تعریف نمایشگاه

 

نمایشگاه چیست؟

 

کارشناسان در مورد تعریف یک نماشگاه با یکدیگر وحدت نظر ندارند.

اصولاً مفهوم نمایشگاه در طول تاریخ و طی قرون و اعصار دستخوش تغییر و تحول شده است برخی از افراد، نمایشگاه را محل داد و ستد کالا تعریف کرده‌اند.

گروهی برای عقیده هستند که نمایشگاه صرفاً محلی برای عرضه کالاست.

در روزگاران باستان نمایشگاه را فستیوال یا جشنی می‌دانستند که در خلال آن امکان عرضه کالا یا خدمات به خریداران بالقوه فراهم می‌شد.

 

اصولاً واژه نمایشگاه FAIR از کلمه لاتینی FERIA با FERIAE مشتق شده است

که معنی جشن یا فستیوال می‌دهد.

 

زیرا در دوران قدیم مردم عادت داشتند که در طول هفته یا در ایام مشخصی در هر ماه یا هر سال در مکان یا محل خاصی به انگیزه جشن یا مراسم خاصی دور هم جمع شوند و ضمن برپایی جشن و پایکوبی و برگزاری برخی از آداب و رسوم به تجارت نیز بپردازند و کالاهایی را که قصد فروش آنها را دارند همراه خود بیاورند.

 

امروزه نمایشگاه و غرفه سازی نمایشگاهی از شکل ابتدایی آن خارج شده و صرفاً دیگر محلی برای خرید و فروش کالا نیست بلکه برخی از افراد در خلال برپایی یک نمایشگاه بدنبال پیداکردن موقعیت‌های استثنایی یا تحقیقی در مورد مسأله خاصی هستند و چه بسا نوآوری‌ها و ابتکارات و اختراعاتی پس از بازدید یک صنعتگر یا محقق از یک نمایشگاه اتفاق افتاده است.

تکامل و توسعه تولید یا دستیابی به منابع جدید عرضه کالا نیز از دستاوردهای تبعی یک نمایشگاه می‌تواند باشد.

نمایشگاه محل تلاقی بازدیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات و نقطه برخورد عرضه و تقاضاست.

در یک نمایشگاه عرضه‌کنندگان کالا، ماشین آلات یا اقلام مورد نظر خود را به معرض نمایش می‌گذارند. نوآوریها، خلاقیت‌ها، ابتکارات خود را عرضه می‌دارند.

قیمت کالاهای خود را بیان می‌کنند.

 

ویژگی‌های اساسی و جنبه‌های قابل ذکر متاع یا کالای خود را به منصه ظهور می‌گذارند و بازدیدکنندگان نیز ذوق و سلیقه، تمایلات و امکانات خود را عرضه می دارند.

بدین ترتیب این دو گروه، مناسب‌ترین شرایط را برای انجام داد و ستد یا برقراری ارتباط در آینده در برابر خود مهیا می بیننند.

 

نمایشگاه، هزینه جستجو برای یافتن کالا یا دسترسی به اطلاعات را کاهش می‌دهد. در یک نمایشگاه و تجهیزات نمایشگاهی ، مهمترین عاملی که به پیشرفت می‌انجامد، رقابت است.

نقش اطلاعاتی یک نمایشگاه در جوامع امروزین، از نهایت اهمیت برخوردار است.

اصولات مبادله اطلاعات، درست به اندازه مبادله کالا و خدمات دارای ارزش و اعتبار است.

مهمترین خصیصه یا ویژگی یک نمایشگاه آن است که فعالیت‌های اقتصادی را در یک محدوده خاص [از نظر زمان و مکان] متمرکز می‌سازد به گونه‌ای که عرضه‌کنندگان کالا و خدمات یا افرادی که علاقه‌مند به انتخاب کالا هستند می‌‌توانند از این «تمرکز» حداکثر بهره را ببرند. با توجه به نکات پیش گفته می‌توانیم بگوییم که:

نمایشگاه عبارتست است از یک فضای اقتصادی استثنایی یا یک موقعیت اقتصادی ویژه و خارق‌العاده که در آن عرضه‌کنندگان و بازدیدکنندگانن می‌توانند با فعالیت‌های سازمان یافته و هماهنگ به مبادله کالاها، خدمات و اطلاعات اقدام کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.