نوردوز - مرز نوردوز - مرز ارمنستان
نوردوز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نوجهمهر بخش سیهرود شهرستان جلفا واقع شدهاست.
این روستا در کنار رودخانه ارس در مرز ارمنستان واقع شدهاست و دارای یک بازارچه پایانه مرزی بزرگ و مجهز به مساحت ۸ هکتار است.
پوشش گیاهی منطقه نوردوز بیشتر درختچههای گز همراه با سنجد رامنوس است. دیگر درختچههای عمده منطقه افرا و زرشک و تکدرختهای داغداغان و بنه است.
پل مرزی نوردوز از شاهراههای اصلی واردات به تور ارمنستان است و بازارچه مرزی نوردوز نیز میان ایران و ارمنستان شهریور ماه سال ۱۳۷۴ گشایش یافت.
سالانه حدود دو میلیون نفر از طریق این نقطه مرزی به کشور ارمنستان سفر می کنند. بدلیل آب و هوای بی نظیر این منطقه و نیز نزدیکی به زیارتگاه «سید محمد آقا» هر هفته روزهای پنجشنبه و جمعه، این منطقه پذیرای انبوهی از مردم این استان و استانهای همجوار می باشد.
از محصولات مهم این روستا می توان به انواع انار ترش و شیرین (گلوشا)و انار قزوینی اشاره نمود.
صادرات گاز ایران به ارمنستان از این نقطه مرزی انجام میگیرد.
شهر جرموک ارمنستان
جرموک بیشتر معروفیت خود را مدیون چشمه های آب گرم خود می باشد که با همین نام آب معدنی آن تولی شده و به بازار ارسال می شود.
آبشار بزرگ، آب و هوای فوق العاده، پل طبیعی، دریاچه جنگل و مسیرهای پیاده روی و استخرهای آب معدنی از دیگر زیبایی ها و امکانات جرموک است.
جرموک در تور ارمنستان در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یک مرکز مدرن گردشگری و خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین به نوعی مرکز شطرنج می باشد.
مسابقات شطرنج زیادی هر ساله در این شهر میزبانی می شود
این شهر در ارتفاع 2080 متر بالاتر از سطح دریا واقع است، در درون کوه Vayots Dzor ، در میان جنگل های پرپشت و تحت پوشش علفزارهای آلپی در ارتفاع 2500-3000 متر واقع شده است.
جنگل Jermuk پر از درختان بلوط و همچنین گیاهانی مثل گل رز، گلابی وحشی، آلو و درخت عرعر است.
حیواناتی مانند روباه، خرگوش و خرس نیز در این منطقه وجود دارد.
رابرت فراست، شاعر امریکایی، معتقد است «خانه همانجایی است که وقتی قرار است به آن برگردیم، همه اجزایش آدم را به سمت خودش میکشد.» سویههای معنوی را اگر کنار بگذاریم، قطعا یکی از این اجزایی که آدم را به سمت خانهاش میکشد، سلیقهای است که در چیدمان اجزای خانه به کار رفته است.
این چند قدم را بردارید تا به یک طراحی دکوراسیون داخلی مطلوب و درعین حال شخصی دست پیدا کنید.
۱) از نصب تابلوهای کوچک روی دیوارهای بزرگ اجتناب کنید.
با این کار هم از ارزش اثر هنری کم میشود و هم دیوار خانه کوچک به نظر میرسد. تابلوهای هنری باید دوسوم پهنای دیوار را پوشش دهند تا بشود آنها را یک عنصر دکوراتیو به حساب آورد.
۲) اگر میخواهید دیوارهای اتاقتان مرتفع به نظر بیاید، از چندین تابلوی عمودی در کنار هم استفاده کنید.
اگر دوست دارید دیوارهای اتاقتان پهن و طولانی به نظر آید، چندین تابلوی افقی را در کنار هم قرار دهید.
۳) قبل از انجام رنگآمیزی نهایی، از علاقهتان به رنگ مورد نظر مطمئن شوید.
شاید بد نباشد که آن را در جای کوچکی امتحان کنید و زمانی که از شدت روشنی، تیرگی و یا درخشندگی رنگ اطمینان حاصل کردید آن را برای کل دیوارها به کار ببرید.
بهتر است امتحان رنگ را در زیر همان نوری انجام دهید که بیشترین زمان را با آن سپری میکنید.
۴) نورها میتوانند روی رنگها تاثیر بگذارند.
برای مثال، نورهای زرد مقداری گرما و زردی به رنگ اضافه میکنند.
در مقابل، نورهای سفید، باعث اضافه شدن کمی رنگ آبی به دیگر رنگها میشوند.
۵) استفاده از تابلوهای نقاشی به هماهنگی و زیبایی خانه بسیار کمک میکند، ولی به هنگام نصب این تابلوها باید در نظر داشته باشید که در ارتفاعی بالاتر و یا پایینتر از حد تعریفشده قرار نگیرند.
حد تعریفشده نصب تابلوها درحقیقت همان میانگین قد افراد بزرگسال خانواده است، یعن ی در فاصلهای مابین ۱۵۸ تا ۱۷۰ سانتیمتر از کف زمین.
اگر قصد دارید مجموعهای از تابلوها را روی دیوار برای طراحی دکوراسیون داخلی به نمایش گذارید، میتوانید
این دامنه را به ۱۳۰ تا ۱۸۵ سانتیمتر گسترشدهید.
۶) اگر میخواهید اتاقها بزرگتر از حد واقعی به نظر برسند، از رنگهای روشن
و درخشنده استفاده کنید.
برعکس، اگر فضای وسیعی در اختیار دارید و میخواهید که کوچکتر به نظر برسد، رنگهای تیره به کار ببرید
سافت باکس (Softbox)
در آتلیه عکاسی سافت باکس نیز از خانواده چتر و اکتاباکس ها میباشد و برای ملایم کردن نور فلاش ها بر روی سوژه استفاده میگردد، معمولا داخل سافت باکس ها به رنگ نقره ای می باشد و قابلیت نصب سایبان هایی به شکل شبکه ای، ماسک های مخصوص و صفحه های ملایم کننده نور وجود دارد، سافت باکس های بزرگتر با نور ملایم تر و سافت های کوچکتر با نور کنتراست بالا و متمرکز تر عمل میکنند.
کاسه چتر (Umbrella Flood Reflector)
برای محدود کردن و تمرکز نور بر روی قسمت میانی چتر و جلوگیری از انعکاس نور در محیط از کاسه چتر استفاده میکنیم، در مواقع لازم و در جایی که نمیتوانیم از چتر، اکتاباکس و سافت باکس ها استفاده نماییم میتوانیم با تاباندن و تنظیم نور فلاشها بوسیله کاسه چتر بر روی سقف یا دیوارها نور ملایم و کنترل شده ای را بر روی سوژه تجربه نماییم.
گوبو (Gobo)
گوبو یا سایبان نور صفحه مستطیل شکل مشکی میباشد که بوسیله بوم در جلوی فلاش برای مسدود کردن قسمتی از نور استفاده میشود.
سه پایه و تک پایه ها (Tripods & Monopods)
برای جلوگیری از لرزش دوربین و تار شده عکس ها در عکاسی با حساسیت های پایین، بدست آوردن عمق میدان و نور دهی بالا استفاده از سه پایه ها یا در مواردی تک پایه ها اجتناب ناپذیر است، عکاسان حرفه ای در زمان عکاسی خارج از موارد یاد شده نیز همواره از سه پایه استفاده مینمایند.
رفلکتور ها (Reflectors)
رفلکتورها صفحاتی در شکل های مختلف اما غالبا دایره ای هستند که سطح آنها از جنس مواد بازتابی تهیه و قابلیت بازتاب نور به سمت سوژه رو دارند.
در آتلیه عکاسی رفلکتورها در سایز های مختلف و در رنگ های سفید، نقره ای و طلایی تولید و بیشتر برای کاهش و کنترل کنتراست، کنترل دمای رنگ و پر کردن سایه ها استفاده میشوند.
از رفلکتورهای سفید برای بازتاب نور بدون تغییر در رنگ و بصورت ملایم، از رفلکتورهای نقره ای برای بازتاب با کنتراست بالا و مستقیم و از رفاکتورهای طلایی برای افزایش گرمی رنگ های تصویر استفاده میشود.
رفلکتورهای شفاف و مشکی نیز برای کاربردهای خاص و با بازتاب نوری بسیار پایین تولید میشوند.
در آخر لازم به ذکر است اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با ابزارهای نورپردازی حرفه ای هستید میتوانید در این خصوص کتاب “نورپردازی حرفه ای در عکاسی” را به قلم دوست عزیز جناب آقای رامین کاکاوند از کتابفروشی ها تهیه و مطالعه نمایید، در صورت نیاز به دیدن مشخصات و کاتالوگ ابزارهای فوق نیز به سایت فروشگاه ابزار حرفه ای نورپردازی مراجعه نمایید.
تور اروپا نوروز 95 (اتریش، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان)
تکمیل
کد سفر: 7521
14 روزه
از شنبه 1394/12/29
وین در تور اروپا : کلیساهای سنت استفان و سنت چارز، قصرهای هوفبورگ، بلودر، شونبرون
ونیز: میدان سن مارکو، عمارت باسیلیکا، گرند کانال، پل دیدگاه، پل ریالتو، بازار محلی میوه و غذای ریالتو، گندلهسواری (قایق های سنتی ونیزی) در آبراهههای ونیز.
فلورانس و پیزا: کلیسای سانتاماریا دل فیوره، میدان سن مارکو، میدان میکل آنژ، پل قدیمی پونته وچیو، مجسمه داوود، میدان سنیورا و مجسمههای آن، برج کج پیزا
رم: کلسئوم (بزرگترین استادیوم رم باستان)، شهر واتیکان و کلیسای سن پیترو، قصر سن آنجلو، میدان پوپولو،
پلههای اسپانیایی، چشمه عشاق، معبد پانتئون، میدان ناوونا، خیابان ویا دل کورسو، میدان ونیز
بارسلونا: تپه مونژوویک، خیابان لا رامبلا، کلیسای ساگرادا فامیلیا، پارک گوئل، کازامیلا،
میدان کریستوف کلمب، لا بوکریا (بزرگترین بازار میوه و تره بار اروپا)، سواحل نقره فام بارسلونا، شوی فلامنکو (اختیاری)
پاریس: کلیسای جامع نوتردام، خیابان شانزه لیزه، میدان سرباز گمنام، رودخانه سن، منطقه لادفانس در تور اروپا ،
محله هنرمندان، پانتئون، برج ایفل، کاخ ورسای و گشتهای اختیاری
(موزه لوور، گالری لافایت، دیزنی لند، آوت لت لا وله، مولن روژ)
کلن: کلیسای جامع کلن، پیاده روی کنار رود راین و بافت قدیم شهر ، پل عشق، موزه شکلات (اختیاری).
یک پنجره تخت و بدون پرده ممکن است واقعا لخت و خالی به نظر برسد مگر این که این پنجره رو به منظره یا نمایی زیبا باشد و یا این که چهارچوب معماری زیبایی داشته باشد.
تزئینات پنجره گاه می توانند بد باشد چرا که اکثر آن ها به شیوه ای سنتی با پرده ای بسیار پوشیده پوشانده می شوند.
اما در عصر جدید طراحان طراحی دکوراسیون داخلی سعی می کنند حتی الامکان از شر این پرده های بسیار پرزرق و برق و پوشیده خلاص شوند و از پرده هایی ساده تر و یا حتی پنجره های لخت که منظره ای زیبا دارد در طراحی ذکور خانه بهره بگیرند.
امروزه در برخی کشور ها کمتر از پرده هایی مدل دار و شلوغ استفاده می شودو پرده ها را لوازمی جبری می داند و بیشتر از پرده کرکره های نازک و از جنس کتان یا نخ استفاده می کنند تا بتوان در مواقع لزوم خلوت لازم را به وجود آورد.
بیشتر مردم و طراحان دکور ترجیح میدهند از پرده هایی استفاده کنند که بتوانند حداکثر نور را به خانه های خود راه بدهند و در عین حال پنجره هایشان را لخت نگذارند و با شیوه ای ملاحظه کارانه بتوانند هم از نور و هم منظره بیرون پنجره بهره ببرند.
امروزه بیشتر افراد ترجیح می دهند از پارچه های توری و حریر برای تهیه پرده کرکره یا پشت پنجره ای استفاده کنند تا علاوه بر حفظ خلوت بتوان از داخل ، نورو منظره بیرون را نیز دید و نور زیبا و غیر مستقیمی را در اتاق منعکس کرد
بنابراین اگر پنجره ای سر تا سری و زیبا با منظره ای جذاب داشته باشید بهتر است آن را نپوشانید و یا اگر چنین نبود از پرده های نازکی که بافت هایی زیبا دارند استفاده کنید
از طرف دیگر می توان گفت مساله ای که پوشاندن یا میزان لخت ماندن پنجره در طراحی دکوراسیون داخلی را تعیین میکند در واقع همان ظاهر پنجره و ابعاد آن منظره های زیبا هستند را بهتر است لخت باقی گذاشت
اما در اصل این پنجره ها لخت نیستند چرا که با منظره ای زیبا پر شده اند و خود همانند یک تابلوی طبیعی و زیبا هستند.