خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

تاریخچه ایتالیا

 

تاریخچه ایتالیا پر است از فراز و نشیب! پنج قرن قبل از جمهوری رم کنترل از شبه جزیره ایتالیا، یونانیان و اتروسک مجادله‌هایی‌ بر سر کنترل بنادر و زمین‌های حاصلخیز داشتند.

معابد یونانی با شکوه در سیسیل نشان دهنده این است که در زمانی یونانی ها دارای قدرت قوی در تور ایتالیا بودند. اما امپراطوری رم در ۲ قرن قبل از میلاد مسیح یونان، اسپانیا و شمال آفریقا را تحت شعاع قرار داد.

 در سال ۱۰۰ میلادی رم قدرتمندترین شهر با ۱.۵ میلیون جمعیت در خاورمیانه شمرده می شد. از مشخصات آن روزاهای رم می‌توان به معابد، استخرهای سر پوشیده و کتابخانه اشاره کرد.

 

در حالی‌ که سرمایه پر زرق و برق در سال ۴۰۰ میلادی توسط شهر قستنطنیه (استانبول امروزی) به دو قسمت تقسیم شده، ایتالیا توسط آلمان و فرانسه از شمال مورد هجوم واقع گشت که باعث ایجاد حکومت سکولار شد.

در حالی‌ که در قسمت جنوبی تمایل به سمت حکومت متمرکز میرفت، حمایت از بنادر قدرتمندی مانند ونیز، جنوا، پیزا به طور فزاینده ای‌ نسبت به رم، میلان، فلورانس ،ورنا، بولونگنا نادیده گرفته شد که این قضیه باعث شکل گیری جدیدی از حکومت بین قرن ۱۲ و ۱۴ میلادی در ایتالیا شد.

این شهر ثروتمند و با قدرت، دارای ثروتمندترین و مستقل‌ترین شهر در زمان رنسانس شناخته شده است. پیشرفت های هنری، اکتشافات علمی، ادبیات رادیکال و حکومت جدید همه و همه از قرن ۱۴ تا ۱۶ آغاز شدند.

 با وجود تمام این پیشرفت ها طاعون و جنگ باعث تضعیف قدرت حکومت قدرتمند مانند مسیچی در فلورانس و اسفورزا در میلان شد. در سال ۱۷۹۷ ناپلئون با فتح ونیز به ۷۰۰ سال حکومت مستقل پایان داد و اولین پادشاه در سال ۱۸۰۵ به تخت پادشاهی نشست.

 

در کمتر از ۱۰ سال مردم متحد ایتالیا با الهام از انقلاب فرانسه شروع به تحریک شدن برای ایجاد حکومتی مستقل شدند.

 این تجمعات توسط کمیلو دی‌ نخست‌وزیر شهر تورین رهبری شد که منجر به اولین مذاکرات برای به قدرت رسیدن اولین پادشاه شمال ایتالیا در سال ۱۸۵۸ شد، در آخر تمامی‌ این قضایا ایتالیایی‌‌های طالب استقلال ملی،‌ در سال ۱۸۶۱ پیروز شدند.

 

چندی پس از آن، در اواخر قرن ایتالیا دچار درگیری و ویرانی شد. اگر چه در آخر توانست در جنگ جهانی اول بر اتریش غلبه پیدا کند اما در حدود ۶۰۰،۰۰۰ نظامی کشته و کشور به سمت فقر سوق داده شد.

در اوج ناامیدی از برقراری صلح در ورسای و بنیتو موسولینی جذر و مد نارضایتی بالا گرفت تا آنجا که حزب فاشیست در سال ۱۹۴۲ به قدرت رسید. در ادامه پیمان‌هایی‌ با نازی های آلمان در سال ۱۹۴۰ در جنگ جهانی دوم بسته منجر به قدرت گرفتن آن در قسمت غرب ایتالیا شد.

 

با وجود تلاطم‌های سیاسی ایتالیا در سال ۱۹۸۰ جزو اقتصاد‌های پیشرو در جهان شمرده می شد. در سال ۲۰۰۱ ایتالیا به یک شریک موسس برای منطقه یورو تبدیل شد.

 پس از این سال ها بیکاری، فساد، عدم اصلاح ساختاری و نهادی و افزایش بدهی در سال ۲۰۰۸ به اوج خود رسید و ۳ سال بعد راه کار نخست‌وزیر سیلو ئوو با شکست مواجه شد. در نوامبر ۲۰۱۱ ماریو مونتی با در دست گرفتن نخست وزیری در تور ایتالیا به مشکلات اقتصادی تا حد زیادی خاتمه داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.