خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

خطوطی که با افزایش سن شما بر چهره‌تان نقش می‌بندد نه پاک شدنی‌اند و نه صاف شدنی و اولین علت مشهود افزایش سن شما هستند.

در مردان غالباً خطوط چهره دیرتر از زنان ظاهر می‌شود چرا که معمولاً پوست آنها ضخیم‌تر بوده و به علاوه با اصلاح کردن صورت، مرتباً سلول‌های مرده را از پوست برمی‌دارند.

● آناتومی پایه پوست

پوست یک‌چهارم حجم گردش خون بدن را به خود اختصاص داده و همه حجم خون بدن هر ۱۱ دقیقه یک‌بار از پوست عبور می‌کند.

پوست به تنظیم حرارت و حذف مواد زائد و سموم بدن کمک می‌کند همچنین از هجوم میکروب‌ها و شرایط محیطی نامناسب جلوگیری می‌کند. از هنگام تولد تا مرگ هر ۲۷ روز بدن، یک پوست جدید می‌سازد و به همین دلیل مراقبت از پوست اهمیت بالایی دارد .

پوست دارای ۳ لایه اصلی است. پوست زیرین دارای عروق خونی، پایانه‌های عصبی، سلول‌های چربی، فولیکول‌های مو و بافت پیوندی است که مواد غذایی را به پوست خارجی (اپیدرم) انتقال می‌دهد.

با افزایش سن چربی زیر پوست از بین می‌رود، کلاژن که در لایه دوم پوست قرار دارد و الیاف پروتئینی است که باعث قوام پوست می‌شود، به تدریج قدرت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه پوست حالت‌پذیری خود را از دست می‌دهد.

رطوبت پوست و قدرت عمل غدد عرقی کاهش می‌یابد و سد دفاعی طبیعی بدن در مقابل نور خورشید تضعیف می‌شود.

● طبقه‌بندی پوست

 

پوست‌ها ۴ نوعند:

۱) پوست طبیعی، که همچون پوست یک بچه تازه، لطیف و کاملاً قابل انعطاف‌ است.

۲) پوست چرب، در این پوست فعالیت غدد مولد چربی افزایش می‌یابد و علت به وجود آمدن آن زمینه ارثی، فعالیت غدد آندوکرین، تغذیه، هیجان‌زدگی، شوک و غیره است.

۳) پوست خشک، این نوع پوست‌ها فوق‌العاده به درجه حرارت حساسند. علل پیدایش این نوع پوست‌ها به کم شدن غدد چربی و تبخیر بیش از حد آب در سطح پوست، مربوط است.

۴) پوست مختلط: این نوع پوست‌ها بیشتر در صورت موجود است. نواحی مثل پیشانی و بینی بسیار چرب و بقیه نواحی به‌خصوص اطراف چشم و گونه‌ها خشک هستند.

 

● علل پیر شدن پوست

ژنتیک، الگوی پیری چهره را از پیش تعیین می‌کند. خطوط چهره در افرادی با پوست تیره‌تر، ضخیم‌تر و چرب‌تر نسبت به افرادی با پوست روشن، کمتر است نحوه زندگی و نگهداری پوست نیز بر پیر شدن پوست تاثیر دارد.

وضعیت پوست شما به‌گونه‌ای جادویی منطبق با نحوه زندگی شماست و به تغییرات مثبت زندگی سریع‌تر از سایر اندام‌ها پاسخ می‌دهد در صورتی که تحت فشارهای روحی هستید، نشانه آن بر چهره‌تان آشکار می‌شود.

 

● سلامت پوست

مراقبت از پوست به رژیم غذایی خوب، آب زیاد، هوای تازه، ورزش، خواب خوب و دور بودن از ناراحتی‌های عصبی نیاز دارد. استفاده از مواد چربی زیاد و مواد قندی فراوان و نیز نوشیدن مواد محرک مانند قهوه‌ و چای پررنگ برای پوست مضر است.

در روز ۳ وعده غذای کامل لازم است و از کم کردن یا زیاد کردن وزن باید پرهیز کرد چون این عمل مانند آفتاب، باعث چروک پوست می‌شود. حداقل روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات دیگر بنوشید. این مایعات اگر به صورت آبمیوه یا شیر باشد نیز مفید است.

هرچه مایعات زیادتر بنوشید پوست باطراوت‌تر می‌شود و باعث می‌شود سموم بدن توسط کلیه‌ها دفع شود.

 با قرار دادن روغن‌های مایع در رژیم غذایی روزانه نیز پوست را می‌توان با نشاط و براق نمود، روغن‌های مایع مثل روغن زیتون و روغن‌ ماهی بسیار مفید و لازم هستند و نیز زیبایی پوست را حفظ می کنند.

از مصرف صابون‌های شدیداً معطر و کرم‌پودر و آرایش غلیظ پرهیز کنید زیرا از رطوبت طبیعی پوست می‌کاهد. با مشکلات زندگی کنار بیایید و استرس و هیجانات زندگیتان را کمتر کنید زیرا استرس موجب می‌شود عمل هضم غذا به خوبی انجام نشود و نیاز به مصرف مواد غذایی افزایش یابد و از طرفی تمام اندام‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.