خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

لوازم و وسایل درعکاسی

 

سافت باکس (Softbox)

 

 در آتلیه عکاسی سافت باکس نیز از خانواده چتر و اکتاباکس ها میباشد و برای ملایم کردن نور فلاش ها بر روی سوژه استفاده میگردد، معمولا داخل سافت باکس ها به رنگ نقره ای می باشد و قابلیت نصب سایبان هایی به شکل شبکه ای، ماسک های مخصوص و صفحه های ملایم کننده نور وجود دارد، سافت باکس های بزرگتر با نور ملایم تر و سافت های کوچکتر با نور کنتراست بالا و متمرکز تر عمل میکنند.

 

کاسه چتر (Umbrella Flood Reflector)

 

برای محدود کردن و تمرکز نور بر روی قسمت میانی چتر و جلوگیری از انعکاس نور در محیط از کاسه چتر استفاده میکنیم، در مواقع لازم و در جایی که نمیتوانیم از چتر، اکتاباکس و سافت باکس ها استفاده نماییم میتوانیم با تاباندن و تنظیم نور فلاشها بوسیله کاسه چتر بر روی سقف یا دیوارها نور ملایم و کنترل شده ای را بر روی سوژه تجربه نماییم.

 

گوبو (Gobo)

 

گوبو یا سایبان نور صفحه مستطیل شکل مشکی میباشد که بوسیله بوم در جلوی فلاش برای مسدود کردن قسمتی از نور استفاده میشود.

 

سه پایه و تک پایه ها (Tripods & Monopods)

 

برای جلوگیری از لرزش دوربین و تار شده عکس ها در عکاسی با حساسیت های پایین، بدست آوردن عمق میدان و نور دهی بالا استفاده از سه پایه ها یا در مواردی تک پایه ها اجتناب ناپذیر است، عکاسان حرفه ای در زمان عکاسی خارج از موارد یاد شده نیز همواره از سه پایه استفاده مینمایند.

رفلکتور ها (Reflectors)

 

رفلکتورها صفحاتی در شکل های مختلف اما غالبا دایره ای هستند که سطح آنها از جنس مواد بازتابی تهیه و قابلیت بازتاب نور به سمت سوژه رو دارند.

در آتلیه عکاسی رفلکتورها در سایز های مختلف و در رنگ های سفید، نقره ای و طلایی تولید و بیشتر برای کاهش و کنترل کنتراست، کنترل دمای رنگ و پر کردن سایه ها استفاده میشوند.

 از رفلکتورهای سفید برای بازتاب نور بدون تغییر در رنگ و بصورت ملایم، از رفلکتورهای نقره ای برای بازتاب با کنتراست بالا و مستقیم و از رفاکتورهای طلایی برای افزایش گرمی رنگ های تصویر استفاده میشود.

رفلکتورهای شفاف و مشکی نیز برای کاربردهای خاص و با بازتاب نوری بسیار پایین تولید میشوند.

 

در آخر لازم به ذکر است اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با ابزارهای نورپردازی حرفه ای هستید میتوانید در این خصوص کتاب “نورپردازی حرفه ای در عکاسی” را به قلم دوست عزیز جناب آقای رامین کاکاوند از کتابفروشی ها تهیه و مطالعه نمایید، در صورت نیاز به دیدن مشخصات و کاتالوگ ابزارهای فوق نیز به سایت فروشگاه ابزار حرفه ای نورپردازی مراجعه نمایید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.