خدماتی

پیشگامان پیشرفت

خدماتی

پیشگامان پیشرفت

در مورد ویزای EB3

 

EB3 نام یک ویزای اقامت دائم آمریکا (گرین کارت) است که بر پایه اشتغال است (Employment-based)، ویزاهای "بر پایه اشتغال" پنج نوع  است (EB1, EB2, EB3, EB4, EB5).

 

ویزای EB3 خود به سه گروه می تواند تعلق گیرد: 1- نیروهای متخصص2- کارگران ماهر 3-  کارگران ساده.

 

مهاجر احتمالی که سعی دارد گرین کارت EB3 دریافت کند به یک دعوت نامه کاری تمام وقت، دائمی و قانونی از طرف یک کارفرمای آمریکایی نیاز دارد. کارفرما باید پروسه را با دریافت یک مجوز کاری از سوی وزارت کار آمریکا به نام (PERM) آغاز کند تا بدین ترتیب ثابت کند که کارفرما به دنبال استخدام نیروی کار در آمریکا بوده است اما شخص مناسب برای این موقعیت شغلی  در امریکا پیدا نشده است.

برای هر سه زیر گروه ویزای EB3 به مجوز کار نیاز است.

 

سازمان مهاجرت و شهروندی آمریکا، چطور نیروهای متخصص، کارگران حرفه ای و کارگران ساده را تعریف می کند؟

 

    نیروی های متخصص افرادی هستند که شغلشان به یک مدرک لیسانس آمریکایی یا معادل آن نیاز دارد. کارفرما در مهاجرت به آمریکا  باید همچنین نشان دهد که این مدرک تحصیلی یک شرط مورد نیاز برای شغل مورد نظر است.

    کارگران ماهر افرادی هستند که شغلشان حداقل به دو سال تجربه کاری یا دو سال مدرک فنی و حرفه ای مرتبط نیاز دارد و ماهیت این شغل نباید موقتی یا فصلی باشد.

    کارگران ساده افرادی هستند که کاری بدون تخصص را انجام می دهند که کمتر از دو سال تجربه کاری یا مدرک فنی و حرفه ای دارند. این نوع دعوت نامه کاری نیز نباید موقت یا فصلی باشد و باید یک موقعیت شغلی دائم و تمام وقت باشد.

 

در هر سه زیر گروه باید نشان داده شود که متقاضیان شغلی را انجام خواهند داد که برای آن شغل نیروی مناسب در آمریکا در دسترس نبوده است. تعداد محدودی ویزای EB3 هر ساله صادر می شود - در کل 40,000 ویزای EB3 صادر می شود که 10,000 تای آن به زیرگروه کارگر ساده که بحث اصلی ما میباشد تعلق می گیرد.

 

شغل هایی که معمولا تحت زیر گروه کارگران ساده قرار می گیرند شامل: خدمت کار، پرستار بچه، نظافت چی، کارگران مزرعه و باغ، دستیار پرستار و کارگران رستوران ها و این چنین مشاغل هستند.

 

در حال حاضر چه اتفاقی دارد در بازار می افتد؟

 

برای بدست آوردن ویزای EB3 در بسیاری از کشورهای آسیاسی مثل چین ، فلیپین، هند، ایران و...تقاضای بالایی وجود دارد.

 در سال قبل و امسال،  همراستا با بازاریابی گسترده شرکتهای مهاجرتی و برای جذب مشتری بیشتر،  برخی شرکتها متاسفانه  با دریافت مجوز کار از اداره کار امریکا (که طبق مقررات خودش ، کار ساده ای است و میباست اصولی را مراعات کرد)

 در واقع قول دریافت ویزا و گرین کارت  EB3 را داده و آن را برای متقاضییان با آگاهی کم در این گروه مهاجرتی به فروش گذاشته اند.

 

نگرشی که به بازار القا می شود و از آن طریق بازاریابی می شود این است که برخی مزارع، رستوران های زنجیره ای و غیره موقعیت های شغلی خالی دارند و مایل هستند متقاضیان کار را تحت برنامه EB3 اسپانسر کنند. 

بدین  ترتیب برخی شرکت های مهاجرتی هر کسی  حتی اگردارای تحصیلات عالیه و متخصص در رشته ای باشند را می خواهند به عنوان  کارگری ساده از طریق ویزای Eb3 به آمریکا بفرستند.

حتی اگر این نکته که تنها 10.000 نفر در سراسر دنیا می توانند از این طریق وارد آمریکا شوند را نادیده بگیریم، کاملا مشخص است که یک فرد متخصص قصد ندارد برای همه عمر در آمریکا به عنوان یک کارگر ساده کار کند و می خواهد هر چه سریعتر به کاری مرتبط با تخصص و تجربه کاری خود برگردد.

اما هدف اصلی ادارات کار و مهاجرت به آمریکا این است که اطمینان حاصل کند نیروهای کار خارجی، جای نیروی کار داخل آمریکا را چه در کوتاه و یا دراز مدت نگیرد.

بنابراین وارد شدن یک شخص متخصص به عنوان یک کارگر ساده با امید به بازگشت به حرفه خود دقیقا بر خلاف فلسفه ویزای EB3 است و افسران کارکشته اداره مهاجرت به راحتی این موضوع را متوجه و از صدور ویزا جهت این چنین متقاضییان  جلوگیری خواهند کرد ولو اینکه اداره کار طبق مقررات خاص خود مجوز را صادر کرده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.