خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

کاخ توپ کاپی استانبول

Topkapi

 

کاخ توپکاپی که در طول قرون 19-15 در مرکز امپراطوری عثمانی و در محل اتصال تنگه بسفر و دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است ساختمان جدید کاخ توپکاپی از سال 1466 شروع و در تاریخ 1948 و پیش از فوت سلطان محمد فاتح در سال 1478 ساخته شده است .

 

ساختمان این کاخ بر خلاف سایر کاخهای اروپایی و تور آلانیا یک ساختمان نبوده از مجموعه کاخ ها و واحدها تشکیل شده است .

 کاخ چینی که اولین کاخ ساخته شده در سال 1472 به پایان رسیده است . در طبقه معماری آسیای میانه و این کاخ دو طبقه در سال 1875 بعنوان موزه باستان شناسی و در سال 1908 نیز به موزه آثار اسلامی - ترک تبدیل شده است .

 

این کاخ در سال 1953 بعنوان موزه آثار فاتح برای بازدید علاقمندان باز شده است .

پس از خاتمه ساختمان کاخ چینی ، ساختمانهای دیگری مانند سالن عرضحال زیر گنبد ، سالن ویژه ، خزانه ، سالن فقرا ، قسمتی از آشپزخانه ها ، سالن بیماران ، حمام ، مسجد آغالار که اکنون کتابخانه شده است و غیره ساخته شده است

و در نهایت نیز در سال 1978 با ساخت دیوار کاخ و درب اصلی مشرف به سلطان احمد که به نام باب همایون مشهور است ساختمان کاخ پایان پذیرفته است .

 

جمعیت کاخ در دوران فاتح حدود 750 نفر بود که با افزایش تدریجی آن در قرن 19 بطور متوسط و در روزهای عادی جمعیتی حدود 5000 نفر و در روزهای دیگر مانند عید به 10000 نفر رسیده است .

 به همین جهت ساختمانهای جدیدی در طول زمان به آن اضافه شده است .

 

حرمسرای کاخ توپکاپی در دوران سلطان مراد سوم در بین سالهای 1595-1574 ساخته شده و پس از آن اهالی حرم که در بایزید بودند به اینجا منتقل شدند.

جمعیت حرم که در آغاز قرن نوزده 724 نفر بود .

هنگام ورود به حرم ،بخش ارباب دختران و در طبقه بالای آن نیز مکتب خانه شاهزادگان ویژه سلطان و شاهزادگان کوچک وجود داشت .

 

در تور آنتالیا و استانبول به ساختمانهای این کاخ در طی زمان ساختمانهایی از قبیل اندرونی ، اتاق حکیم باشی، داروخانه اندرونی و کاخهای ییلاقی اضافه شده و مطبخ ها و اصطبل ها توسعه داده شده مساجد و کتابخانه های جدیدی نیز ساخته شده است .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.