خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

لیپوماتیک در ایران

  

لیپوماتیک نوعی از دستگاه لیپوساکشن است که در سال1996 ابداع شد و براساس ویبریشن کار می کند .

لیپوماتیک چیست؟

از مزایای لیپوساکشن با لیپوماتیک ازبین بردن بافت بزرگ چربی البته در زمان بسیارطولانی حتی طولانی تراز لیپوساکشن سنتی است که طبعا خستگی دست جراح و عوارض ناشی از اشتباه جراح را درپی دارد.

 

از معایب و عوارض لیپوماتیک:

 

1-زمان طولانی جراحی که خستگی شدید و اشتباهات جراح را در پی دارد

 

2-ضربات شدید ویبریشن  که باعث آسیب به جراح و هم چنین بیمار می گردد.

 

3-چون لیپوماتیک با ضربه کار می کند پس خطر آمبولی دراین روش مانند لیپوساکشن سنتی بالاست.

 

4-فقط در مناطق بزرگ قابل استفاده است ودر مناطق ظریف مثل غبغب قابل استفاده نیست.

 

5-خونریزی شدید را به همراه دارد و هیچ مکانیسمی به جز اپی نفرین برای جلوگیری از خونریزی ندارد.

 

6- به دلیل ضربات شدید باعث کوفتگی های شدیدی در بیمار  می گردد.

 

7-لیپوماتیک چیست: محل های ورود پروب به دلیل بودن همزمانی ویبریشن و ساکشن بسیار بزرگ است و جای زخم بدی به جای می گذارد.

 

8-محدودیت استفاده در مکانهای مختلف را دارد و فقط در 3 منطقه شکم, ران و بازو قابل استفاده است و در مناطق دیگر نباید استفاده شود.

 

9- هیچ مکانیسمی برای تحریک فیبروبلاستها و کلاژن سازی ندارد بنابراین پوست بیمار بعد از جراحی دچار افتادگی می گردد که این باعث ایجاد نارضایتی در بیمار می شود.متاسفانه با تبلیغات غلط القا می شود که حرکت 3 بعدی کانولای لیپوماتیک باعث تحریک کلاژن سازی می شود در حالیکه این مساله به هیچ وجه ریشه علمی نداشته و هیچ رفرنس علمی آنرا تائید نمی کند.

 

10- دوران نقاهت طولانی طوریکه مریض قبل از 5 روز نمی تواند رانندگی کند.

 

11- در ناحیه زانو و مناطق ظریف مثل غبغب قابل استفاده نیست.

 

12- به دلیل اینکه مثل ساکشن سنتی عمل کرده و با ویبریشن چربی ها را می کند(mi kanad) نه اینکه لیز کند پس سلولهای چربی از بین نرفته و به همین دلیل است که نتائج لیپوماتیک برگشت پذیر است.

 

13- هیچ سیستم محافظتی برای پیشگیری از آسیب به عضلات,عروق و اعصاب ندارد و به همین دلیل است که میزان خونریزی بیمار شدید است.

 

14- با توجه به اینکه این سیستم با ویبریشن و ضربه کار می کند و اینکه حرکات دست جراح تعیین کننده میزان کندن چربی (kandan) و نه لیز چربیست پس هر جاکه هدایت کانولا با دست جراح بیشتر است و هم چنین طولانی بودن جراحی در این روش و خستگی دست جراح, آنچه به جای می ماند ناصافی شدید در محل می باشد که این عدم هماهنگی و یکنواختی باعث نارضایتی بیمار می گردد.

 

15-درد بعد از عمل شدید است و در بیشتر موارد غیر قابل تحمل است به طوریکه بیمار حداقل تا یک هفته نباید کار کند.

 

16- احتمال آسیب به احشا و پارگی زیاد است.

 

توصیه های لازم بعد از جراحی با لیپوماتیک:

 

1- به دلیل عدم تحریک کلاژن ها و شلی پوست بعد از جراحی با لیپوماتیک , حداقل تا 9 هفته گن پوشیده شود. البته بهترین زمان توصیه شده برای پوشیدن گن 6 ماه است.

 

2- به دلیل اینکه کبودی ,خونریزی و کوفتگی با لیپوماتیک زیاد است و این کبودی حداقل تا 2 هفته طول می کشد به بیمار اطلاع داده شود که بیمار دچار استرس نشود.

 

3- به دلیل خونریزی شدید بیمار و احتمال افت شدید فشار خون , در اطاق عمل حتما  ست احیا و  کیسه های خون مطابق با گروه خونی بیمار از قبل مهیا باشد که در صورت نیاز بیمار, بلافاصله به بیمار خون تزریق شود.

 

4- به دلیل آسیب احتمالی به تخمدانها ناشی از ضربات شدید ویبریشن و هم چنین خونریزی شدید ناشی از استفاده از لیپوماتیک, جلو و عقب افتادن پریود امری شایع است. پس برای جلوگیری از استرس به بیمار , حتما بیمار از نامنظمی پریود بعد از عمل آگاه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.