خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

نوردوز و جرموک در ارمنستان

 

 

نوردوز - مرز نوردوز - مرز ارمنستان

 

نوردوز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجه‌مهر بخش سیه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است.

این روستا در کنار رودخانه ارس در مرز ارمنستان واقع شده‌است و دارای یک بازارچه پایانه مرزی بزرگ و مجهز به مساحت ۸ هکتار است.

 

پوشش گیاهی منطقه نوردوز بیشتر درختچه‌های گز همراه با سنجد رامنوس است. دیگر درختچه‌های عمده منطقه افرا و زرشک و تکدرختهای داغداغان و بنه است.

 

پل مرزی نوردوز از شاهراه‌های اصلی واردات به تور ارمنستان است و بازارچه مرزی نوردوز نیز میان ایران و ارمنستان شهریور ماه سال ۱۳۷۴ گشایش یافت.

 

سالانه حدود دو میلیون نفر از طریق این نقطه مرزی به کشور ارمنستان سفر می کنند. بدلیل آب و هوای بی نظیر این منطقه و نیز نزدیکی به زیارتگاه «سید محمد آقا» هر هفته روزهای پنجشنبه و جمعه، این منطقه پذیرای انبوهی از مردم این استان و استانهای همجوار می باشد.

 از محصولات مهم این روستا می توان به انواع انار ترش و شیرین (گلوشا)و انار قزوینی اشاره نمود.

 

صادرات گاز ایران به ارمنستان از این نقطه مرزی انجام می‌گیرد.

 

 

شهر جرموک ارمنستان

 

 

جرموک بیشتر معروفیت خود را مدیون چشمه های آب گرم خود می باشد که با همین نام آب معدنی آن تولی شده و به بازار ارسال می شود.

 

آبشار بزرگ، آب و هوای فوق العاده، پل طبیعی، دریاچه جنگل و مسیرهای پیاده روی و استخرهای آب معدنی از دیگر زیبایی ها و امکانات جرموک است.

 

جرموک در تور ارمنستان  در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یک مرکز مدرن گردشگری و خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین به نوعی مرکز شطرنج می باشد.

مسابقات شطرنج زیادی هر ساله در این شهر میزبانی می شود

 

این شهر در ارتفاع 2080 متر بالاتر از سطح دریا واقع است، در درون کوه Vayots Dzor ، در میان جنگل های پرپشت و تحت پوشش علفزارهای آلپی در ارتفاع 2500-3000 متر واقع شده است.

 

جنگل Jermuk پر از درختان بلوط و همچنین گیاهانی مثل گل رز، گلابی وحشی، آلو و درخت عرعر است.

حیواناتی مانند روباه، خرگوش و خرس نیز در این منطقه وجود دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.