خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

امتیازبندی در سیستم ارزیابی جامع مهاجرت

امتیازبندی در سیستم ارزیابی جامع یا Comprehensive Ranking System از ۰ تا ۱۲۰۰ تعریف شده است.

فاکتورهای امتیاز دار در ۴ مجموعه مرتب شده اند که شامل موارد زیر می شوند:

 

    ویژگیهای فردی: شامل سن, میزان تحصیلات, دانش زبان انگلیسی و فرانسه و سابقه کار کانادایی متقاضی اصلی می باشد. حداکثر امتیاز در این بخش برای متقاضی مجرد ۵۰۰ و بریا متقاضی متاهل ۴۶۰می باشد.

    امتیاز همسر: شامل میزان تحصیلات, دانش زبان انگلیسی و فرانسه و سابقه کار کانادایی همسر می باشد. حداکثر امتیاز در این بخش بین ۴۰ است.

 

    تطبیق پذیری شغلی و تحصیلی: مهاجرت به کانادا از این روش که شامل مواردی همچون نمره مدرک زبان, سطح تحصیلات و سابقه کار خارجی متقاضی اصلی است. حداکثر امتیاز در این بخش بین ۱۰۰ است.

 

    پیشنهاد کار یا قبولی از استان: داشتن پیشنهاد کاری از کارفرمای کانادایی که  مورد تایید وزارت کار کانادا نیز است ۶۰۰ امتیاز دارد.

 

قبولی در برنامه های استانی هماهنگ با سیستم  Express Entry دولت فدرال کانادا مانند برنامه مهاجرتی استان نوا اسکوشیا، ساسکاچوان، مانیتوبا و غیره  نیز ۶۰۰ امتیاز دارد. حداکثر امتیاز در این بخش بین ۶۰۰ است.

 

با نگاهی اجمالی به نحوه امتیازبندی بالا, کاملا مشخص است که دولت کانادا ارزش زیادی به پیشنهاد کاری و قبولی استانی قائل شده است.

 در واقع حداقل امتیاز قبولی در ۴ دوره اول و همچنین در دوره نهم گزینش, بالای ۶۰۰ تعیین شده است, یعنی فقط پرونده های دارای پیشنهاد کاری یا قبولی استانی گزینش شده اند.

 البته, با توجه به جدول آمار گزینش بالا,  از دوره چهارم به بعد (به جز دوره نهم) همواره حداقل امتیاز قبولی کمتر از ۶۰۰ بوده است.

 این نشان میدهد که در بیشتر دوره های گزینش, اداره مهاجرت به کانادا اقدام به قبولی پرونده های بدون پیشنهاد کاری و قبولی استانی نیز کرده است، اما توجه کنید که این هرگز به این معنی نیست که تمامی پرونده های گزینش شده در این دوره ها بدون پیشنهاد کاری یا قبولی استانی بوده است.

اداره مهاجرت کانادا آمار مربوط به اینکه چند پرونده در هر دوره گزینش بدون پیشنهاد کاری قبول شده اند را بصورت عمومی منتشر نمی کند.

 

با توضیحات بالا, و با فرض اینکه امکان قبولی و گزینش شدن با نمره ۴۵۱ وجود دارد, به سؤال اولیه می پردازیم؛ برای کسب نمره ۴۵۱ در سیستم ارزیابی جامع, متقاضیان چه شرایط و مدارکی باید داشته باشند؟

برای این کار من از فرم هوشمند ارزیابی جامع شرکت ایمی گلوب استفاده می کنم.

 

ابتدا حداقل شرایط برای اخذ نمره ۴۵۱ را برای یک متقاضی مجرد می سنجیم. برای اخذ نمره ۴۵۱, یک متقاضی مجرد که قبولی از یکی از استانهای کانادا و همچنین پیشنهاد کاری کانادایی ندارد  باید حداقل شرایط زیر را دارا باشد:

 

    سن: ۲۰ تا ۳۰ سال

    میزان تحصیلات: PHD (دکتری, با پزشکی اشتباه نشود)

    نمره آیلتس شما در قسمت Speaking: نمره ۷

    نمره آیلتس شما در قسمت Listening : نمره ۸

    نمره آیلتس شما در قسمت Reading : نمره ۷

    نمره آیلتس شما در قسمت Writing: نمره ۷

    مدرک زبان فرانسه: فرض بر این است که ندارد

    سابقه کار مرتبط با تحصیل: ۳ سال یا بیشتر

 

متقاضی مجرد با شرایط بالا در سیستم ارزیابی جامع امتیاز ۴۵۴ را کسب خواهد کرد. البته سناریوهای دیگری با اندکی تغییر در شرایط بالا نیز وجود دارد که شخص مجرد امتیاز ۴۵۱ یا بیشتر را کسب کند.

مثلا اگر متقاضی مجرد ۲ مدرک دانشگاهی یا مدرک زبان فرانسه در سطح پیشرفته داشته باشد, میتوان گزینه سن را تا ۳۲ بالا برد و مدرک تحصیلی را تا فوق لیسانس پایین آورد و هنوز امتیاز ۴۵۲ را کسب نمود. اما برای کسب نمره ۴۵۱ یا بیشتر, در هر شرایطی حداقل نمره آیلتس باید ۷ در تمام موارد و ۸ در Listening باشد.

 

اکنون, حداقل شرایط برای اخذ نمره ۴۵۱ را برای یک متقاضی متاهل می سنجیم. برای اخذ نمره ۴۵۱, یک متقاضی متاهل که قبولی از یکی از استانهای کانادا و همچنین پیشنهاد کاری کانادایی ندارد  باید حداقل شرایط زیر را دارا باشد:

 

شرایط متقاضی اصلی:

 

    سن: ۳۰ سال

    میزان تحصیلات: PHD (دکتری, با پزشکی اشتباه نشود)

    نمره آیلتس شما در قسمت Speaking: نمره ۷

    نمره آیلتس شما در قسمت Listening : نمره ۸

    نمره آیلتس شما در قسمت Reading : نمره ۷

    نمره آیلتس شما در قسمت Writing: نمره ۷

    مدرک زبان فرانسه: فرض بر این است که ندارد

    سابقه کار مرتبط با تحصیل: ۳ سال یا بیشتر

 

شرایط همسر:

 

    سن: امتیاز ندارد

    میزان تحصیلات: فوق لیسانس یا بیشتر

    نمره آیلتس شما در قسمت Speaking: نمره ۶

    نمره آیلتس شما در قسمت Listening : نمره ۶

    نمره آیلتس شما در قسمت Reading : نمره ۷

    نمره آیلتس شما در قسمت Writing: نمره ۷

 

    مدرک زبان فرانسه: در صورت داشتن مدرک آیلتس, مدرک فرانسه امتیاز ندارد

    سابقه کار مرتبط با تحصیل: امتیاز ندارد

 

پرونده با شرایط بالا امتیاز ۴۵۲ را کسب می کند. مانند مثال پرونده متقاضی مجرد, سناریو های دیگری با اندکی تغییر در شرایط بالا نیز وجود دارد که متقاضی متاهل امتیاز ۴۵۱ یا بیشتر را کسب کند. برای مثال اگر سن متقاضی اصلی بجای ۳۰, بین ۲۰ تا ۲۹ باشد, نمره آزمون آیلتس همسر میتواند در همه موارد ۶ باشد.

اما مانند مثال متقاضی مجرد,  برای کسب نمره ۴۵۱ یا بیشتر, در هر شرایطی حداقل نمره آیلتس برای متقاضی اصلی متاهل باید ۷ در تمام موارد و ۸ در Listening باشد.

 

با وجود اینکه حدنصاب امتیاز گزینش در دوره سیزدهم به پایین ترین سطح خود از ابتدای افتتاح روش Express Entry رسیده است, اما همانطور که در تحلیل بالا نشان داده شد, کسب همین پایین ترین امتیاز اصلا آسان نیست و نیاز به داشتن مدارک تحصیلی و به ویژه دانش زبان انگلیسی در سطوح بسیار بالا دارد.

 به نظر میرسد, با اینکه اداره مهاجرت کانادا ظاهرا راه را برای پرونده های بدون پیشنهاد کاری و قبولی استانی باز گذشته است, ولی هنوز گزینش در سیستم Express Entry کانادا با داشتن پیشنهاد کاری معتبر از کانادا و یا قبولی در برنامه های استانی به واقیعت نزدیک تر است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.